Hur avlägsnar jag kemisk metall från mitt oljetråg?

Nirp

Ny medlem
Gick med
14 May 2009
Hoj
-98 Kawasaki ZX-6R (Såld), GSX-R1000 K5
Hej!
Förra säsongen lyckades jag dra gängpaj på mitt oljetråg (pluggen), första lagningen med insatsgänga lossnade vid första oljebytet, så då ledsnade jag på't och täckte hela skiten med kemisk metall för att kunna köra resten av säsongen utan att bekymra mig om läckage.

Inför den här säsongen tänkte jag laga det ordentligt, har hittat en kille som kan svetsa dit en ny oljeplugg, men först tänkte jag väl göra det snyggt och få bort all kemisk metall som sitter på insidan av oljetråget. Hur gör jag? Har försökt söka runt lite och hittat att den kemiska metallen inte ska tycka om värme, är det en bra idé att försöka "bränna bort" det och skrapa med någonting relativt mjukt? Vill inte gärna skrapa en massa på insidan av oljetråget. Eller finns det något bättre sätt att få bort kemisk metall på? Det är den sorten som man får på tub och som blandas innan det smetas på, av märket Plastic Padding, om det hjälper.

Vidare sitter faktiskt oljepluggen riktigt bra nu när jag skruvar ut och in den igen, den kemiska metallen har gjort nya gängor (de gamla var verkligen helkass, pluggen gick fritt nästan hela vägen in), vågar jag lita på att dessa gängor håller? Dvs. strunta i att låta honom svetsa i mitt oljetråg och istället bara avlägsna all den överflödiga kemiska metallen och skruva ihop hojen igen? Är lite less på att behöva ta loss hela oljetråget varje gång jag ska byta olja, som jag behövt göra de senaste tre gångerna...

Tacksam för svar!

Last edited:

sportbike

Guest
Utan att se bild på tråget skulle jag nog köpa ett nytt.
Det är ju en rätt vital del på en motor och dessutom gör sig oljan bäst på insidan.

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen
Är tråget i aluminium eller plåt?

Aluminium är klurigt eftersom det oftast är gjutet och då fyllt av massa porer(vilket ger dåliga fogar, eftersom porerna är fylld med smuts), alkohol och blästring brukar tas upp som förbehandling

Går det att komma ner i tråget via påfyllningshålet, i så fall kan du suga ur oljan med en 12v oljepump.
Man kan diskutera hur lämpligt det är, om man får med all metall som ligger i tråget osv. men faktumet kvarstår att det går att göra så och flera verkstäder gör på det här sättet, därmed inte sagt att det är bra.

Nirp

Ny medlem
Gick med
14 May 2009
Hoj
Utan att se bild på tråget skulle jag nog köpa ett nytt.
Det är ju en rätt vital del på en motor och dessutom gör sig oljan bäst på insidan.

Kan fixa en bild under morgondagen, men det är ju ingenting som syns just nu. Kemiska metallen har gjort att gängorna ser mycket bättre ut, men jag litar inte på dem. Ingen lust att behöva skrota hela tråget endast pga gängpaj. Tänkte att det borde gå att borra upp en storlek och gänga så att en större oljeplugg passar,och var vad jag hade i tanke när jag kollade runt efter finmekaniskt kunniga och det här alternativet (svetsning) dök upp.

Hittar inget på ebay heller, och vill inte ens veta vad originaldelen skulle kosta hos en handlare.

Är tråget i aluminium eller plåt?

Aluminium är klurigt eftersom det oftast är gjutet och då fyllt av massa porer(vilket ger dåliga fogar, eftersom porerna är fylld med smuts), alkohol och blästring brukar tas upp som förbehandling

Går det att komma ner i tråget via påfyllningshålet, i så fall kan du suga ur oljan med en 12v oljepump.
Man kan diskutera hur lämpligt det är, om man får med all metall som ligger i tråget osv. men faktumet kvarstår att det går att göra så och flera verkstäder gör på det här sättet, därmed inte sagt att det är bra.

Det är i aluminium. Oljan är ju tömd och tråget har jag plockat bort. Jag har bränt och skrapat bort all kemisk metall som fanns inuti nu, det gick hyfsat lätt.

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Denna fråga är nog största anledningen till att man ska undvika kemisk metall ens för nödreparationer. Efteråt får man svårt att svetsa och göra riktiga reparationer.

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Du frågade iallafall hur man skulle få bort det, jag tar bort genom att värma det ordentligt.

Sedan skulle jag nog rekommendera att du kollar efter ett nytt på ebay istället....

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nirp skriver:
Hittar inget på ebay heller, och vill inte ens veta vad originaldelen skulle kosta hos en handlare.
Det förstår jag. :(
Kolla med MC-skrotarna. Kan bli så här. :)
Och så skaffa momentnyckel.

Och om du borrar pluggen för ståltrådssäkring och använder tredoring (gummistålbricka, eventuellt med O-ring innanför för centrering behöver du inte dra så hårt som det står i manualen)
Ståltråden hindrar den skruvar ut sig och tredoringen håller tätt.
Tredoringar används för hydrauliktätning för tryck upp till flera 100 bar. Finns hos din lokala SWEDOL butik.
Jag använder Tredoring,
ca 2 kr/st hos SWEDOL.

Nirp

Ny medlem
Gick med
14 May 2009
Hoj

Tack för länkarna! Visserligen letade jag på ebay från mobilen när jag inte hittade, men det här är ju pinsamt. :rodnar

Första var dock också gängpaj, och det sista ser inte ut som det jag har, och då har jag ingen lust att chansa. Mittersta skickar inte till Sverige.

1700kr inkl frakt var ju faktiskt mindre än jag trott att det skulle gå loss på. Blir väl en sådan om det inte finns något vettigt på skroten/ebay.

Nirp

Ny medlem
Gick med
14 May 2009
Hoj
Nirp skriver:

Det förstår jag. :(
Kolla med MC-skrotarna. Kan bli så här. :)
Och så skaffa momentnyckel.

Och om du borrar pluggen för ståltrådssäkring och använder tredoring (gummistålbricka, eventuellt med O-ring innanför för centrering behöver du inte dra så hårt som det står i manualen)
Ståltråden hindrar den skruvar ut sig och tredoringen håller tätt.
Tredoringar används för hydrauliktätning för tryck upp till flera 100 bar. Finns hos din lokala SWEDOL butik.
Jag använder Tredoring,
ca 2 kr/st hos SWEDOL.

Tack! Ska kollas upp! Och momentnyckel är det på tiden att jag införskaffar.

c-tek

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2013
Hoj
Otämd Superkråka
har använt denna här för ett par år sen , fungerar bra förutom att brickorna måste glödgas är för hårda.
man går upp en storlek.komplett sats med tapp o muttrar. måste finnas tillräkligt med gods o tråget.

B ***tema sats 19-1351 189kr:tummenupp

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Tack för länkarna! Visserligen letade jag på ebay från mobilen när jag inte hittade, men det här är ju pinsamt. :rodnar

Första var dock också gängpaj, och det sista ser inte ut som det jag har, och då har jag ingen lust att chansa. Mittersta skickar inte till Sverige.

1700kr inkl frakt var ju faktiskt mindre än jag trott att det skulle gå loss på. Blir väl en sådan om det inte finns något vettigt på skroten/ebay.

Skicka ett PM till säljaren och fråga om han kan skicka till Sverige :)

Även lelles MC har en webshop med OEM delar, lite dyrare där dock :gnissla 2696kr :3freak
http://www.partssweden.se/suzuki-gsx-r1000-2005-2006-usa-gsx-r1000/oil-pan--oil-pump

Köper du från Amerikat så landar priset på 910kr + frakt och ev tull+moms
http://www.suzukipartshouse.com/oemparts/a/suz/508b07e5f870023530723574/oil-pan-oil-pump
http://www.bikebandit.com/2005-suzuki-gsx-r1000/o/m9753#sch510070

Tänk bara på att det kan ta 2-5 veckor när du köper OEM delar ;)

Nirp

Ny medlem
Gick med
14 May 2009
Hoj
har använt denna här för ett par år sen , fungerar bra förutom att brickorna måste glödgas är för hårda.
man går upp en storlek.komplett sats med tapp o muttrar. måste finnas tillräkligt med gods o tråget.

B ***tema sats 19-1351 189kr:tummenupp

Den där såg ju också vettig ut! Helt klart ett alternativ om inte svetsning är vettigt. Har också övervägt tanken att göra ett försök till med helicoil.

Skicka ett PM till säljaren och fråga om han kan skicka till Sverige :)

Även lelles MC har en webshop med OEM delar, lite dyrare där dock :gnissla 2696kr :3freak
http://www.partssweden.se/suzuki-gsx-r1000-2005-2006-usa-gsx-r1000/oil-pan--oil-pump

Köper du från Amerikat så landar priset på 910kr + frakt och ev tull+moms
http://www.suzukipartshouse.com/oemparts/a/suz/508b07e5f870023530723574/oil-pan-oil-pump
http://www.bikebandit.com/2005-suzuki-gsx-r1000/o/m9753#sch510070

Tänk bara på att det kan ta 2-5 veckor när du köper OEM delar ;)
Där blev frakten ganska saftig dock, $170 på ena och andra landade på ungefär samma med frakt + skatt. Verkar som det billigaste är runt 1700kr för ett nytt då, oavsett var jag hittar det.

PM:at säljaren nu, får se vad som sägs! Kollade lite närmare på den jag inte tyckte såg likadan ut, det är nog samma ändå, bara att kåpfästena saknades på bilden. Budade på den, 3 dagar kvar på auktionen...

Nirp

Ny medlem
Gick med
14 May 2009
Hoj

Tackar ödmjukast för hjälpen att hitta rätt på ebay, har precis ropat hem tråget i din sista länk, landade på 640kr inklusive frakt! :banana

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras