Hur blir skilnaden?

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
som jag sa, "hur blir skilnaden" i köregenskaper när man höjer hojen? :confused:
jag har höjt lilla bettan nu och undrar hur stor skilnad det blir nu när jag ska ut och köra?, ni som har höjt, kan väll berätta efter egen erfarenhet om den fortfarande är körduglig eller inte? :fyllisar
hoppas att det är inte allt för farlit, menar me att hojen ser ju så himla liten ut när den inte är höjd... :huvet

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Yamaha TZR -99
nicke skrev:
... menar me att hojen ser ju så himla liten ut när den inte är höjd... :huvet

Tycker jag med, vill med höja den bak men vet inte heller det där med köregenskaper eller HUR man gör et ens... skulle vara tacksam om nån ville upplysa om hur man gör :)

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
nicke skrev:
som jag sa, "hur blir skilnaden" i köregenskaper när man höjer hojen? :confused:
jag har höjt lilla bettan nu och undrar hur stor skilnad det blir nu när jag ska ut och köra?, ni som har höjt, kan väll berätta efter egen erfarenhet om den fortfarande är körduglig eller inte? :fyllisar
hoppas att det är inte allt för farlit, menar me att hojen ser ju så himla liten ut när den inte är höjd... :huvet

vaddå vågar du inte åka ut o knäskrapa nu ute i snön :D :yoparty

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
har du bara höjt ibak eller ifram oxå???

höjer man bara ibak så ger det mer "nervösare" körning, brantare gaffelvinkel och ostadig i höga farter.....

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Vad som händer är att du kortar hojens hjulbas, ger den något brantare gaffelvinkel och ändrar viktfördelningen. Den blir mer kvickstyrd men kan om du har otur bli nervös över ojämnheter, har du mer otur kan den bli det även rakt fram, speciellt i högre farter. På en 125a tror jag inte att du kommer uppleva nervositeten eftersom cykeln redan är liten och kompakt och för att du inte når höga farter. Men när man labbar med chassiemått så ska man ta det försiktigt och endast ändra en liten bit i taget. Ska du tex höja gaffelbenen i kronan så ta max 5mm åt gången så du inte får några obehagliga överraskningar.

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
OLJEKYLD GSXR skrev:
Vad som händer är att du kortar hojens hjulbas, ger den något brantare gaffelvinkel och ändrar viktfördelningen. Den blir mer kvickstyrd men kan om du har otur bli nervös över ojämnheter, har du mer otur kan den bli det även rakt fram, speciellt i högre farter. På en 125a tror jag inte att du kommer uppleva nervositeten eftersom cykeln redan är liten och kompakt och för att du inte når höga farter. Men när man labbar med chassiemått så ska man ta det försiktigt och endast ändra en liten bit i taget. Ska du tex höja gaffelbenen i kronan så ta max 5mm åt gången så du inte får några obehagliga överraskningar.
jag höjde ca, 1.5cm i dämparfästet bak, arslet på hojen steg då typ 15-20cm! har inte gjort nått fram än.... tycker du att jag ska "jämna" ut det med att höja lite fram?..

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Nej, däremot så ska du sänka ner den i bak så att du får en total höjning av kanske 5-10cm max. Sen ska du prova och se hur den beter sig.

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
tackar o bugar! :tummenupp !!... men det kan bara bli ett LITET problem,, jag höjde så lite jag kunde, men den reste sig ändå typ 15cm... vet inte hur jag ska kunna "sänka" den lite nu?... /de löser sig nog, annars får jag köra orginalt..

EazyD

En superhjälte för dig...
Gick med
11 Jan 2004
Hoj
I April
nicke skrev:
tackar o bugar! :tummenupp !!... men det kan bara bli ett LITET problem,, jag höjde så lite jag kunde, men den reste sig ändå typ 15cm... vet inte hur jag ska kunna "sänka" den lite nu?... /de löser sig nog, annars får jag köra orginalt..

Bild på hur det ser ut?

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Vad är det du vill uppnå med en höjning, kvickare uppträdande eller annat utseende? Vill du ha kvickare beteende så dra upp gaffelbenen. Är det utseendet, ja, då kanske du får leva med att den eventuellt blir konstig på vägen, för det tror jag den blir med 15 cm höjning. Det går ju dock att prova i vår hur den faktiskt beter sig när vägarna är torra så att du kan provocera den. Men ta det försiktigt.

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DT125R
nicke skrev:

kan bli skapliga styrfladder i sommar som det låter :martialar

Lingonpoeten

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Cbr 400 rr
nicke skrev:
njae, är väldigt tveksam på att jag behåller den höjd, men det ser bra mycket bättre ut iallafall..

Hur byggde du ditt fäste? fattar inte hur man ska sätta det... såg en ritning en gång men den passade inte in :confused: :3freak Het hoj förresten! funderat på street bygge?

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...