Hur blev du med hoj?

DucceMike

Former M900D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000rr -08 Fullsmetad Banhoj + CBR1000RR SP 2016 Ten Kate Ready To Race
Har velat ha kort sedan jag åkte bakpå på brorsans FZ750, men kunde i det läget inte ta kort, studier och inga pengar. År 2000 blev ett minnesvärt år i min hojkarriär. Jag tog kortet utan problem och skulle inhandla mig en plastraket. Det som hägrade var en Daytona. Allt var klart och jag skulle egentligen bara köpa den då jag ringde försäkringsbolaget och fick veta att det inte fanns någon specialförsäkring längre. Gick på mässan i Älvsjö för att titta/dregla på hojarna som alla andra, så säger polarn till mig "Ska du inte ha en sådan bushoj" och pekar på monstern. Hade tjejen med mig och hon säger "Den var vacker, den ska du ha". Man kan inte göra så mycket efter det. Så samma vecka som företaget jag jobbar på gick i kk så gick jag in och beställde en..
Har inte ångrat mig än i alla fall. Trots att försäkringen nu är lika dyr som jag skulle få på daytonan. Undrar vad den hade kostat mig idag :rolleyes:

/Mike

luka

Vaddå trasigt!? Jag har inte gjort nåt!
Gick med
4 Jan 2004
Hoj
Suzuki GSX750F -95 hybRid
:) Brukade syrrans trampmoped mer än hon gjorde tills man blev 14 och köpte då en egen moped, körde tills man var 15 1/2 år, sålde och köpte en RG 125 som plågades, chrashades, lackades och såldes med vinst när jag var 18. Uppehåll med pluggande tills förra våren, köpte en ZZR1100, kraschade den och köpte en ny nu i våras... Sitter i skiten ordentligt!

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Elrulle
1983 så drog några kompisar med mig på mc-mässa i Älvsjö, blev biten direkt. Köpte hoj och tog hojkort på våren och svullnaden har inte gått ner än. :D

norlin

Ska bara.....
Gick med
31 May 2004
Hoj
Monster 900 + några småhojar
1979, såg, & köpte första numret av tidningen Bike.
Tjatade om en cross, fick en moppe (några år förtidigt :) )
En ny Honda CB 125 -80 inhandlades lagom tidigt (15år +)
Byttes mot en Honda 500 Four -77 , som byttes mot en Suzuki GSX 1100 ES -83, som byttes mot en Yamaha FZ 750 -85 som byttes mot en BMW R100RS som såldes (inte tillräckligt fort dock, han köra en sommar :huvet )
En Yamaha RD 350 YPVS -83 för debutantracing inskaffades, som såldes & en Honda XR 600 -87 med 17” å bytte klass till SoS, sedan har det följt ett antal olika Supermonoracers , men nu är jag utan.
Garager inehåller idag, Aprilia Pegaso (till salu), Bimota BB1, Ducati Monster, DM minimoto.
Ock jag vägrar leva en dag utan motorcykel.

Harrysson

Nu 12kg lättare. Hur många häst gör det?
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
FZ6S -05
Intresset kom i ungdomen med motocross och mopeder. Efter ett uppehåll på ganska många år hade jag väl mer eller mindre lagt det hela på hyllan. När några i bekantskapskretsen sedan köpte hoj och efter en del besök i MC-butiker beslöt jag mig för att ta tag i det igen.

Jag jobbade upp en del kompledighet under vintern för att längre fram kunna smita iväg till körskolan på dagtid. När våren tittade fram började jag plugga och övningsköra. I början på juni hade jag uppkörningstid och lyckades på första försöket.

Hojmodellen var redan utsedd men ej inhandlad, för jag tyckte det var onödigt att betala försäkring och så om jag skulle kugga på uppkörningen. Det kändes då heller inte lika stor press på att jag måste lyckas. Eftersom det visade sig gå bra på uppkörningen stack jag iväg och handlade redan samma eftermiddag. Några dagar senare kunde jag köra tillbaka och rulla ut en sprillans ny Fazer 600.

Detta är nu fyra år sedan och beslutet att ta MC-kort var bland det bästa jag gjort på länge. Jag har fortfarande kvar samma hoj för den fungerar både som nybörjarhoj och för erfarna utan onormalt högt adrenalinbehov.

bsajanne

Först in i kurvan väljer spår!
Gick med
29 Jul 2003
Hoj
Multistrada 1100 -08
DaGaz skrev:
Tänkte lyxa till semestern med att starta en tråd.. :fyllisar

Jag köpte en TL1000R som första hoj.. kändes ju rätt lagom :3freak Skitnöjd efter 2000 mil med den och är mer eller mindre hojgalen nu. Men upptakten var en smula makaber.

Frun: "-är det inte dags för dig att ta MC kort???"

..................

Efter det är man helt fast i detta träsk... :banana

Ta det lugnt på vägarna!

Vilken kul läsning. Vad säger man? Grattis till en sån fru och din impuls att köpa hoj.

Min sambo satt på bönpallen 4 ggr innan hon kom på att det verkar mycket roligare att sitta fram och köra hoj. Hon ringde runt till många körskolor och insåg att hon inte skulle hinna ta hojkort innan hon åkte till Usa på jobb. Hon får ta kortet när hon kommer hem igen. Jag väntar... Hinner spara ihop lite mera pengar till hoj när det är dags. :Bugar

En annan tjej som jag bodde granne med kom överlycklig en dag med teoriböckerna under armen. Det var en onsdag. Hon tog en körlektion och blev biten direkt. På lördagen lköpte hon hoj... Skoj med hoj! :banana

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
King of the road
Jag har alltid haft ett brinnande intresse för hojar, så för att göra en lång historia kort: Först kom kortet, sen införskaffades hojen :tummenupp Och nu får man jobba häcken av sig för att ha råd med försäkringen :död ...but who cares :crash

Jonte76

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2004
Hoj
Bara ex! XT350, KTM 525 exc, VTR1000f, VTR1000 SP-1
Tjipp,hade en cross,en Honda cr80,när jag var liten.Ball som f-n å köra i skogen.Polaren ringde en dag från sitt jobb å frågade om jag var sugen på å ut å åka en sväng,han lånade hem en Mille så det blev en tur på ca 25 mil,skithärligt m lite bakhjulsåka.Tog mitt kort-01 då jag även provade syrrans VTR-F å hennes man´s SP-1,blev kär i syrrans hoj(spräckte 200km/h vallen för första gången).Fick kortet aug -01,köpte min televerksoranga i sept samma år.Bästa jag gjort var att ta kort.Vi är ett ganska stort kompis gäng som kör hoj men det är inte ofta alla samlas tyvärr.Tokroligt å köra hoj :tummenupp

Last edited:

demo1

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Yamaha WR250 supermoto
Åkte med min morbror på hanns afrika twin 650 för ett antal år senn. Bör tillägass att han kört hoj mycket aktivt vad gäller offroad (bodde i kenya nästan hela sitt liv långt ute på en missionsstation) så han kan verkligen köra. Hänger nog av nästan vilken motard förare som hälst på en trött 650 =P men har man kört nästan 20-30år så gott som varje dag i bushen så är det kanske inte så konstigt. Iafall.. åkte med han på en sväng utanför norrtälje på de fina kurviga vägarna där. Han la ner hojen så att fotpinnarna small upp med mig bakpå (då ar jag runt 17-18år nånting) så jag ser det som rätt extrem kurvtagning, darrade som ett asplöv efter turen men visste att så snart jag blir 21år ska jag skaffa båge. 20år eller var det 19 minns inte köpte jag min första TZR 250 och åkte omkull första dagen =) 2-takt och 0 mc/moppe vana går inte ihop =P senn blev det massa andra hojar samt lappen. Nu jobbar jag med MC åker hoj till och från jobbet nästan året runt på en offroad, samt har en TLR på helgerna. Har bara i år hunnit med att åka på minst 20-30 olika modeller av båge =P har fri tillgång till nästan alla yamaha´s -04 modeller (vi har juh alla utom fzr1000 och -04 R1 som demo hoj på jobbet). Så man lever med andra ord för MC. Roligaste Yamman -04 är INTE! R1, jag vet den är fet och detta är sporthoj.com men fjr1300 och TDM900 är sååååå mycket mer hoj! Roadwarrior är juh inte helt fel häller, lika så BT1100. Trotts att jag jobbar på yamaha så total sågar jag dragstar. Tristare hoj får man leta efter, visst det må vara den bästa glidaren på marknaden men inte är den det minsta rolig. Några oväntat roliga hojar är: Kawa ER5, Triumph Sprint RS (grymt skön motor med härligt drag och lite vibbar), min nyköpta BMW F650.
Harsålt mina bilar och åker nu hoj överallt hela tiden,

Juli månad CA; :
F650 : rullat 250mil (på knappt 2veckor =P ) :Bugar
TDM900: 30mil
Fjr1300: 20mil
BT1100: 16mil
TL1000R: 13mil
CX500 sport: 6mil
XVS650: 2mil
Xvs1100: 3mil

Tyro

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Honda Jättesvart fågel -98
För mig började det hela när jag var 4 år och pappa köpte en fyrhjuling till mig och min äldre bror, men den hade ju 2 hjul för mycket :kocko
Men såfort jag hade lärt mig cykla införskaffades en Puch TURBO (tror jag den hette), 50cc och automat. Och sen har det väl bara rullat på med 80cc, moped och 125a. Inget kort då det sket sig med jobbet när knäet la av...
Men nu jävlar ska det bli A-kort. Skriver teorin på fredag och sen ska jag börja telefonterrorn för att få en uppkörningstid. Hinner inte med några lektioner pga långa köer hos trafikskolan, men who care's, jag tänker fan inte vänta till nästa sommar :fakta

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Hade en kompis som tjata på mig i 10år att jag skulle skaffa hojkort å båge.

Nu tjatar jag på honom att han skall med ut å åka.

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Hade en TLR..
flugan skrev:
Hade en kompis som tjata på mig i 10år att jag skulle skaffa hojkort å båge.

Nu tjatar jag på honom att han skall med ut å åka.

Haha, ja mina polare börjar sälja av sina.. :va

Har väl tappat gnistan när en amatör åker ifrån dem :hihi

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom