Hur allvarligt är ett momentant bakhjulssläpp?

Sjånadrotten

Bättre Lyss;Än Att Aldrig Spänna En Båge
Gick med
11 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
DL650A V-Strom
Råkade ut för två korta bakhjulssläpp idag, var på en hyfsat kurvig 70-väg och höll väl uppskattningsvis sisådär drygt 60km/h i böjarna.
Otäckt när bakhjulet sladdar till i en kurva men får fäste snabbt igen. Trodde först att jag kört på en blank lagningsfläck i asfaltbanan, som blivit våt och hal av regnet. Efter andra släppet insåg jag att det var den oansenliga skylten ståendes på själva vägbanan någon mil bort med varning om slirig väg som var orsaken. Förmodligen hade vägen fått besök av snabelbilen nyligen.

Eftersom jag har AllRoad-däck, så har jag tidigare sladdat omkring lite med de på grusväg, så jag känner igen fenomenet, men på grus är man beredd på det och provocerar fram sladden avsiktligt. På asfalt är det ett panikartat överraskningsmoment.

Försöker att ha en mjuk och jämn kraftpåverkan genom kurvorna på asfalt, samt med ett visst gaspådrag genom och ut från böjen. Tur att det är bakdäcket som varnar med dessa småsläpp och inte framdäcket, fast en highsider är allvarligare att få en en lowsider om man går till ytterligheterna. Mitt bakdäck är ett sprillans nytt Michelin Anakee² med extra bra grepp och slitstyrka genom progressiv hårdhet på gummiblandningen. Mitt framdäck är ett väl använt Bridgestone TrailWing.

Med bara tusen mil erfarenhet på hoj samt första hojen, är autodiadact förresten, så undrar jag hur allvarlig en dylik situation är. Hur vanligt är det att man råkar ut för ett momentant bakhjulssläpp? Och är det pga. snabelbilen, eller vilka andra orsaker? Lösgrus? Regnvåt och hal asfaltbana? Är det alltid bakhjulet som först släpper?

Kan berätta att jag fick lite panikreaktion efteråt, satt stel som en pinne i sadeln, höll krampaktigt i styret och kunde följdaktligen inte svänga korrekt längre. Tidigare hade jag ju svängt på mjukt, i stort sett endast genom viktförflyttningar och med knappt någon kroppstyngd alls på styret. Behövde en paus och en fika samt bättre vägar, för att att komma över den uppkomna tröttheten och hitta kurvtagningstekniken igen.

Många frågor, men jag vill gärna höra era erfarenheter, för att förstå och lära. Inser dessutom att jag behöver en broms och kurvkurs! Börjar bli tillräckligt mogen som hojåkare, för att uppskatta och tillgodogöra mig en sådan kurs nu.
 

B89

Suit up!
Gick med
12 Feb 2009
Ort
Awesome town
Hoj
Yamaha R6 2008
nya däck kan bidra, kall asfalt efter regn, lösgrus är en sak.

Det beror på olika förhållanden o hur du kör på vilket däck som släpper först.
 

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Råkade ut för två korta bakhjulssläpp idag, var på en hyfsat kurvig 70-väg och höll väl uppskattningsvis sisådär drygt 60km/h i böjarna.
Otäckt när bakhjulet sladdar till i en kurva men får fäste snabbt igen. Trodde först att jag kört på en blank lagningsfläck i asfaltbanan, som blivit våt och hal av regnet. Efter andra släppet insåg jag att det var den oansenliga skylten ståendes på själva vägbanan någon mil bort med varning om slirig väg som var orsaken. Förmodligen hade vägen fått besök av snabelbilen nyligen.

Eftersom jag har AllRoad-däck, så har jag tidigare sladdat omkring lite med de på grusväg, så jag känner igen fenomenet, men på grus är man beredd på det och provocerar fram sladden avsiktligt. På asfalt är det ett panikartat överraskningsmoment.

Försöker att ha en mjuk och jämn kraftpåverkan genom kurvorna på asfalt, samt med ett visst gaspådrag genom och ut från böjen. Tur att det är bakdäcket som varnar med dessa småsläpp och inte framdäcket, fast en highsider är allvarligare att få en en lowsider om man går till ytterligheterna. Mitt bakdäck är ett sprillans nytt Michelin Anakee² med extra bra grepp och slitstyrka genom progressiv hårdhet på gummiblandningen. Mitt framdäck är ett väl använt Bridgestone TrailWing.

Med bara tusen mil erfarenhet på hoj samt första hojen, är autodiadact förresten, så undrar jag hur allvarlig en dylik situation är. Hur vanligt är det att man råkar ut för ett momentant bakhjulssläpp? Och är det pga. snabelbilen, eller vilka andra orsaker? Lösgrus? Regnvåt och hal asfaltbana? Är det alltid bakhjulet som först släpper?

Kan berätta att jag fick lite panikreaktion efteråt, satt stel som en pinne i sadeln, höll krampaktigt i styret och kunde följdaktligen inte svänga korrekt längre. Tidigare hade jag ju svängt på mjukt, i stort sett endast genom viktförflyttningar och med knappt någon kroppstyngd alls på styret. Behövde en paus och en fika samt bättre vägar, för att att komma över den uppkomna tröttheten och hitta kurvtagningstekniken igen.

Många frågor, men jag vill gärna höra era erfarenheter, för att förstå och lära. Inser dessutom att jag behöver en broms och kurvkurs! Börjar bli tillräckligt mogen som hojåkare, för att uppskatta och tillgodogöra mig en sådan kurs nu.

Varför vänta så länge med att gå en Kurs? På 1000 mil(!) hinner man lära sig många dumheter om du förstår vad jag menar. Bättre att lära sig av proffsen innan man själv lärt sig fel och skaffat sig ovanor. :)

Kör försiktigt! Snabelbilar skall man passa sig för!

// Johan
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Jag skulle vilja påstå att momentana släpp är ganska ofarliga (såvida du inte kör på gränsen av din och hojens förmåga), sitter du rätt på hojen, dvs utan att ha vikten på styret etc så kommer hojen "hämta hem" det själv, mer eller mindre. Har varit med om det många gånger, och skillnaden mellan att sitta med raka armar och "krampköra" jmf mot att sitta avslappnat är himmelsvid.

Man får se det som en signal om ta det lugnare en stund. (eller byta däck..;) )
 

Nypan83

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2005
Ort
Skaraborg
Hoj
Jag ska ha en RSV
Hej,

När jag var ny på hoj så upptäckte jag också att detta hände då och då. Problemet infann sig ofta på en kurvig asfaltsväg som jag kände till bra men jag var ny på att köra. I mitt fall var det ojämnt gaspådrag som gjorde det eftersom jag kände till vägen trodde jag att jag kunde köra lite som jag ville, vilket var fel. MAn måste ju som man lär sig planera kurvtagning och hålla hyffsat jämn gas och inte få för sig att släppa av för då hamnar man i diket eller att gasa på för mycket så man får släpp.

Är det inte yttre faktorer så beror det troligast på övermod/ mindre bra planering av kurvtagningen.

Å andra sidan komer du lära dig det efterhand men det kan vara värt att tänka på att inte köra över sin förmåga på vägar du inte känner till.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Hej Sjånadrotten:)
Jag är ännu inte så rutinerad så att jag klarar av att behärska de ”instinktiva felreaktionerna” som kommer som ett brev på posten vid ett oväntat släpp.

Jag har tidigare råkat ut för oväntade släpp och då har jag, precis som du beskriver också stelnat till som en pinne och blivit ytterst obekväm en ganska lång tid efteråt.
Det är ju just detta som är problemet, man blir rädd, man stelnar till, låser blicken, får raka armar, släpper gasen, vill bromsa, vill stanna.
Allt detta GÖR man och det är precis tvärt emot vad man EGENTLIGEN ska göra för att ge sin mc bästa förutsättningar att kunna köra vidare.
Det är ju detta som är det VERKLIGT svåra i mckörning, att avslappnat kunna köra vidare fastän det skulle råka släppa lite ibland.

Jag talade med en instruktör på rörken i fjol som sa att; ”om man känner att det släpper lite när man ligger i en kurva så gäller det att bara fortsätta hålla gaskontroll och helt enkelt vänta på att greppet kommer tillbaka” (eller också?: ”hellre en ofarligare lowsider än en farligare highsider”)

Jotack, lättare sagt än gjort. Jag känner att jag nog aldrig kommer att bli så rutinerad så att jag klarar av att behärska de instinktiva felreaktionerna som kommer vid oväntade släpp.
Jag kommer nog aldrig bli så bra så att jag, i en kurva, vid oväntat släpp, har sinnesnärvaro att välja att göra en lowsider i stället för en highsider. Glöm det.

Om man ska bli så bra så att man klarar åka kontrollerat med småsläpp så känns det som om man måste upp en division och helt enkelt börja öva på detta (hur fan man nu ska göra det, måste finnas trevligare saker att ägna sin fritid åt, någon måtta får det väl ändå vara?)

I själva verket försöker jag köpa mig (falsk?) trygghet i form av mjuka däck som jag tror klarar greppa.
Problemet är naturligtvis att man förr eller senare kommer få oväntat släpp (löv? grus? snigel? blödning? brunnslock? isfläck?) Vad kommer hända då?

Jag vet inte, men eftersom jag tror mig veta att jag förmodligen inte behärskar felreaktionerna så har jag ändå kanske kommit en bit på väg?
 
Last edited:

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Ojämnt gaspådrag? Det är lätt hänt att man lättar på gasen i en kurva.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Möjliga orsaker till att bakdäcket tappar väggreppet!

1.) För hög belastning på bakdäcket i förhållande till tillgängligt väggrepp!

Skall man konkretisera möjliga orsaker som får ovanstående effekt finns flera olika alternativ. Att hålla i minne är dock att i de flesta situationer kan föraren påverka resultatet dock.

a.) Ojämnt gaspådrag
b.) För kraftigt gaspådrag
c.) För kraftig lutningsvinkel

Orsakerna till a-c är svåra att i efterhand fastställa utan att ha sett incidenten och/eller intervjuvat föraren i direkt anslutning till händelsen.

Yttre omständigheter att vara extra varsam är:
1.) Oljespill
2.) Grus/Sand/Vetekorn mm.
3.) Löv/Lera (Vanligt på vår & höst)
4.) Målade linjer (vita vägmarkeringar mm.) speciellt i samband med regn.
5.) Kalla däck/överhettade däck (inte lika vanligt på gatan)

Det finns naturligtvis fler men ovanstående är några exempel.

Mvh!
// Niklas
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag skulle vilja påstå att momentana släpp är ganska ofarliga (såvida du inte kör på gränsen av din och hojens förmåga), sitter du rätt på hojen, dvs utan att ha vikten på styret etc så kommer hojen "hämta hem" det själv, mer eller mindre. Har varit med om det många gånger, och skillnaden mellan att sitta med raka armar och "krampköra" jmf mot att sitta avslappnat är himmelsvid.

Man får se det som en signal om ta det lugnare en stund. (eller byta däck..;) )

Ibland så lyckas jag planera kolvslagen så illa att jag får en förbränningstakt mitt i en kurva. Då kan det halka till lite :fakta
 

Sjånadrotten

Bättre Lyss;Än Att Aldrig Spänna En Båge
Gick med
11 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
DL650A V-Strom
Tack till alla för insiktsfulla kommentarer !


Jag har börjat kolla in Avancerade kurser på Storbana - www.svmc.se.



Tack! Du är bra på att verbalisera just dessa reaktioner! Jag bör ta och öva gaskontroll på Rörken/Tuvängen!

Jag ska printa ut Full kontroll, Svensk version

Tack för en utmärkt sammanfattning!

Tomgångsvarvtalet på DL650 är 1300±100 rpm och har inte så mycket vrid där, men motorbroms kanske?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Sprillans nya däck är lite halare innan man nött bort det första blanka skiktet på däcken. (tror det är silicon eller liknande.)
Det har jag själv upplevt någon gång.

Vad gäller frågan om hur farligt det är så ser jag det som såhär.
Normalt sett om det är fläckvis sämre fäste av någon anledning (exempelvis lagad asfalt eller liknande) och man får ett småsläpp så är det bara att slappna av och bara släppa en liten aning på gasen (Om du har mycket gas, Annars är det bara att hålla samma gas) så reder hojen upp det alldeles av sig själv. Dock är det ju lite obehagligt.
Dessutom är det en signal på att du börjar vara nära gränsen för vad som är lämplig hastighet just där i just dom väg och väderförhållandena.

Eftersom du lever och inte körde omkull så är slutsatsen att det inte var farligt. Släpp är farligt om du kör omkull och gör illa dig. Ett litet släpp som inte får några följder är inte farligt.
Så frågan är egentligen bara exakt hur stora släpp man får i förhållande till vad man klarar av att hantera rent körmässigt.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Ofta har man i sådana här lägen när bakdäcket plötsligt tappar väggreppet i kurva en stor fördel av att vara långsam i sin reaktion (vilket kommer med åldern :D).

Mvh!
// Niklas
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Grovmönstrade däck släpper lätt på asfalt.

På torr asfalt släpper dom inte momentant utan väldigt mjukt och fint så det är sällan något problem om man inte råkat göra ett väldigt aggresivt gaspåslag för då kan det gå väldigt brett. Har du kört mycket sladd på grus så har du säkert tränat bort reflexen att släppa gasen direkt bakhjulet släpper.

På blöt asfalt så kan dom däremot släppa mer momentant och svårkontrollerat.
 

ladbol

Fighters dont quit, quiters don`t fight!
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Midsommarkransen
Hoj
Yzf 750r-93(SÅLD) GSX-R750-00
Har du vart i Vallentuna och kört månne?
Dom har lagt ett fint fint lager grus på sjukt många vägar, syns inte, hörsknappt iallfall inte med proppar. Körde knappt lagligt och fick obehagliga släpp och då var jag endå förvarnad:gnissla
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Lite vid sidan av ämnet men inte helt OT:
Visst är det lustigt att vi motorcyklister oftast oroar oss för framhjulssläpp medan de allra flesta omkullkörningar börjar med bakhjulssläpp?!

Håller för övrigt med flera andra: "Ooooohpset" är egentligen farligare än själva släppet men man ska vara rackarns rutinerad för att inte få felreaktioner när det sladdar ut. Grusåkning är jäkligt fostrande i sammanhanget - ska man öva samma sak på asfalt hamnar man på betydligt högre risknivåer.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Top