Hur blir du bemött av mc-handlare?

Hur blir du bemött?

• Antal röstningar
    0

sportbike

Guest
Tycker du att mc-handlare gör sitt yttersta för att du ska bli nöjd och dessutom bli en uppskattad stamkund, eller tycker han det mest är besvärligt när du kommer med frågor utan att du tömmer plånboken varenda gång?
Personligen tycker jag inte att man sitter och gäspar i ett hörn när man har fyra månader på sig att täcka årsinkomsten.
Efter att ha jobbat med mc i många år ser jag fortfarande exempel på ofattbar slöhet.
Hur gör dom?

Svarar dom i telefon?
Svara dom på mail?
Håller dom vad dom lovar?
Måste du gå tillbaka för att det dom gjort inte blev bra, osv?

Jag tycker det är bedrövligt att man inte kan nå dessa ibland utan måste sätta sig i bilen och åka dit för att få svar, och dessutom bli behandlad som luft.
Dags att slå näven i bordet.

Finns det toppenbra mc-handlare också?

Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Stefan på AVA var kanon att ha att göra med när jag bytte in millen mot 1098an, när andra inte ens bemödade sig med att räkna på ett inbyte...de skötte första servicen och grejade monteringen av termikittet, och lånade ut en zx10a som jag fick brumma runt södertörn med under tiden.

Haft ett litet garantiärende under tiden, inga problem där heller.

Klas på KW Service var lika bra att ha att göra med när en gammal exc450 blev en ny exc300.

...och grabbarna på Italia Bike har alltid varit kanon, oavsett vad det varit.

Så visst finns det bra handlare. :)

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Hojgaraget, det är en firma som alltid tar hand om kunden. Det har resulterat i två nyköp därför och jag har bara positivt attu dela med mig om dom.

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Stibix i Borås har alltid varit trevliga mot mig! Även om man ska beställa ett litet lager till svingen eller liknande behandlas man som en kund. Fick höra missljud från hojen under semestern och var på genomresa genom Borås så stannade till och fick batteriet uppmätt, oljenivån kollad och kedjan sträckt tog väl iof inte så lång tid men gratis iaf. Fick även hänga med på en prova på dag på anderstorp med nya zx10:an osv fastän jag inte köpt några dyra grejer där än. Aldrig några problem bara lösningar!

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
En stor eloge till Bröderna Högberg i Lödde och framförallt Johans MC i GBG som alltid ställer upp med en bra service. Dessutom en mkt trevlig personal som verkligen försöker hjälpa sina kunder:Bugar

tkdrille

Guest
Finns en i Skåne jag aldrig kommer gå till igen. När han är klar med en kund så ska han snacka massa skit i en kvart innan han hjälper nästa.

Men Claessons kan jag höja vad gäller iallafall en mc säljare och även resten inom kläder och delar.

Jonas

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2007
Hoj
Honda Cbr1000RR -10
Tycker det varierar väldigt mycket från gång till gång
och butik till butik. Men rent generellt kan jag tycka att MC handlare eller personalen är lite slöa o inte tar vara på kunderna.
Verkar ofta sitta inne i sina kontor/kurer o inte hugga tag i kunden och fråga om denne vill ha hjälp.
Tex ringde jag bröderna Hörberg o ville göra ett inbyte mot en hoj.
Men blev hastigt besvarad i telefon, säger att dom ska ringa upp och sen glömmer o ringa tillbaka 2 ggr. Totalt nonchalant.

Fick däremot kanonservice och bra bemötande på MC varuhuset i Sthlm igår av Jonas där. "Råkade" då handla en ny CBR1000 :tummenupp

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
En stor eloge till Bröderna Högberg i Lödde och framförallt Johans MC i GBG som alltid ställer upp med en bra service. Dessutom en mkt trevlig personal som verkligen försöker hjälpa sina kunder:Bugar

Håller med dig vad gäller Johans MC över lag. Alltid bra bemött i nutiken, var inne senast igår och skulle bara ha en liten plastplupp för att stoppa i insexhålet ill skruven vid backspegeln. Triumph tar 5 kr för den men det beställde gladligen hem en till mig.
Regskyltshållaren pajjade under en tur tidigare i år. Åkte inom och hade en gratis med mig hem. Visserligen med Johans MC's namn på men vad gör det?
Köpte ett Daineseställ där i vintras när de sålde ut allt i gamla butiken. Lossade en skruv från ena axelskyddet. Der fixade fram en ny gratis. Var liksom aldrig något snack.
Sen kan man fråga sig om man ska ha skruvar i skinnställ? Hur tänkte Dainese där? Sitter visserligen plastskydd på insidan så de ska nog aldrig kunna tryckas in i axeln.

Sen har man ju hört skräckexempel från Johans här på SH. Tror mer det handlar om attityd samt lite otur med dålig dag för personen som orsakar problemet.
Dessutom finns det en viss säljare som kan reta mig där till förbannelse. Han kan vara riktigt dryg!

Överlag tycker jag att de flesta MC-handlare i Gbg är bra dock bara handlat MC av en. Men kollat utrustning och provkört på de flesta andra handlare. Bara bra bemött. Hepp hepp hepp fel av mig. var inne på Mothers harley i Lackarebäck när jag körde Buell. Blev nästan utslängd för att jag hade fel utrustning på mig. Kommer jag någonsin byta till glidare så handlar jag då definitivt inte på Mothers Harley.

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Hojgaraget, det är en firma som alltid tar hand om kunden. Det har resulterat i två nyköp därför och jag har bara positivt attu dela med mig om dom.

Inte handlat hoj där, bara varit där på besök med aprilia klubben i Juni i år. Vi våldgästade dem o dök upp ett gäng.

Make till trevlig handlare.. har jag aldrig stött på.
De kom ut bjöd på kaffe o fika bröd snackade skit.
Synade våra apor, då upptäckte de att min hoj var såld där.
De frågade vart jag köpt den och vad killen hette.
Då visade det sig att de hade lite delar till min hoj som förra ägaren aldrig hämtade ut efter ett försäkringsärende....
Så de hämtade prylarna o gav mig dem, för de tillhörde ju min hoj.

Vet många handlare som skulle försökt kränga prylarna 1 gång till istället.

Så när det blir dags för ny aprilia, ja då vet jag vart jag åker.
Trots det långa avståndet....

100

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2008
Hoj
Ingen för tillfället.
Per på AVA Mc är en väldigt schyst kille att ha och göra med.

Triumph Stockholm i Länna ger jag tummen upp för också :tummenupp

Dessvärre kan jag inte säga detsamma om stollen på Ducati Stockholm. Han verkade bara besvärad när man köpte någon del samt service och var grymt otrevlig. Aldrig mer.

Panzerfaust

Take Care & Control
Gick med
22 Sep 2009
Hoj
03 Ducati Monster 1000cc
Sams Motor är alltid hur trevliga som helst och ser till att grejerna kommer iväg fortare än bums, varmt rekommenderade :)

Tyvärr måste jag säga att jag lite för ofta får stå och vänta tills det nästan är pinsamt hos en del stora aktörer innan man får hjälp, då står det en ensam snubbe ute i butiken och svettas med tio kunder medans det sitter tre snorungar bakom kassan och snackar/drömmer om Feta Hojen..."eh, nej jag kan inte ta fram en strl L, jag sköter reservdelar.."

Zeit

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2010
Hoj
Suzuki SV650S -06, Suzuki GSX 750 -03
Hmm, nu har jag ju inte direkt köpt hoj av en handlare än, men jag vill ändå slå ett slag för grym service på AVA MC.

Jag var där och reparerade hojen, tidigt som stryk mitt i semestern. Satt och hade lite småtråkigt medan jag väntade så de lät mig traska omkring i butiken och kika innan de hade öppnat för dagen. Snackade lite med handlaren där som till och med tog sig tid och visade några hojar. :)
Grabbarna inne på verkstan var grymma, fick grymt bra bemötande i receptionen och killen som fixade hojen gjorde ett finfint jobb.

Så jag lär ju iaf återkomma dit. :)

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Skiljer som många säger från handlare till handlare tycker jag. Om jag ska generalisera lite så tycker jag att säljarna på "de två största" handlarna i Stockholm är extremt trötta. Har faktiskt aldrig hänt att dom skänkt mej en blick/bekräftelse eller frågat om jag behövt hjälp. Service/Mek sidan på båda dessa varuhus har iaf skött sina åtaganden.

Som kund har jag upplevt att jag bara är intressent just i det ögonblick ordern ska signeras, annars inte.

Större eloge till handlarna utanför stan. Tänker t.ex. på Honda nere i Södertälje. Alerta, trevliga och tycks vilja sälja cyklar både en och flera gånger.

Förstår inte varför det är så svårt att slänga ur sej några vänliga fraser som:

-Välkommen
-Säg till om du vill ha hjälp

Eller

Lyfta på luren och ringa om man lovat det, eller checka läget och se om allt är till belåtenhet? Med enkla medel känner man sej välkommen och omhändertagen.

hymn

We must push little cart!
Gick med
26 Mar 2008
Hoj
2011 Speed Triple
Bröderna Hörberg i Lödde, nonchalanta och inte direkt hjälpsamma. Fick problem att få igång hojjen i lödde efter att ha tankat där på väg hemåt kl16.30. Misstänkte direkt batteriet eftersom det varit lite si och så med det innan. Ingen på macken (ingen stor överraskning där, de borde kallas för mataffärer numera) kunde hjälpa mig, så jag stövlade bort till Br. Hörberg och undrade om de hade ett laddat batteri som de kunde sälja mig, var i en lite knipa då jag inte hade något annat sätt att ta mig hem.

-Asså nej, det har vi inte, inget som är laddat.
- Okej, men alla dessa demo hojjar, finns det inte möjlighet att plocka ur ett batteri från någon av dom, jag behöver verkligen ett batteri annars får jag problem att ens komma hem.
- Nej altså, vi kan inte sälja dom till dig, inte säkert att de passar.. (jag hade specen med mig från mitt eget batteri, inte ens någon som bemödade sig att kolla efter om det faktiskt fanns ett batt som passade)
- Ooookej, tack så jäkla mycket..

Lägger inte en spänn på dom efter det.

Gick med
25 Apr 2003
Hoj
.
....sist jag var på en stor Mc-firma här i stockholm och vi skulle köpa/titta på en helt ny hoj till min sambo så valde säljaren att inte ens låtsas som att hon existerade trots att vi uttryckligen talade om att den var till henne och vi visste mer eller mindre vad vi ville ha också....

Behöver jag säga att det inte blev någon ny där iaf, allt lades på is pga taskig/konstig mentalitet, har själv varit säljare i 21 år nu och jag gör inte alltid rätt men vissa grundlägganden saker måste finnas i kroppen hos en säljare/representant för en butik tycker jag och framför allt som det skrevs i början här att det är ett fåtal månader som det är "tryck" i Mc-hallen och då borde man rimligen vara på tå...

Jag valde och skriva "varierar" som svar för det finns en hel del sköna ställen med som har förstått hur det funkar om man vill ha försäljning och behålla kunden hela vägen sen i form av service, reservdelsförsäljning mm..., råkade köpa en ny hoj själv här på vårkanten och där har man verkligen tagit hand om mig som kund både på försäljningen och när jag gjorde första service. Som sagt så var jag även runt på många andra ställen/märken innan jag köpte "tysken" och blev bra bemött på fler ställen, känns dock trist att hänga ut firman med namn som jag nämner i början då killen kan ha haft en riktigt dålig dag men att företaget i övrigt kanske funkar bra ... //M

Last edited:

Fortis

Spaca mullo off.
Gick med
9 Oct 2010
Hoj
Kawasaki
Bor i Skåne. Absolut sämst bemötande har jag fått på Mc-center i Kristianstad, dom repade svingen på min då nästan splitter nya hoj vid ett däckbyte. Grov repa över indikationsstrecken, fel lufttryck och saknade ventil på framhjulet. Någon åtgärd förutom tuschpenna erbjöds inte. Claessons kan jag tycka är lite stela och tråkiga, vad jag hört om deras service är inget kul. Sämst i Sverige tydligen. Ett par år sedan dock.

Lämnar alltid in min mc på Mc-huset i Malmö istället, kanon service och bemötande!:banana

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Hojlös
Instämmer med tidigare kommentarer om Triumph i Länna. Alltid trevliga och hjälpsamma. Köpte Sprinten där för några år sedan tillsammans med med ett skinnställ. En av dragkedjorna i stället gick sönder, jag fick en ny jacka utan diskussioner. När det var dags för 3000 mila servicen fick jag lite bråttom på grund av en oplanerad kurs på Mittsverige, det var inge problem att klämma in en tid hos dom.
675an köpte jag av Stefan på Lelles, får samma fina service där. Brukar få bra hjälp av Anita oxå.

Den enda kritik jag har att ge är mot MC-varuhuset och AVA, dom ville knappt ens räkna på ett inbyte av Sprinten jag hade förut.
När dom till slut gjorde det så skulle jag få 35000 om jag köpte en ny hoj hos dom. Sprinten var 3 år gammal och hade gått 3400 mil. Maken till skambud har jag aldrig varit med om, inte ens vid privat försäljning. (Jag fick knappt 80000 i inbyte hos Lelles mot en ny 675a)

Mr.G

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Triumph Daytona 955i 2006 - svart
Jag personligen kodar hemsidor, bygger dator program och leder utvecklingsarbetet (för våra IT system) på ett större företag i Göteborg. Att byta olja i en MC är ett problem för mig för jag vet inte säkert om jag gör rätt.
Jag var tok-stolt över att lyckas byta en kopplingshandtag en gång tills några andra MC-kompisar höll på att garva ihjäl sig när jag skröt om det.
Nåväl - med tummen mitt i handen när det gäller att skruva i motoroer och ett fånigt, frågande uttryck i ansiktet när folk säger kolvuppstötarfjäder så är jag lite "rädd" för att få en elak säljare som märker hur dålig kunskap jag har och som utnyttjar situationen.
Dom gångerna jag har varit och handlat hoj (antingen till mig själv eller varit med någon kompis som skall köpa/köra/testa) så har det gått riktigt bra faktiskt. Trots min okunnighet.

Här är mina erfarenheter och hur många gånger jag besökt ställena så att ni kan se vad jag bildar min uppfattning på:

Claessons, Bromölla - 10/10 i bemötande. Oerhört trevliga killar. (besökt 1 gång)

Johans MC, Göteborg - 9/10. Kanon ställe, mitt "stam"-ställe och även om vissa personer inte alltid når upp till flawless service så kan jag tänka mig att ha överseende med tanke på att alla inte har en bra dag jämt :D. Fredrik på serviceavdelningen förtjänar en extra eloge - fantastiskt trevlig kille, hur superb som helst att ha att göra med. (besökt 100-tals gånger).

Yamaha Center, Göteborg - 3/10. Tror egentligen dom helst vill sälja båtar till gamla feta f.d. chefer och VD:ar. Går man runt och tittar på hojar får man "va-fan-gör-du-här" känsla av personalen. Blääää. (besökt 10-tal gånger)

Honda MC Center, Göteborg - 6/10. Bra, men långt ifrån bäst. Hyfsat trevlig personal, men låg tjänstvillighet tycker jag. (besökt 10-tal gånger)

Bike, Trollhättan - 8/10. Ruskigt cool butik, trevligt bemötande men lite "jag-har-inte-tid-med-dig" känsla, vilket mycket väl kan vara för att jag rätt tydligt markerade att jag inte var där för annat än att titta. Kan mycket väl vara så att dom är värda 10/10 om man verkligen vill handla där. (besökt 4-5 gånger)

Även om jag *alltid, utan undantag* känner den där grooviga känslan i maggropen om att någon kommer att lura skjortan av mig med kolvuppstötarfjädrar och oljefilterrenare när jag är på väg IN i en butik så brukar jag oftast känna att jag inte blivit lurad när jag är på väg UT. :D

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Känner att jag blir väl bemött på Honda City, Lelles och MC-Varuhuset... men sen finns det ett par andra där de verkligen VERKLIGEN skulle behöva gå kurs i hur man handhar kundvård... finns speciellt två handlare i stockholm där jag känner att jag aldrig skulle vilja spendera en endaste krona.

Sen att det är billigare i utlandet och folk jämför ganska öppet i butikerna med internetpriser de hittat kan ha med saken att göra också...
Tror att detta jämförande fram o tillbaka och den ökande näthandeln faktiskt bidrar till en bitterhet hos handlarna, men det blir ju då tyvärr bara en nedåtgående spiral som gör att de förlorar ännu fler kunder.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept