Hur börjar man köra grop?

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Hej alla,

nu är det fan dags för mig att börja köra grop, men problemet är att jag itne ens vet i vilken ända man börjar. Alla andra verkar ha kört sedan dom var knattar, finns det vuxennewbiekurser eller nåt? Bor i Malmö.

Vänligen
Maria

Meercy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Hoj
Letar
Köp hoj, kör till en grop, starta o gasa ;)

Sent from my X10i using Tapatalk

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Hej Maria!

Jag förstår bara inte vad det just är med en grop som lockar? Inget illa menat, men att köra i dvs grusgropar osv innebär ofta otillåten körning.
För alla oss som försöker köra motorsport seriöst (så väl motionärer som elit) förstör det bara.
Nu ser jag ingen anledning vid att du ska ta illa vid dig. Du letar ju fortfarande bara från en lämplig punkt att starta, eller hur? Ta kontakt med lokala klubbar. Det finns säkert de som är villiga att hjälpa dig att komma igång. Alla banor jag känner till har lite olika typer av förare de lockar, vissa mer "elit" inriktade och vissa mer år nybörjare/motionärer.

Lycka till och hör gärna av er/dig om ni inte finner det ni söker.

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
FMCK har körningar ute i Revinge. Om de sen kör grop låter jag vara osagt men det finns en del schyssta gropar och backar därute.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Det är kanske sämre där nere men här finns det flera gropar som folk int bryr sig om man är och kör i, gäll bara att se till så att man inte river sönder planteringar eller vägar.

Rent körteknik så gissar jag att du kört hoj förut? Det gäller att hålla gasen öppen så mycket som möjligt, bromsa rakt och är det mjukt underlag behöver du inte bromsa alls för att ta ner farten. När du ska upp för en backe så håller du jämn gas i den fart som passar för hur brant det är i uppgången till backen och just innan framhjulet går mot början av backen så slår du på rejält. När båda hjulen passerat "vecket" och du är på väg upp så slår du av lite för att inte stegra över, sen är det bara en balansgång hur mycket gas du ska ha. Det är enklare med större maskiner eftersom man inte behöver ha lika mycket ingångsfart

När det gäller kroppsposition så brukar jag gå bak lite just innan jag tar i backen och när jag gått i vecket så flyttar jag fram, nästan så att man tar i styret ifall det är en brant backe. Åker man med fullgas så kan man flytta fram och bak för att justera tendensen att stegra

Kommer man till en backe som har en rak kant längst upp (som på bilderna nedan) så gäller det att lyfta framhjulet lite och sen tajma att slå av eller använda bakbromsen för att få över framhjulet över kanten och sen på med gasen igen för att komma över :) Det är kanske inte den backe som man ska välja första gången man provar men ;)

Svänga i backe är bara att prova sig fram, det gör inte särskilt ont att falla om det är sand. Tänk på att det går trögt upp och lätt ner, så om du kämpar med att få cykeln att vända mitt i kurvan så var beredd på att den kan vända mer än du tänkt när du kommit halvvägs runt!

n565542841_1404458_60.jpg

n565542841_1404456_9166.jpg

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Åker/skogsområde kan vara bra ställen att börja med om man bor på landet eller känner nån som tycker de är ok att du/ni anv deras mark för att köra lite...

Hej Maria!

Jag förstår bara inte vad det just är med en grop som lockar? Inget illa menat, men att köra i dvs grusgropar osv innebär ofta otillåten körning.
För alla oss som försöker köra motorsport seriöst (så väl motionärer som elit) förstör det bara.
Nu ser jag ingen anledning vid att du ska ta illa vid dig. Du letar ju fortfarande bara från en lämplig punkt att starta, eller hur? Ta kontakt med lokala klubbar. Det finns säkert de som är villiga att hjälpa dig att komma igång. Alla banor jag känner till har lite olika typer av förare de lockar, vissa mer "elit" inriktade och vissa mer år nybörjare/motionärer.

Lycka till och hör gärna av er/dig om ni inte finner det ni söker.

Ett stort problem med att börja köra på bana är att ALLA är barn i början och kommer känna sig som man är i vägen när de är andra som är bra mycket bättre på att köra... Man vill ofta lära sig att köra någorlunda innan man ger sig på en bana. Så tror där av valet att börja nånstans där man kan köra sitt tempo utan att behöva känna pressen/stressen från dom andra som är snabbare på banan. Ja all är välkomna men de är nog hur man själv känner sig i den situationen samt att alla tycker inte att nybörjare har att göra där ute...

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Hoj
KTM 250 & 660
Vad är köra grop? Jag försöker inte vara lustig alltså.

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Hoj
KTM 250 & 660
Efter att ha läst igenom Barrets inlägg inser jag att det är grustag el dylikt du tänker på. Varför inte komma ut till oss i Revinge och köra enduro istället? Alla är välkommna och alla har lika kul oavsett nivå!

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Ett stort problem med att börja köra på bana är att ALLA är barn i början och kommer känna sig som man är i vägen när de är andra som är bra mycket bättre på att köra... Man vill ofta lära sig att köra någorlunda innan man ger sig på en bana. Så tror där av valet att börja nånstans där man kan köra sitt tempo utan att behöva känna pressen/stressen från dom andra som är snabbare på banan. Ja all är välkomna men de är nog hur man själv känner sig i den situationen samt att alla tycker inte att nybörjare har att göra där ute...

Bara för att du kör inom en klubbs regi på ett godkännt område betyder inte det att du ger dig ut på en bana och vinglar runt utan styrfart.

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Iofs inte... men dom flesta klubbar här nere är de bara banor som gäller så tog de som exempel... Har du dessutom tillstånd av markägare att köra på nämnda område så är de ju lugna bananer...

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning