Hur är Mullsjö och vart skall man bo?

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Jag har eventuellt ett jobb på gång i Mullsjö.

Känner inte till trakten så värst bra så jag skulle vilja ha info om Mullsjö och tips på vart det är bra att bo.

Vi planerar att köpa en gård eller villa. Maxpris 1,2 miljoner ungefär.

Kan även tänka mig att pendla en bit för att få mer boende för pengarna.

Mullsjö ligger 3½ mil ut i skogen från Jönköping mot Skövde. Är väl inget jättekul ställe direkt men det är ju inte långt till Jönköping så det duger om man har bil.

Det är ett centrum med en konsum & nån frisör & nån mack typ, går tåg och buss till Jönköping ofta, 25-30 minuter med bil.

Jag tror inte att boende i Mullsjö är så dyrt, men det är ju som sagt inget jättekul ställe. Habo ligger mellan Jönköping och Mullsjö och är väl lite mindre bonnigt iaf, där kan man hitta lyor som ligger nära Vättern. Sedan kommer Bankeryd som ligger i Jönköpings kommun och någon mil från Jönköping, det är helt ok och lite mer civiliserat men då blir det dyrare.

http://www.mullsjo.se/
http://www.habokommun.se/

Last edited:
Tack för tipsen, skall in på hemnet.se o kolla lite mer..

Jönköping har jag vart vart i nån gång o där verkar vara rätt schyst..

Vi vill gärna bo lite ensligt nära naturen, så man kan göra som man vill när man vill. Hur är det med angränsande kommuner som Ulricehamn, Falköping och Tidaholm?

Hur är det med hojvägar i trakten?

MVH /Jan

Emmi skrev:
Mullsjö ligger tre mil ut i skogen från Jönköping mot Skövde. Är väl inget jättekul ställe direkt men det är ju inte långt till Jönköping så det duger om man har bil.

Det är ett centrum med en konsum & nån frisör & nån mack typ, går tåg och buss till Jönköping ofta, 25 minuter med bil.

Jag tror inte att boende i Mullsjö är så dyrt, men det är ju som sagt inget jättekul ställe. Habo ligger mellan Jönköping och Mullsjö och är väl lite mindre bonnigt iaf, där kan man hitta lyor som ligger nära Vättern. Sedan kommer Bankeryd närmre Jönköping, det är helt ok och lite mer civiliserat men då blir det dyrare.

Hojvägar finns det gott om åt alla håll.
Både utanför Mullsjö och Habo bor man enligt och det finns massa små gårdar överallt.
Övriga kommuner är väl ganska små, jag vet inte så mycket om dem. Den uppfattningen jag har är att de är ganska "bonniga".

Jag tycker det är skönt att ha nära till en lite större stad och både Mullsjö och Habo ligger lagom långt bort för att ha nära till stan och bo på landet.

Nice med bra hojvägar, en del ställen är ju helt befriade från det känns det som..

Jag har inget emot bönner i allmännhet, men visst finns de mest inskränkta typerna på landet. Är uppväxt på landet och rätt bonnig själv så jag vet..

Vill dock gärna flytta från Göteborg. Bor 5min bilväg från GBG centrum men är aldrig där.
Men visst uppskattar jag att kunna gå ut o äta o dricka bra eller gå på stan ibland.

Har dessutom insett att försäkringspremierna kommer att droppa som en oljad kanonkula...

Edit: Stavning

Emmi skrev:
Hojvägar finns det gott om åt alla håll.
Både utanför Mullsjö och Habo bor man enligt och det finns massa små gårdar överallt.
Övriga kommuner är väl ganska små, jag vet inte så mycket om dem. Den uppfattningen jag har är att de är ganska "bonniga".

Jag tycker det är skönt att ha nära till en lite större stad och både Mullsjö och Habo ligger lagom långt bort för att ha nära till stan och bo på landet.

Tänk dig för innan du köper kåk i småstäder. Kompisen sålde sin lägenhet i Uppsala och tänkte köpa hus i Hultsfred när vi bodde där. Mest för att slippa reavinst och för att få drägligt boende. Efter lite efterforskningar kom vi fram till att husen var jättebilliga, du får ett palats för en miljon. Problemet var att du blir aldrig av med huset igen, det finns ingen som vill köpa dom.

Andyman_se skrev:
Tänk dig för innan du köper kåk i småstäder. Kompisen sålde sin lägenhet i Uppsala och tänkte köpa hus i Hultsfred när vi bodde där. Mest för att slippa reavinst och för att få drägligt boende. Efter lite efterforskningar kom vi fram till att husen var jättebilliga, du får ett palats för en miljon. Problemet var att du blir aldrig av med huset igen, det finns ingen som vill köpa dom.

Särskilt i Habo byggs det som aldrig innan, folk tycker det är bra med tanke på att det ligger så pass nära en ganska stor stad.
Jag menade inte att folket är bonniga, utan att kommunerna är ganska bonniga. Dvs små, långt till större städer, händer inte mycket.

Stämmer, jag har funderat på detta själv en del.

Det är ett risktagande.. Det gäller ju att köpa nått vettigt till ett billigt pris isåfall. Inte så j-vla lätt kanske... Samtidigt vi vill ju bara ha en egen gård/villa nu.

Andyman_se skrev:

Jag brukar vara i Mullsjö och tycker det är en fin liten håla.Brorsan köpte hus där för billiga pengar och det blev mycket för dom pengarna:=)
Tyvärr är Mullsjö ett tillhåll för kyrkliga:(
Närheten till Jönköping är bra även om den staden är lite av en bondhåla den också.Du kan ju alltid dra ner till Göteborg om du får tråkigt.

Hur pass aktiva är kyrkan då, kan de bli problem? Kommer det ett SWAT-team med kors o biblar i högsta hugg när de får se en ateist?

Jag är inte pingstvän men inte direkt ovän med nån heller..
//Jan

twinner skrev:
Jag brukar vara i Mullsjö och tycker det är en fin liten håla.Brorsan köpte hus där för billiga pengar och det blev mycket för dom pengarna:=)
Tyvärr är Mullsjö ett tillhåll för kyrkliga:(
Närheten till Jönköping är bra även om den staden är lite av en bondhåla den också.Du kan ju alltid dra ner till Göteborg om du får tråkigt.

Banane skrev:
Hur pass aktiva är kyrkan då, kan de bli problem? Kommer det ett SWAT-team med kors o biblar i högsta hugg när de får se en ateist?

//Jan

Nyhemsveckan kan väl vara farligt? flera tusen troende på samma ställe :gnissla
Närå,det är ett bra ställe Mullsjö.

Banane skrev:

//Jan

Som i medeltiden, Inquisition finns kvar i Småland!

Mullsjö ja, vad ska man säga. Det är en håla alltså finns det en hel del rasister och annat löst folk. Men du överlever nog ska du se.

De troende lär inte besvära dig. Förstår inte den här "skräcken" för religösa?
Som sagt, billiga hus är det! Att det är nära till Jkpg är väl ingen tröst kanske :D

Uj då får jag öva innan frågorna, det finns några Morbid Angel texter jag inte kan citera ännu.

Tur man är en redi Västgöte, en sådan rår inte Smaulenningar på!

Hur ter sig inquisitionen då, så man vet vad som väntar?

Ukiwaza skrev:
Som i medeltiden, Inquisition finns kvar i Småland!

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick