Det är kanske sämre där nere men här finns det flera gropar som folk int bryr sig om man är och kör i, gäll bara att se till så att man inte river sönder planteringar eller vägar.
Rent körteknik så gissar jag att du kört hoj förut? Det gäller att hålla gasen öppen så mycket som möjligt, bromsa rakt och är det mjukt underlag behöver du inte bromsa alls för att ta ner farten. När du ska upp för en backe så håller du jämn gas i den fart som passar för hur brant det är i uppgången till backen och just innan framhjulet går mot början av backen så slår du på rejält. När båda hjulen passerat "vecket" och du är på väg upp så slår du av lite för att inte stegra över, sen är det bara en balansgång hur mycket gas du ska ha. Det är enklare med större maskiner eftersom man inte behöver ha lika mycket ingångsfart
När det gäller kroppsposition så brukar jag gå bak lite just innan jag tar i backen och när jag gått i vecket så flyttar jag fram, nästan så att man tar i styret ifall det är en brant backe. Åker man med fullgas så kan man flytta fram och bak för att justera tendensen att stegra
Kommer man till en backe som har en rak kant längst upp (som på bilderna nedan) så gäller det att lyfta framhjulet lite och sen tajma att slå av eller använda bakbromsen för att få över framhjulet över kanten och sen på med gasen igen för att komma över
Det är kanske inte den backe som man ska välja första gången man provar men
Svänga i backe är bara att prova sig fram, det gör inte särskilt ont att falla om det är sand. Tänk på att det går trögt upp och lätt ner, så om du kämpar med att få cykeln att vända mitt i kurvan så var beredd på att den kan vända mer än du tänkt när du kommit halvvägs runt!