Hur användbar är en sporthoj i t.ex. stadstrafik?

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Jag gissar att du kanske jobbar eller bor i stan.
Ifall du endast använder hoj i syfte att ta dig till jobbet..köp ingen sporthoj. Men ifall du använder bågen som de flesta gör..som lekhoj + pendlarfordon...så skulle jag utan tvekan välja en sportis.
 

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Umeå
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
Behåll den du har och skaffa en till. Du ska ha en gathoj, en sporthoj och en skogshoj, det är iaf vad jag drömmer om.
 

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Solna
Hoj
Hornet 900 -03
Varken jobbar eller bor i stan...
Bor i Solna, halft stan förvisso, men inte så att jag åker direkt i stan ofta, men har en del ärenden dit.
Vill mest veta om den är smidig att åka i stan / igenom stan (för det händer ganska ofta att jag skall göra saker på andra sidan stan och gärna tar hojen genom stan), eller om det är lika "bökigt" som att köra farsans VTX 1800 genom stan?

Som du säger (philleee), jag har den som ett nöjesfordon + som "bonus" även som pendelfordon. Lutar åt sport, bara det att man skall hitta en vettig försäkring också...

Sugen på en Zx10R..sitter så sjuukt bra på dem!


/Jocce

Behåll den du har och skaffa en till. Du ska ha en gathoj, en sporthoj och en skogshoj, det är iaf vad jag drömmer om.


Om det vore så väl med ekonomin så...

Skulle även vilja ha både, sportbil, glidarbil/cab, fet vinterbil och ren racebil...

Samt både segelbåt, motorbåt, yacht och offshorebåt också...

Så blir än så länge till att välja en hoj...

Men så småningom kanske ;)


/Jocce
 
Last edited:

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Umeå
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
Om det vore så väl med ekonomin så...

Så blir än så länge till att välja en hoj...

Men så småningom kanske ;)

/Jocce

Mmm, så är det förstås för de flesta av oss. Men tänk så här också; om du inte tycker att det är klart skoj att köra till och från jobbet med en dyr sporthoj, som är dyr i drift, så har du skaffat dig ett synnerligen oekonomiskt pendlarfordon. Då kan det nog vara en ekonomiskt försvarbar lösning att ha en andrahoj, scooter eller vad f-n som helst som är praktiskt och billigt. Fast helst vill man ju ha en fet brutal gathoj som komplement :tummenupp
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Du sitter framåtlutad, backspeglarna är "långt" borta, styret är vinklat inåt, begränsad vändradie, kopplingsläge en bit ut, effekt som inte lämpar sig för att krypa omkring, hård fjädring....... nja det finns bättre hojar som lämpar sig mer i stadstrafik :tungan

Att sitta mer eller mindre upprätt med ett rakt styre är mer att föredra med någotlunda mjuk fjädring (speciellt i Stockholm där det är gupp och gropar här och var) :tummenupp Skippar du dessutom en hoj med en magkåpa slipper du ha dåligt samvete varje gång du åker upp eller ner över en trottoarkant (i och med att kåpan kan ta i och i värsta fall spricka eller få ett par fula lacksläpp)

Dock en stor fördel med en sporthoj i och med att dom har ett inåtvinklat styre är om du är skicklig kan du allt dra fotpinnen i sidan av kanske en bilist som betett sig illa (det fanns en tråd om detta förut) :hihi :hihi :hihi
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Tja allt går ju -med lite vilja. Men att säga att det funkar bra...nää...sporthojar är gjorda för aktiv körning, det ligger liksom i sakens natur. Sen finns det modeller som är mer eller mindre jävliga. En supersport 600 i stan ju som att skjuta älg med hagelbössa: kämpigt:D
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jag har funderat på samma sak. Kör en GSR 600 som inte är nån värsting, och en ganska trög båge för landsväg, för att den saknar kåpa. Jag tycker själv allt över 100 börjar lite ta emot.

Så på hösten var jag ut och provade; Daytona 675, R1, R6, Ninja 6r. R1 var en sjukt bekväm hoj, men onödigt stor och dyr att försäkra. Daytonan var som en PEST i stan jämfört med min GSR. Den kan ju hända att det är vänjefråga, men Daytonan var iaf. alltför liten för mig, knäna tog i i ramen etc (185/78). Oberoende så tyckte jag att INGEN av dom kom upp i samma smidiga känsla man har med ge ess ärren. Däremot så var de ju rätt undehållande vid 160+, men så hårt får man ju ändå int köra så...

Så jag själv kör iaf. en säsong till med min GSR, blir kanske byte till nästa säsong...

köp en motard;) garanterat duglig i stan!

Jag var och provade ktm 690? duke också, och jag skrattade hela vägen :D :D
det var underhållande på ett komiskt sätt...
 
Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Varken jobbar eller bor i stan...
Bor i Solna, halft stan förvisso, men inte så att jag åker direkt i stan ofta, men har en del ärenden dit.
Vill mest veta om den är smidig att åka i stan / igenom stan (för det händer ganska ofta att jag skall göra saker på andra sidan stan och gärna tar hojen genom stan), eller om det är lika "bökigt" som att köra farsans VTX 1800 genom stan?

Som du säger (philleee), jag har den som ett nöjesfordon + som "bonus" även som pendelfordon. Lutar åt sport, bara det att man skall hitta en vettig försäkring också...

Sugen på en Zx10R..sitter så sjuukt bra på dem

Jag skulle inte tveka isån fall...vi drar igenom stan ofta på våra bågar o det går skitbra. Så skaffa en kawa o sen är det bara att säga till om du vill haka på ut o gääza
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Ok dags att vara lite dryg...

Har sett att många i "mindre" städer ger råd om detta vilket må vara hänt men det är en jefla skillnad på trafiken i sthlm/gbg/(malmö?) och en stad med 100tusen invånare!
Ska även säga att jag har erfarenhet av hela skalan dvs från 20-100-1000 tusen! Det är helt omöjligt att jämföra trafiksituationen mellan dessa!

Det går utmärkt med en sh i innerstan och då har jag åkt de två obekvämaste (cbr och gsxr)! Om vi inte pratar innanför tullarna så är det inga som helst problem och tiden man vinner på att åka båge är betydlig! Kan även tänka mig att motarder och streetfighters får det lite jobbigare i köer då jag misstänker att deras styren ligger i perfekt sidospegelshöjd...

Mitt enda problem med att åka sporthoj är att jag vägrar åka utan full utrustning vilket gör en tur genom stan i 10-30km/h och 25+ nästan outhärdlig!

Så köp en zx-10 och rocka järnet!
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
SPORT..... hoj

Sporthoj i staden, känns inte alls bekvämt. Ok 1ans växel går till mellan 130/150 så växla behövs ju inte. Man blir bara trött utav att hänga på styret, ingen fartvind som avlastar handlederna. Du kommer nog att sakna din Hornet och hanterbarheten som den ger, klart är det bara de stora lederna med deras sköna av och påfarter. Jag älskar sporthoj men undviker staden. Klart en och annan posöråkning blir det väl. Sporthoj = landsväg = helst en söndagmorgon när svensson sover. Toyman
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Sporthoj är världens bästa fordon. Så länge underlaget är asfalt så fungerar den perfekt, oavsett om det är i stadstrafik eller inte. Om man tycker att en sporthoj är obekväm så är man en vekling.
 

Kneedrag

Guest
Sporthoj är världens bästa fordon. Så länge underlaget är asfalt så fungerar den perfekt, oavsett om det är i stadstrafik eller inte. Om man tycker att en sporthoj är obekväm så är man en vekling.

håller med dig sylt.

Gnällspik och vekling verkligen
 

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Umeå
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
Ok dags att vara lite dryg...

Har sett att många i "mindre" städer ger råd om detta vilket må vara hänt men det är en jefla skillnad på trafiken i sthlm/gbg/(malmö?) och en stad med 100tusen invånare!
Ska även säga att jag har erfarenhet av hela skalan dvs från 20-100-1000 tusen! Det är helt omöjligt att jämföra trafiksituationen mellan dessa!

Det är går utmärkt med en sh i stan och då har jag åkt de två obekvämaste (cbr och gsxr)! Om vi inte pratar innanför tullarna så är det inga som helst problem och tiden man vinner på att åka båge är betydlig! Kan även tänka mig att motarder och streetfighters får det lite jobbigare i köer då jag misstänker att deras styren ligger i perfekt sidospegelshöjd...

Mitt enda problem med att åka sporthoj är att jag vägrar åka utan full utrustning vilket gör en tur genom stan i 10-30km/h och 25+ nästan outhärdlig!

Så köp en zx-10 och rocka järnet!

:va Din lilla analys innehåller en del brister. Man kan ha bott på andra platser än där man bor nu, som du själv t.ex. Man kan även ha erfarenhet av att köra i andra städer än där man bor. Ganska elementärt. Sen tycker jag att en typ Hornet är trevligare i bilkön än en supersport oavsett om det är i Barcelona eller i Lycksele.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Man "ligger" ju lite på handlederna, vilket kan vara påfrestande i början, men kör man sporthoj alla dagar är det absolut inget man märker. Nu är ju självklart horneten en bäkvämare hoj i stadstrafik, men som sagt mer en vanesak, efter en vecka eller två på sportis är det inga problem.

Visst är det enda man ser i speglarna sina egna överarmar, och utväxlingen är väl ofta inte krypkörningsanpassad, osv, men det är bara ett problem om man gör det till ett.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Jag har kört till och från jobbet på min r6a en sommar och jag bor i vasastan och jobbar i sundbyberg, kanske inte superintensiv trafik sådär men man kör ju förbi hyffsat långa köer. Det är inte underhållande att köra mellan bilarna men när man väl kommer fram till rödljuset är de ju kul att gazza iväg, gärna lite på bakhjulet.

Det folk säger om att hänga på styret och få ont i handlederna känner jag inte igen. Jag brukar dock få träningsverk i benen i början av säsongen för jag kniper friskt runt tanken. Kan även bero på att jag väger ungefär lika mycket som en fluga som gör att jag inte upplever att jag hänger på styret :)

Så, det är inte speciellt kul att köra sporthoj i stan men det är inga som helst problem tycker jag.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jag har kört till och från jobbet på min r6a en sommar och jag bor i vasastan och jobbar i sundbyberg, kanske inte superintensiv trafik sådär men man kör ju förbi hyffsat långa köer. Det är inte underhållande att köra mellan bilarna men när man väl kommer fram till rödljuset är de ju kul att gazza iväg, gärna lite på bakhjulet.

Det folk säger om att hänga på styret och få ont i handlederna känner jag inte igen. Jag brukar dock få träningsverk i benen i början av säsongen för jag kniper friskt runt tanken. Kan även bero på att jag väger ungefär lika mycket som en fluga som gör att jag inte upplever att jag hänger på styret :)

Så, det är inte speciellt kul att köra sporthoj i stan men det är inga som helst problem tycker jag.

Nu är ju jag bara nybörjare men det är väl precis så man skall köra... hålla i hojen med benen och inte händerna... det är i alla fall vad jag fick lära mig i höstas när jag tog kortet.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top