Hur blir man brandman?

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Jag hoppade faktiskt med i deltidsgänget, här i vargön, för drygt tre månader sedan. Gjorde massa tester och godkändes efter det. Gick en två veckors preparandkurs med massa korvstoppning, sen är det övning varje måndag. Om ett år ungefär så ska jag på 5+3 veckors utbildning i räddningsinsatts tror jag det var (är inte 100). Och jag kan säga att hittills så är det något fruktansvärt roligt ! Har du möjlighet så tycker jag inte du ska tveka en sekund !
Man vill ju inte önska någon olycka, Men när man har jouren så går man nästan och hoppas att det ska komma något larm !

Fan, blir sugen :D..

Va tjänar man som firefighter?
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Inte mycket. Om du ens måste fråga så är det för lite ;)

/Färdig med utbildningen till jul

Hah, va faaan... när man har o har haft jobb som man tjänar så jävla massa pengar på kan man ju inte gå ner allt för mkt i lön ;) ... tell me va man tjänar nu :gnissla

Ärligt, rent ekonomiskt är jag övertygad om att det blir billigare för dig att betala för sex istället.

Helt ärligt, inte ens som brandman skulle jag få mig nåt, så de har inge me de o gö...
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Drick en massa öl, lek med tändstickor.
När du har fått fyr på något drar du fram den lilla slangstumpen och släcker.
 

masw1

The blue one
Gick med
11 Sep 2006
Ort
20minuter från Uppsala
Hoj
Honda hornet 900 -02
Tjänar...

Hah, va faaan... när man har o har haft jobb som man tjänar så jävla massa pengar på kan man ju inte gå ner allt för mkt i lön ;) ... tell me va man tjänar nu :gnissla
Jag får ca.3000:- för varje jourvecka och vid larm 180:- försa timmen cedan 125:- efterföljande timmar som deltidare, Inte mycket men det är OK..


Helt ärligt, inte ens som brandman skulle jag få mig nåt, så de har inge me de o gö...
Där har du förmodligen fel:tuttar
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Varför är det jobbigt?

Hade det varit bättre om det hade varit en tvådagarskurs för att bli brandman?

För att de e jobbigt..

Nej, men de e fortfarande jobbigt.

Polishögskolan är också jobbig...

Jag har inte så bra tålamod, vill jag ha nåt vill jag ha det helst igår, o de gäller allt från a-kort till egen ö....
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
För att de e jobbigt..

Nej, men de e fortfarande jobbigt.

Polishögskolan är också jobbig...

Jag har inte så bra tålamod, vill jag ha nåt vill jag ha det helst igår, o de gäller allt från a-kort till egen ö....


Förvisso...

Fast om du har eldsvåda i ditt hus, vem vill du helst ska komma och släcka;
brandmannen som gått i brandskola i 2 år eller brandmannen som gjort det i 2 dagar? :va
 

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Skit i det då om det är jobbigt.
Man får inte allting serverat på silverfat.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
De e väl helt irrelevant, om jag tycker det är jobbigt så tycker jag väl de...


Javisst, tycker du att det är jobbigt och inte vill lägga så mycket tid på utbildningen kommer du nog inte heller att bli brandman.


Det hade varit så mycket enklare om man bara kunde trycka in ett minneskort bakom örat med det man behövde lära sig och vips, så kunde man det.
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Javisst, tycker du att det är jobbigt och inte vill lägga så mycket tid på utbildningen kommer du nog inte heller att bli brandman.


Det hade varit så mycket enklare om man bara kunde trycka in ett minneskort bakom örat med det man behövde lära sig och vips, så kunde man det.

Precis, det är det jag försöker luska ut lite o ta mig en funderare på om det är värt 2 år på att bli brandman eller om man ska utbilda sig till annat eller stanna kvar på jobbet man har.
 

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
Enligt AMS så är snittlönen 21000kr brutto, MED risktillägg och OB.

Några jag känner tjänar runt 25k, brutto. Men som traditionell brandman kommer du inte mycket högre. Sen om du har en kombitjänst med t.ex. riskhantering eller liknande så kan du komma högre.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
För att de e jobbigt..

Nej, men de e fortfarande jobbigt.

Polishögskolan är också jobbig...

Jag har inte så bra tålamod, vill jag ha nåt vill jag ha det helst igår, o de gäller allt från a-kort till egen ö....

du inser att man som brandman har 1h fys om dagen va?

tror de är bäst att du sitter kvar i din stol
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
du inser att man som brandman har 1h fys om dagen va?

tror de är bäst att du sitter kvar i din stol

;)..

jag älskar fys så de gör inge...
De som e endel av hela grejjen att man får sporta me grabbarna på jobbet, på arbetstid...

Enligt AMS så är snittlönen 21000kr brutto, MED risktillägg och OB.

Några jag känner tjänar runt 25k, brutto. Men som traditionell brandman kommer du inte mycket högre. Sen om du har en kombitjänst med t.ex. riskhantering eller liknande så kan du komma högre.

Ja men då e de inte så stor skillnad mot nu iaf..

Vilka ställen har utbildning?

Skövde, Revinge o nå ställe borta i sthlm? stämmer de, e de bara dem?
 
Last edited:

marsva83

I bury those cock-a-roaches!
Gick med
8 Oct 2005
Ort
Skövde
Hoj
långsammast i ledet
;)..

jag älskar fys så de gör inge...
De som e endel av hela grejjen att man får sporta me grabbarna på jobbet, på arbetstid...



Ja men då e de inte så stor skillnad mot nu iaf..

Vilka ställen har utbildning?

Skövde, Revinge o nå ställe borta i sthlm? stämmer de, e de bara dem?

skolorna finns än så länge i Revinge, Skövde, Rosersberg och Sandö...fast skövde och rosersberg kommer antagligen läggas ner inom en snar framtid så det blir väl att satsa på revinge eller sandö för din del! Riktigt rolig utbildning är det iaf:tummenupp
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Har en kompis som blev klar med sin 2åriga utbildning för ett årsedan. Han gjorde ett slutarbete på Ringhals kärnkraftverk i Varberg och fick sedan tjänst som en av de som hade hand om säkerhet och säkerhetsutbildning. Tjänar riktigt bra.

Det är inte alltid man behöver släcka eld. Jag vet inte hur arbetsmarknaden ser ut, men många säger att det är väldigt svårt att få in rätt bra med timmar. Men det lär vara riktigt roligt. Hade det inte vart för min astma så hade jag satsat på brandman eller polis.

Är du i bra form och kärnfrisk så tycker jag du borde satsa på det. Det är ett jobb man inte tar för ekonomin direkt. Mer för intresse och spänning. Att brandman sedan är ett coolt yrke är bara ett plus ;)

lycka till
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Har en kompis som blev klar med sin 2åriga utbildning för ett årsedan. Han gjorde ett slutarbete på Ringhals kärnkraftverk i Varberg och fick sedan tjänst som en av de som hade hand om säkerhet och säkerhetsutbildning. Tjänar riktigt bra.

Det är inte alltid man behöver släcka eld. Jag vet inte hur arbetsmarknaden ser ut, men många säger att det är väldigt svårt att få in rätt bra med timmar. Men det lär vara riktigt roligt. Hade det inte vart för min astma så hade jag satsat på brandman eller polis.

Är du i bra form och kärnfrisk så tycker jag du borde satsa på det. Det är ett jobb man inte tar för ekonomin direkt. Mer för intresse och spänning. Att brandman sedan är ett coolt yrke är bara ett plus ;)

lycka till

Ja skulle nog ba passa te o släcka eld jag:p..

Är i ruggigt dålig form nu men har inga större problem att trimma upp mig.

De som suger e ju att de inte finns nå skola på lämpligt ställe :/
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top