Hur att lägga band på sig?

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Du kan ju börja med en naken hoj... då är det inte lika skoj med tokfarter.
Själv var jag inne på lite samma linje även fast jag inte skulle klassa mig lika "hardcore" som dig att jag bara mååååste gasa fullt så fort jag hamnar bakom ratten eller styret... tänkte köpa en glidare och bara njuta av att köra motorcykel... det gick inge bra, redan i trafikskolan insåg jag att jag inte skulle trivas på en sån... min första hoj blev en Yamaha YZF600R "Thundercat", något jag kan rekommendera... den skrotades och nu kör jag VTR1000F... ingen av dem är någon beskedlig liten skrutthoj utan har ganska potenta muskler men det har visat sig att jag trivs med det och att jag inte tokgasar vid första tillfälle utan väljer mina repor.
Sen är det inte farten som är roligast på hoj, det är när det svänger.

Ja om man pratar motorväg och 200 blås... Inne istan drar man lätt det dubbla, och på småvägar är nakenhojar som roligast, där håller man också lätt det dubbla.
Jag lider nog me dig, av samma problem. det är så jävla kul att dra på att man inte kan behärska sig, speciellt där det är lägre hastigheter å man får dra ut ettan, och 2an...
Till en annan sak, är inte detta mc-relaterat!?!?

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
På det här forumet misstänker jag att vi har hela spektrat. Från de som helt saknar självrannsakan och blåser på för allt vad tygen håller till de som faktiskt är så "medvetna" eller vad man nu ska kalla det så de faktiskt har lite bättre styr på grejjerna.

Hela spektrat har vi faktiskt!

De som blåser på för allt vad tygen håller. -Och står för det!
De som blåser på för allt vad tygen håller. -Och ljuger om det i uppdrag granskning.
De som blåser på för allt vad tygen håller. -Och håller lågprofil om det
De som blåser på för allt vad tygen håller. -och låtsas att de är änglar
De som blåser på för allt vad tygen håller. -Och dubbelmoraliserar över det.
De som inte blåser på för allt vad tygen håller. -Vad de gör här är en gåta:va

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Ja om man pratar motorväg och 200 blås... Inne istan drar man lätt det dubbla, och på småvägar är nakenhojar som roligast, där håller man också lätt det dubbla.
Jag lider nog me dig, av samma problem. det är så jävla kul att dra på att man inte kan behärska sig, speciellt där det är lägre hastigheter å man får dra ut ettan, och 2an...

Visst är det så, men jag tolkade TS som att han var "rädd" för att alltid ligga på de höga farterna...
Att ligga på dubbel fart (alltså 100 på 50väg eller 140 på 70väg) är ju inga problem oavsett hoj... favoriten är 70-väg med "varningsskylt" för kurvig väg... då vet man att det blir skoj. :)

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Hela spektrat har vi faktiskt!

De som blåser på för allt vad tygen håller. -Och står för det!
De som blåser på för allt vad tygen håller. -Och ljuger om det i uppdrag granskning.
De som blåser på för allt vad tygen håller. -Och håller lågprofil om det
De som blåser på för allt vad tygen håller. -och låtsas att de är änglar
De som blåser på för allt vad tygen håller. -Och dubbelmoraliserar över det.
De som inte blåser på för allt vad tygen håller. -Vad de gör här är en gåta:va

Vi samlar mod så att vi också vågar blåsa på. :banana

drik

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Hoj
xt600 -87

Om nån som har makten vill och anser att detta hör hemma i mc-relaterat så är det bara att flytta det. Detta är min första tråd så det kan säkert ha blivit fel.

Det känns dock lite som att vissa av er missförstår mig... Om jag gör ett försök att omformulera mig;

Varför kör man motorcykel om det inte är för adrenalinets skull?
Ännu viktigare, hur får man kontroll på adrenalinet?

Ett exempel, tidigare var det en pjäs som var inne och kommenterade... Han undrade om jag var på riktigt och tyckte inte jag skulle ha körkort. En helt korrekt fråga att ställa. Vidare tittade jag på vad han hade i sitt "garage". En R6:a och en husabergare..... Då bryter vi ner det här... Om vi börjar med husabergaren. DEN KAN INTE GÅ PÅ TVÅ HJUL! Jag har aldrig sett en husabergare på två hjul. Skämt åsido, den inbjuder enligt mig till mycket lek på både bak och framhjul. När det gäller R6:an säger jag ingenting utan låter statistiken tala för sig själv.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Någon börjar få kalla fötter. :D

Sega-ThinkGeek-Robotic-Chicken.jpg

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
1.Skaffa barn.
Ställ dig sen framför spegeln och lova dig själv att din son/dotter ska få se sin pappa igen.

2. Mogna (tror iofs redan du är det eftersom du inser ditt problem)

3. Kör röven av dig på banan. Då behöver du inte vara ballast och snabbast på vägen utan kan njuta av din sporthojs prestanda där istället. Dessutom lär du dig förr eller senare hur ont det gör och hur dyrt det är att krascha.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Varför kör man motorcykel om det inte är för adrenalinets skull?
Ännu viktigare, hur får man kontroll på adrenalinet?
Fråga alla utanför den relativt lilla klick människor som kör sporthoj som en kick, typ träffåkare, customåkare, touringrävar och alla andra som faktiskt är bra många fler.

Det gör man inte, annat än att det minskar med åldern... fast det kan ta ett tag :rolleyes:
Det är därför det finns extremsporter... Som jag sa tidigare, strunta i kortet och ta licens istället. På banan finns längre framskjutna gränser som är svårare att nå, risken att dö eller köra ihjäl nån är visserligen mindre men det kan göra tillräckligt ont ändå...

Last edited:

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Någon börjar få kalla fötter. :D

Sega-ThinkGeek-Robotic-Chicken.jpg

Pippi har alltid kalla fötter. :)

Varför inte bara använda hjärnan och tänka på konsekvenserna innan du ger dig ut och kör som en galning. Fråga dig själv om det är värt att tex dö, hamna i rullstol osv. Sen tar du beslutet utefter det.

Naderi

Boys just wanna have fun.
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
Suzuki GS500E (Såld), Suzuki GSXR 750 -98 (Såld), Yamaha R1 -05 (Såld), Suzuki GSXR 750 -90 Streetfighter, GSXR 750 -04, GSXR 1000 K5
Sen kan du även vara någorlunda osjälvisk och tänk på andra saker. Har du barn? Familj? Nära och kära?

Visst är det du som sitter på hojen, visst är det du som tar skada om de går galet. Men vad händer med nära o kära om du inte finns längre imorgon? Vill du utsätta de för den sorgen? För den saknaden?

Tänk innan du vrider gasen... 29år gammal är simply to young to die...

drik

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Hoj
xt600 -87
Jo, ni har rätt. Det finns inga genvägar. Svårt att säga vart jag ville komma med den här tråden men det kändes bra att få höra hur ni resonerade. Det blir dock ganska tungt och nästan deprimerande vilket ju är motsatsen till meningen med att åka mc, vilket ska vara kul skoj och roligt.

Tycker vi lägger ner det här nu innan det kommer mer kommentarer om hur bögigt det här är... hahaha

Min kontenta är dock följande

Jag kommer köra själv, utan grupptryck, och ta reda på om jag behärskar det. För många (eller det räcker med en...) close encounter upplevelser och jag säljer av hojjen och glömmer hela grejjen med Mc.

Så får det bli

Tack ska ni ha

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Det gäller att välja sina ställen att gasa på...
Jag tänkte försöka köra så mycket bana jag kan (just nu gokartbana med smc). Annars är det bara att leta reda på någon fin liten kurvig väg och köra på, sen behöver iallafall inte jag ligga på gränsen till vad som går för att ha roligt. På landsvägen känns det bara dumt då man aldrig vet riktigt hur väglag m.m. ser ut. Det värsta gasandet spar jag till banan. På kurvig 70-väg blir det lätt att jag snittar kring 100, men då skiter jag i att dra fullt på rakorna och har inga ambitioner på några feeta nerlägg. Utan då satsar bara på att få flyt i körningen, vilket iallafall jag tycker är en grymt skön känsla. Jag brukar försöka hålla hastighetsgränser på 50 och neråt där de känns mer befogade. 70 och uppåt betyder större väg där jag tillåter mig själv att gasa.

Jag skulle köpa något mindre prestigefyllt, dvs skit i plastraketen där det känns som att alla förväntar sig att du ska sticka iväg i 200knyck på bakhjulet. Köp något i stil med Ducati monster istället som man kan glida genom stan på men samtidigt ha kul med på kurvig väg.

Oj var visst lite seg :tungan... tänkte inte på att läsa precis allt samt kolla tiden för senaste inlägget :rolleyes:

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0