Sjånadrotten
Bättre Lyss;Än Att Aldrig Spänna En Båge
Råkade ut för två korta bakhjulssläpp idag, var på en hyfsat kurvig 70-väg och höll väl uppskattningsvis sisådär drygt 60km/h i böjarna.
Otäckt när bakhjulet sladdar till i en kurva men får fäste snabbt igen. Trodde först att jag kört på en blank lagningsfläck i asfaltbanan, som blivit våt och hal av regnet. Efter andra släppet insåg jag att det var den oansenliga skylten ståendes på själva vägbanan någon mil bort med varning om slirig väg som var orsaken. Förmodligen hade vägen fått besök av snabelbilen nyligen.
Eftersom jag har AllRoad-däck, så har jag tidigare sladdat omkring lite med de på grusväg, så jag känner igen fenomenet, men på grus är man beredd på det och provocerar fram sladden avsiktligt. På asfalt är det ett panikartat överraskningsmoment.
Försöker att ha en mjuk och jämn kraftpåverkan genom kurvorna på asfalt, samt med ett visst gaspådrag genom och ut från böjen. Tur att det är bakdäcket som varnar med dessa småsläpp och inte framdäcket, fast en highsider är allvarligare att få en en lowsider om man går till ytterligheterna. Mitt bakdäck är ett sprillans nytt Michelin Anakee² med extra bra grepp och slitstyrka genom progressiv hårdhet på gummiblandningen. Mitt framdäck är ett väl använt Bridgestone TrailWing.
Med bara tusen mil erfarenhet på hoj samt första hojen, är autodiadact förresten, så undrar jag hur allvarlig en dylik situation är. Hur vanligt är det att man råkar ut för ett momentant bakhjulssläpp? Och är det pga. snabelbilen, eller vilka andra orsaker? Lösgrus? Regnvåt och hal asfaltbana? Är det alltid bakhjulet som först släpper?
Kan berätta att jag fick lite panikreaktion efteråt, satt stel som en pinne i sadeln, höll krampaktigt i styret och kunde följdaktligen inte svänga korrekt längre. Tidigare hade jag ju svängt på mjukt, i stort sett endast genom viktförflyttningar och med knappt någon kroppstyngd alls på styret. Behövde en paus och en fika samt bättre vägar, för att att komma över den uppkomna tröttheten och hitta kurvtagningstekniken igen.
Många frågor, men jag vill gärna höra era erfarenheter, för att förstå och lära. Inser dessutom att jag behöver en broms och kurvkurs! Börjar bli tillräckligt mogen som hojåkare, för att uppskatta och tillgodogöra mig en sådan kurs nu.
Otäckt när bakhjulet sladdar till i en kurva men får fäste snabbt igen. Trodde först att jag kört på en blank lagningsfläck i asfaltbanan, som blivit våt och hal av regnet. Efter andra släppet insåg jag att det var den oansenliga skylten ståendes på själva vägbanan någon mil bort med varning om slirig väg som var orsaken. Förmodligen hade vägen fått besök av snabelbilen nyligen.
Eftersom jag har AllRoad-däck, så har jag tidigare sladdat omkring lite med de på grusväg, så jag känner igen fenomenet, men på grus är man beredd på det och provocerar fram sladden avsiktligt. På asfalt är det ett panikartat överraskningsmoment.
Försöker att ha en mjuk och jämn kraftpåverkan genom kurvorna på asfalt, samt med ett visst gaspådrag genom och ut från böjen. Tur att det är bakdäcket som varnar med dessa småsläpp och inte framdäcket, fast en highsider är allvarligare att få en en lowsider om man går till ytterligheterna. Mitt bakdäck är ett sprillans nytt Michelin Anakee² med extra bra grepp och slitstyrka genom progressiv hårdhet på gummiblandningen. Mitt framdäck är ett väl använt Bridgestone TrailWing.
Med bara tusen mil erfarenhet på hoj samt första hojen, är autodiadact förresten, så undrar jag hur allvarlig en dylik situation är. Hur vanligt är det att man råkar ut för ett momentant bakhjulssläpp? Och är det pga. snabelbilen, eller vilka andra orsaker? Lösgrus? Regnvåt och hal asfaltbana? Är det alltid bakhjulet som först släpper?
Kan berätta att jag fick lite panikreaktion efteråt, satt stel som en pinne i sadeln, höll krampaktigt i styret och kunde följdaktligen inte svänga korrekt längre. Tidigare hade jag ju svängt på mjukt, i stort sett endast genom viktförflyttningar och med knappt någon kroppstyngd alls på styret. Behövde en paus och en fika samt bättre vägar, för att att komma över den uppkomna tröttheten och hitta kurvtagningstekniken igen.
Många frågor, men jag vill gärna höra era erfarenheter, för att förstå och lära. Inser dessutom att jag behöver en broms och kurvkurs! Börjar bli tillräckligt mogen som hojåkare, för att uppskatta och tillgodogöra mig en sådan kurs nu.