Hur bör jag justera styrdämparen?

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Nu ska vi se.. Den här frågan har jag dragit mig för att ställa ända sen jag monterade styrdämparen efter min styrvobbel-krasch i Augusti förra året.

Hur bör jag justera styrdämparen från WP? Det skall inte gå trögt att svänga, check. Det gör det inte heller, fast jag har den på max. jag känner endast skillnad om jag står stilla med hojen. Det funkar skitbra att krypköra, köra vanligt och även hålla på för fullt på rörken/arlandabanan.

Fins det någon nackdel med att ha den på max? Vad händer när jag får kraftigt vobbel igen? Finns det, säkerhetsmässigt, någon fördel att minska motståndet?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hej!

Det går inte trögt fast den är på max? På de jag haft (3st Öhlinare, 1st Toby) har styret suttit som fatsvetsat när jag ställt dem i hårdaste läget. Därför tror jag det är nåt fel med din, nån tätning som gett upp. Lyssna om den "sörplar" när du vrider styret, kan vara ett tecken.

Eftersom jag är paniskt rädd för styrslag brukade jag ha dem i 8-10:e läget, av ca 20(?), ganska trögt alltså. Visst kändes ett motstånd när jag stod still, men inget jag tänkte på vid körning.
 
Last edited:

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Det låter ju som om den inte fungerar riktigt som den ska, men det kanske är så den är byggd? Alla styrdämpare kanske inte är gjorda så att dom går att skruva åt för trögt helt enkelt.. Men jag är då ingen expert mer en vad man lyckats läsa på olika forum. Vet att dom som fixat bra styrdämpare har aldrig haft dom på max, utan runt 9-12 klick av ca 20. Och då är det trögt vid stillastående. Vilket tidigare sagts i tråden.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det låter ju som om den inte fungerar riktigt som den ska, men det kanske är så den är byggd? Alla styrdämpare kanske inte är gjorda så att dom går att skruva åt för trögt helt enkelt.. Men jag är då ingen expert mer en vad man lyckats läsa på olika forum. Vet att dom som fixat bra styrdämpare har aldrig haft dom på max, utan runt 9-12 klick av ca 20. Och då är det trögt vid stillastående. Vilket tidigare sagts i tråden.
Precis! Hade inte Kawa nån Öhlins-variant på sina, fast med lite annat innanmäte så det inte gick att få dom att leka styrlås istället?

TS, hur sitter din styrdämpare? Är det styrstoppet på gaffeln som begränsar utslaget, eller är det dämparen som går i botten? Är det dämparen som bottnar så är det bara en tidsfråga innan det är sopor av den internt.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Det var så redan från början. Jag har monterat den (korrekt, så det så) och visst ger den ett visst motstånd, men det går alldeles utmärkt att krypköra långsamt med fullt styrutslag åt båda hållen utan att man behöver ta i nämnvärt. Det är styrstoppet som begränsar vinkeln.

Jag kanske får svänga förbi nån mekaniker som får kasta ett öga på den. Den köptes ny i augusti -12.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Kan du rycka styret fram o tillbaka obehindrat så är det nåt fel på den. Vrider du styret långsamt känner du knappt av den.
 

Mussli

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Mönsterås
Hoj
BMW S1000R 2017
Hej

Har också funderat på dedär med trögheten. Har en styrdämpare från tyska LSL (helt ny), den är inte jättetrög på läge 7 som också är max. Kan den vara progressiv??
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Jag har haft en SuperDuke med WP orginal styrdämpare. Den styrdämparen är väldigt "snäll i sin funktion" och har inte mycket dämpning även på max.
Jag har ju gjort en liknande crash som dig på Sviesta då hojen hörjade styrstoppswobbla när jag skulle lägga i 4-an (ca 170 blås). Hojen brukade alltid orma sig lite över krönet ut på rakan, men jag höll stumt och det brukade alltid sluta när jag la i 4-an. Men inte denna gångan...
Då körde jag med styrdämparen på ganska snäll dämpning (i mitten någon stans) och trodde i min enfald att den skulle hindra kraftigare wobbel och kände mig därför säker.
på min nuvarande Mille har jag en Öhlins dämpare och den dämpar ordentligt...

Mitt svar är att du lugnt kan ha den på max dämpning så länge du kan svänga ordentligt. WP-orginaldämparen ger helt enkelt ingen vidare dämpning ens på max. Eller så köper du en riktig (öhlins)... :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
De allra flesta styrdämpare består av en kolv som pumpar olja genom ett munstycke. Strypningen genom munstycket skapar dämpningen. I detta munstycke finns även en nål som kan gängas längre in eller ut i munstycket och på så sätt kan man justera strypningen och därigenom dämpningen.

Jag vet inte hur WP's styrdämpare är konstruerade, men precis som någon ovan konstaterat - det finns styrdämpare från Öhlins som "inte går att stänga fullt". Även om nålen gängas in i munstycket helt och hållet så finns fortfarande en helt öppen kanal där oljan kan passera. Detta är nämligen ett lagkrav hos styrdämpare som monteras original. Din WP-styrdämpare kan vara av sådan typ så jag skulle därför passa mig för att säga att den är trasig...

Enligt trådstartarens beskrivning låter det som att allt är frid och fröjd, så vad är egentligen frågan...? Det känns ju som att den har dämpning, men det går fortfarande att krypköra...?

Edit: Varför kan man inte citera trådstartarens inlägg på detta skitforum...?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Tack för svaren! Frågan står ju klart och tydligt. Anledningen till frågan är för att jag är osäker på hur man bör justera den, om det fanns någon nackdel eller fördel med Max inställning. Ifall det är normalt med en såpass snäll dämpning på max. Frågan ställs helt enkelt pga okunskap :)
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
för att sammanfatta
Om du hissar upp framändan så ska du inte kunna sparka styret från ena hållet till andra utan då ska den blir helt stum, men det ska gå att svänga vanligt(som du skrev)

Gör du det så har du svaret om den fungerar
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Tack för svaren! Frågan står ju klart och tydligt. Anledningen till frågan är för att jag är osäker på hur man bör justera den, om det fanns någon nackdel eller fördel med Max inställning. Ifall det är normalt med en såpass snäll dämpning på max. Frågan ställs helt enkelt pga okunskap :)

Jo, men du har ju på sätt och vis besvarat din egen fråga. Det går att krypköra och det går även att hålla stumt på Arlandabanan (utan att du får wobbel, så kallade "tankslappers"...?). Då har du ju redan en mycket bra inställd styrdämpare.

:tummenupp

Fördelen med mycket styrdämpning är bra motstånd mot "tankslappers". Nackdelen med mycket styrdämpning är att den blir trögstyrd i låg hastighet men även att så kallad "weaving" kan bli värre (ett stabilitetsproblem som innebär att hojen ormar sig runt en axel som inte är styrstolpen och som ofta förväxlas med wobbel och "tankslappers").
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top