Jag åker året runt med mina tre hojar.
Min vinterhoj från 2016-17, Kawasaki z750 LTD Twin ställde jag av i höstas och åkte med TDMen in i december. Mitt långtidsprojekt, Suzuki DR600, blev äntligen klart. Hojen hade stått ute i tre år innan jag tog in den för några år sedan. Motor från Blocket, ram blästrad och pulverlackad, allt annat putsat, lackat, infettat och lite ombyggt. Så året började med DR600:an. Åkte bl a en 45-milatripp uppåt Gysinge i mitten av februari. Kom hem med en knackande motor. Har inte kollat vad det är för fel.
Ställde på TDMen 26 februari. Åkte lite var och varannan dag fram till 6 april då jag startade min Europatripp. Ner till Danmark, följde kusten ner till Laredo i Spanien. Ett mål var Brest men hoppade över det pga dålig kedja. (Bytte i Bordeaux.) Via Picos de Europa till Madrid och Sevilla till Tarifa som är Europas sydligaste punkt. Norrut till Gibraltar och vidare utmed kusten. In i varenda turistort för att fota och bocka av stan. In i Frankrike. Planen var att åka hemåt men det var alldeles för kul så jag fortsatte utmed kusten till Marseille, St-Tropez, Cannes, Nice, Monaco och vidare in i Italien. Genova, La Spezia (och tillbaka till Cinque Terre som jag blåste förbi på motorvägen). In i Pisa och leta upp det där jäkla tornet. Vidare till Livorno. Hade lite överläggning med mig själv. Rom ligger 30 mil bort... Nu eller aldrig. Det blev Rom. Dags för oljebyte. 1000 mil i år, ca 800 mil på denna resa. Utomlands fotar fartkamerorna bakifrån. Den som vid det tillfället äger nummerplåten ansvarar för att böterna betalas. Rekommenderat brev efter några månader. Jag och den nummerplåten ska till Italien igen så jag betalade 600 kr. Efter Rom blev det Rimini och San Marino 3-4 dagar. Kurviga vägar utan packning. Började fundera på att åka hem. Kollade väder och kartor. Hade glömt Gardasjön så jag tog småvägarna upp dit. Åkte runt sjön dag två. Himla fint. Jag trodde att Trento eller Bolzano skulle vara fint nog att invänta bättre väder. Väl där kände jag att jag inte ville stanna så det blev en kall blöt tripp i regn och snö till München. Följde skylt till första bästa hotell. Dagen efter blev det Berlin i ett par dagar. Sedan ville jag hem. Det blev Polen. Frulle och tankning sedan raka spåret i kraftig sidvind, lätt regn då och då. Två snabba tankstopp utan kaffe eller toabesök. Behövde vara vid färjeläget i Gdansk kl 16. Åkte på skyltar sista biten, Nynäshamn!! Kom fram 16.30. Frågade ett par svenskar hur man köper biljett. De hade köpt på nätet. Frågade personal. Öppnar sen... Väntade en kvart. Släppte artigt förbi tre bilar trängde mig före de andra som stod där när jag kom, köpte biljett och hytt. Det funkade. Så jäkla skönt. Ville absolut inte stanna i Polen längre än nödvändigt. Framme i Nynäs kl 12, strålande väder.
Kostnad för drivpaket och bakdäck (corden hade släppt inuti) 3500 kr ink arbete.
Oljebyte, 20 euro per liter. Behövde inte byta filter. De bjöd på jobbet.
Nu är det snart dags för det andra oljebytet för i år. Nu med filter.
Kawan är min favvohoj. Många dagsturer i och runt Stockholm. Snart dags oljebyte.
Så 300+1900+400=2600 mil hittills.
Hade planer på Trollstigen och uppåt i Sverige. Västkusten från Ängelholm upp till Götet. Blev aldrig tillräckligt sugen.
Min Europatripp är bland det bästa jag gjort. Åkte ensam. Tält, betalkort, Google Maps och en gammal Yamaha räcker gott och väl.
Snö i Stockholm!
Om ni drar upp bilden så ser ni polisen som är på väg till mig. Man får INTE åka motorcykel där.
Rimini, samma tält som Jonte H. Väldigt nöjd med det.
En bild till en Facebook-grupp som jag postat i under resan.
Nynäshamn - Riddarholmen - hem.
Foto Goran Stefanov. Fotokurvan, Bulten.
Vinterhojen pallar klimatet i Stockholmsområdet utan större problem. Gillar Autosol
En bra säsong hittills
Skickat från min iPad med Tapatalk