Hur överklagar man ett beslut från csn som inte går att överklaga?

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Jag får inget studiemedel från csn eftersom att jag inte kunnat redovisa nog många poäng från de två senaste terminerna när jag studerade till lärare.

Jag har börjat på ett nytt program.

Jag skrev ett brev med särskilda anledningar till varför jag inte uppnått kraven. Bland annat att jag kände att jag valt fel, men framför allt nämnde jag att både min farmor och min morfar dog ganska nära varandra under våren 2009 så jag var tvungen att åka hem till Norrbotten för begravningar och dessutom blev rätt deprimerad av det hela. Allt som allt blev det personliga brevet till csn några a4 långt.

Jag fick avslag.

Jag skrev en gammal tenta och fick ihop lite mer poäng. Sen skickade jag en överklagan och hävdade att alla de anledningar som jag nämnt visst måste räcka, jag frågade också vad det annars kan finnas för några giltiga skäl till att inte uppnå studieresultaten.

Jag fick avslag på överklagan och det står att det inte går att överklaga deras beslut. På baksidan står att med särskilda skäl avses till exempel dödsfall inom familjen. Dessutom har de inte räknat de 12 poäng extra som jag tagit.

Helt seriöst så känns det som att de inte läser det som jag skickat in.

Var kan man vända sig nu? Ringa Reinfeld? Jag söker redan extrajobb, fast jag vet inte hur det skulle gå eftersom att skolan faktiskt tar upp väldigt mycket tid. För tillfället lever jag på att låna pengar av släkt och vänner.

Försök få till ett samtal över telefon med någon på CSN som kan besvara dina frågor direkt, och hänvisa till det du har skickat in till dem redan och försök få ett svar om det inte bör räcka.
Annars så är ju ett beslut som inte går att överklaga just som det låter :(

Försök få till ett samtal över telefon med någon på CSN som kan besvara dina frågor direkt, och hänvisa till det du har skickat in till dem redan och försök få ett svar om det inte bör räcka.
Annars så är ju ett beslut som inte går att överklaga just som det låter :(

Så det finns ingen ombudsman eller någon som övervakar överklagandenämnden för studiestöd?

Bra fråga, men det är ju ytterligare något som CSN själva bör kunna svara på.
Missförstå mig rätt, jag menar inte att din tråd är onödig men jag tycker att du samtidigt ska försöka få tag på nån vettig person. Nu har jag förvisso bara hört negativa saker om CSN och har själv inga erfarenheter av dem då jag är en outbildad jävel, men någon vettig människa måste ju ändå jobba där tycker man.

Är du medlem i typ Sveriges ingenjörer, Tria eller liknande så kan dom säkert ställa upp med lite hjälp/tips?

Har du pluggat tidigare?

Hur många poäng har du uppnått den senaste perioden (inkl dina 12 extra)?

Har du inte pluggat tidigare och studierna till lärare var dina första måste du uppnå 45hp för att fortsättningsvis kunna få studiemedel.

Jag saknade drygt 2hp förra terminen och valde då att läsa intromatte på distans, en kväll senare hade jag införskaffat mina 2hp.. klockrent! :tummenupp

Det finns ingen kurs (lärare) som du snabbt kan skriva en tenta på och tenta av?

Har du pluggat tidigare?

Hur många poäng har du uppnått den senaste perioden (inkl dina 12 extra)?

Har du inte pluggat tidigare och studierna till lärare var dina första måste du uppnå 45hp för att fortsättningsvis kunna få studiemedel.

Jag saknade drygt 2hp förra terminen och valde då att läsa intromatte på distans, en kväll senare hade jag införskaffat mina 2hp.. klockrent! :tummenupp

Det finns ingen kurs (lärare) som du snabbt kan skriva en tenta på och tenta av?

27 poäng. När den här kursen är avslutad har jag 42 poäng.

Jag tentade den kursen som kändes mest realistisk veckan jag började på journalistprogrammet. De kurser som är kvar är rätt jobbiga att tenta av och jag vill inte att någon oviktig gammal skitkurs ska påverka studieresultaten på mitt nuvarande program.

Men jag kanske skulle kontakta nån studievägledare och kolla om det kanske finns några riktiga jävla skitkurser som jag garanterat klarar av direkt.

Jag ringde överklagandenämnden för studiestöd och frågade hur dom egentligen tänkte när det står att nära anhörigs dödsfall räknas som särskilda skäl och sen nekar mig för att jag inte har några särskilda skäl. Det var lite som att prata med en robot. Jag kunde inte få någon riktig förklaring. Det enda svaret jag fick var att det var lagstiftat så här och att de inte får bevilja mig bidrag och lån. Det samtalet avslutades med ett "jaha, men då är det väl inte mycket annat att göra än att hamna hos kronofogden då. Ha en bra dag och dra åt helvete". Det var länge sen jag blev så förbannad.

Vad jag har gjort nu är i alla fall att söka studiemedel från och med oktober. Bara exakt samma sak som tidigare. Jag citerade den där lagtexten som fanns i mitt "beslut" och frågade varför min farmor som bott med oss sen före jag föddes inte skulle räknas som nära släkt.

Fick du avslag från CSN, eller från överklagandenämnden?
För på CSN's sida står följande:
Vad händer med överklagandet?
När överklagandet kommit in till CSN, granskar vi beslutet en gång till. Om vi på CSN inte ändrar beslutet så som du begärt, lämnar vi över ditt ärende till Överklagandenämnden för studiestöd (ÖKS).

När ÖKS prövat ditt överklagande, skickar de ett beslut till dig. Tänk på att CSN:s beslut gäller till dess att ÖKS fattat ett nytt beslut.

Går man in på överklagandenämndens sida så har de ett arkiv med "avgöranden".
Citat:
Avgöranden
Här presenteras vägledande avgöranden som har beslutats av Överklagandenämnden. Det är dels sådana avgöranden som är principiellt viktiga, dels sådana som bedömts ha ett allmänt intresse genom att vara vägledande i liknande situationer. Besluten har avidentifierats, även vissa uppgifter som saknar intresse har tagits bort.

Jag var inne där och letade lite där. Borde inte detta vara ett liknande fall som bör vara till hjälp för dig?
http://www.oks.se:8080/avgoranden.php?read=63&kat=4&subkat=38

27 poäng. När den här kursen är avslutad har jag 42 poäng.

42 av 60 poäng har du klarat och du behöver ytterligare 3hp för att uppnå normen om avklarade poäng. Såå svårt kan det inte vara att vaska ihop 3p. Kolla om du kan få delpoäng från några kurser tex för en inlämningsuppgift eller dyl...

1. Försök nå någon på CSN för att få en konkret handlingsplan. Ev. kanske de kan jämka dina resultat så att du åtminstone vet att du retroaktivt får ut de pengar du inte får nu. I så fall är det ju inte lika jobbigt att låna ett tag till om du har den möjligheten (annars är ju problemet att det tar 7 år att betala tillbaka som student eftersom överskottet är nollochingentingminus t2 i kvadrat).

2. Prata med kåren där du läste/läser. Är det samma universitet så är det väl tom samma kår? De kan ofta bidra med mer än man kan tänka sig!

3. Dina studievägledare, både allmänna och inom programmet

4. Råna en 7/11

Jag fick snigelpost av CSN igår om att dom inte vet när vårterminen för min del börjar och slutar... och därför har dom inte tagit beslut om jag ska få studiemedel eller inte (söker bara bidraget)... HUR JÄVLA SLÖA KAN DOM VARA!? HUR FAN KAN DATUMEN FÖR NÄR VÅRTERMINEN BÖRJAR OCH SLUTA VARA ETT PROBLEM NU?

VÅGAR MAN TRO ATT MAN FÅR SINA PENGAR INNAN BEACH 2011?...

Sån jävla tur för dom att dom är en myndighet och inte ett företag, då hade dom varit kokt i bajs för länge sedan! :mad:

Jag orkade läsa dom 3 första meningarna....

Sluta leecha samhället. Vad är problemet? ? Flytta speed och fixa din egen försörjning FFS!

Jag har ett plan som landar i Ulvsundasjön straxt efter midnatt om du är intresserad av att arbeta? Jävla sosse! :mad:

Tenta av gamla kurser. Enda sättet.

Tycker faktiskt det är bra av CSN att vara hårda på poängen, alldeles för många slashasar som vill ha livet sponsrat utan att behöva anstränga sej.

42 av 60 poäng har du klarat och du behöver ytterligare 3hp för att uppnå normen om avklarade poäng. Såå svårt kan det inte vara att vaska ihop 3p. Kolla om du kan få delpoäng från några kurser tex för en inlämningsuppgift eller dyl...

Hade inte du en massa bra tips på extrakurser man kunde ta, StarWars tyckte jag lät festlig!

Eller datakursen där det svåraste momentet var att anmäla sig till kursen på hemsidan?

Att överklaga något som inte går att överklaga måste ju vara som att bajsa fastän man inte är bajsnödig.......lite svårt!

Allt löste sig relativt snabbt och relativt enkelt.

Jag har nu fått veta att jag får stipendium. Så nu kan ju csn dra långt åt helvete på riktigt. :)

Nu får du berätta mer, vadå för stipendium? Skulle inte sitta helt fel med lite extra cash. :-)

Det är egentligen sekretessbelagt tills jag fått pengarna. Och även om jag inte tror att det spelar någon som helst roll om jag säger någonting på sporthoj.com så avstår jag nog att berätta vilket det är. :)

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick