Hur allvarligt är ett momentant bakhjulssläpp?

Gick med
29 Sep 2007
Hoj
NC30
Har du vart i Vallentuna och kört månne?
Dom har lagt ett fint fint lager grus på sjukt många vägar, syns inte, hörsknappt iallfall inte med proppar. Körde knappt lagligt och fick obehagliga släpp och då var jag endå förvarnad:gnissla

Tänkte på precis samma sak, åkte på Lindholmsvägen samt vägen mellan Kårsta och Karby och tyckte att det släppte. Jag såg skyltarna som varnade men jag trodde att det bara var beläggningen som var bortskrapad. Åkte samma sträcka dagen efter och såg då att det låg sand/grus på vägen (vilket förklarade varför det släppte). Varför gör man så? Kan ju vara livsfarligt även i laglig hastighet.

oskrapt

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Hoj
R1
Kanske lite OT men med lite kontrollerade bakhjulssläpp så ser de ganske ofarligt o snyggt ut =)
[YOUTUBE-ID]4GHDnhb6zok[/YOUTUBE-ID]

Sprillans nya däck är lite halare innan man nött bort det första blanka skiktet på däcken. (tror det är silicon eller liknande.)
Det har jag själv upplevt någon gång.

Vad gäller frågan om hur farligt det är så ser jag det som såhär.
Normalt sett om det är fläckvis sämre fäste av någon anledning (exempelvis lagad asfalt eller liknande) och man får ett småsläpp så är det bara att slappna av och bara släppa en liten aning på gasen (Om du har mycket gas, Annars är det bara att hålla samma gas) så reder hojen upp det alldeles av sig själv. Dock är det ju lite obehagligt.
Dessutom är det en signal på att du börjar vara nära gränsen för vad som är lämplig hastighet just där i just dom väg och väderförhållandena.

Eftersom du lever och inte körde omkull så är slutsatsen att det inte var farligt. Släpp är farligt om du kör omkull och gör illa dig. Ett litet släpp som inte får några följder är inte farligt.
Så frågan är egentligen bara exakt hur stora släpp man får i förhållande till vad man klarar av att hantera rent körmässigt.

De du pratar om e nog detta =)
[YOUTUBE-ID]A7IAAnyVuGU[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...