Hej!
Förra säsongen lyckades jag dra gängpaj på mitt oljetråg (pluggen), första lagningen med insatsgänga lossnade vid första oljebytet, så då ledsnade jag på't och täckte hela skiten med kemisk metall för att kunna köra resten av säsongen utan att bekymra mig om läckage.
Inför den här säsongen tänkte jag laga det ordentligt, har hittat en kille som kan svetsa dit en ny oljeplugg, men först tänkte jag väl göra det snyggt och få bort all kemisk metall som sitter på insidan av oljetråget. Hur gör jag? Har försökt söka runt lite och hittat att den kemiska metallen inte ska tycka om värme, är det en bra idé att försöka "bränna bort" det och skrapa med någonting relativt mjukt? Vill inte gärna skrapa en massa på insidan av oljetråget. Eller finns det något bättre sätt att få bort kemisk metall på? Det är den sorten som man får på tub och som blandas innan det smetas på, av märket Plastic Padding, om det hjälper.
Vidare sitter faktiskt oljepluggen riktigt bra nu när jag skruvar ut och in den igen, den kemiska metallen har gjort nya gängor (de gamla var verkligen helkass, pluggen gick fritt nästan hela vägen in), vågar jag lita på att dessa gängor håller? Dvs. strunta i att låta honom svetsa i mitt oljetråg och istället bara avlägsna all den överflödiga kemiska metallen och skruva ihop hojen igen? Är lite less på att behöva ta loss hela oljetråget varje gång jag ska byta olja, som jag behövt göra de senaste tre gångerna...
Tacksam för svar!
Förra säsongen lyckades jag dra gängpaj på mitt oljetråg (pluggen), första lagningen med insatsgänga lossnade vid första oljebytet, så då ledsnade jag på't och täckte hela skiten med kemisk metall för att kunna köra resten av säsongen utan att bekymra mig om läckage.
Inför den här säsongen tänkte jag laga det ordentligt, har hittat en kille som kan svetsa dit en ny oljeplugg, men först tänkte jag väl göra det snyggt och få bort all kemisk metall som sitter på insidan av oljetråget. Hur gör jag? Har försökt söka runt lite och hittat att den kemiska metallen inte ska tycka om värme, är det en bra idé att försöka "bränna bort" det och skrapa med någonting relativt mjukt? Vill inte gärna skrapa en massa på insidan av oljetråget. Eller finns det något bättre sätt att få bort kemisk metall på? Det är den sorten som man får på tub och som blandas innan det smetas på, av märket Plastic Padding, om det hjälper.
Vidare sitter faktiskt oljepluggen riktigt bra nu när jag skruvar ut och in den igen, den kemiska metallen har gjort nya gängor (de gamla var verkligen helkass, pluggen gick fritt nästan hela vägen in), vågar jag lita på att dessa gängor håller? Dvs. strunta i att låta honom svetsa i mitt oljetråg och istället bara avlägsna all den överflödiga kemiska metallen och skruva ihop hojen igen? Är lite less på att behöva ta loss hela oljetråget varje gång jag ska byta olja, som jag behövt göra de senaste tre gångerna...
Tacksam för svar!
Last edited: