Hur boerjade eran RR-karriaer?

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Ett ypperligt tema foer en egen traad! Ni som skrivit i den andra - cut'n'paste hit!

Foer egen del var jag fascinerad som liten naer dom fortfarande visade RR pa sportspegeln. Sen gloemdes RR bort helt och jag fastnade i gatcyklar. Det var natt naestan religioest snyggt och coolt med vissa hojar. Mest klappade hjaertat foer ZXxR och sa efter ett aar pa en Virago (hrrmm) fick jag chans att haemta ut en snudd pa ny ZX6a. Veckan daerpa bar det sig inte baettre aenn att jag spenderade en dag pa Nurburgring. Baettre aen knark!! Daerefter blev det flertalet vaendor pa Hockenheim. Det gick fortfarande varken fort eller bra, men jaevlar vad skoj man hade. Samtidigt borjade man snacka en massa med folket pa det haer forumet och fick klart foer sig att man faktiskt kan koera RR sjaelv och det inte bara aer natt andra goer.

Naer man sen gick i backen med ett brak pa sin andra vaenda till Ringen och man hade soender varenda kaapa pa hojen stod det klart att den skulle byggas om till raeser. Pa den vaegen aer det. Tog licens, fick klart hojen efter mer meck aenn man raeknat med, laerde mig koera hyffsat och knaeskrapade foer forsta gangen under en helhelg pa Mantorp. Sen blev det tvaa taevlingar och nu har man ett klart maal haer i livet! ;)

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Ok!
Tog MC-kort sent (1996), dagen efter körde jag min nyligen inköpta och under övningskörning nykraschade RD350-86'a 13 mil på Sviestad på en gatåkning och sen var det klippt. Hängde på gatåkningarna på Sviestad så fort det fanns tillfälle. Köpte ytterligare två rejspreppade RD350 för 7000 kr styck varav den ena skar ganska omgående, satte allt godis på den andra och körde min första tävling under bikeweek 1999 på Gelleråsen. Våldsamt nervöst men jag kom inte sist trots att jag växlade åt fel håll i starten och var rejält av banan på första varvet... :lol
Äh, läs mer här istället: http://www.algonet.se/~torkel_b/1999.htm#The_Race

Bifogat

• mybike.jpg
    mybike.jpg
    47.9 KB · Visningar: 75
  • beforestart.jpg
    beforestart.jpg
    40.5 KB · Visningar: 98

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
N/A :(
Jag var dum nog att åka på en SMC-avrostning som innehöll lite bankörning. Det var snuskigt skoj så jag började åka på några allmänåkningar, som blev fler och fler :3freak

Till slut så insåg jag att jag knappt körde på gata längre och att försäkringskostnaden för att ha den gatreggad låg runt 250 kr/mil :huvet :död så jag tog steget ut och sålde min gathoj och köpte en färdig racehoj och kapade 10 sekunder på Gälleråsen vid första träningen :banana :banana Detta var förra året. Målet förra året var att kunna ställa upp i en tävling..... vilket blev tre tävlingar och ett hål i plånboken :hihi

I år blir det ännu fler... Ska sälja finbilen till förmån för en fulbuss :tummenupp

//H

Enda nackdelen med att prova på RR är att det inte finns några avvänjningskurer mot denna drog :fyllisar

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Intresset började när jag som liten grabb åkte till Anderstorp och kollade på GP och SBK. Fantiserade om motorcyklar i alla former när man susade fram på våran 50cc Maico minicross.
Sedan köpte min äldre bror en RD350 ( :yoparty ) och jag hakade på och tog mc-kort vid 19 års ålder. Körde gata några år innan jag tröttnade.
Fick sedan ett infall och köpte TRX:en år 2000 och provade en gatkörning på Sviestad vilket man ju inte skulle ha gjort.
Körde en del på både Sviestad och Gelleråsen 2001 men 2002 brakade det loss med Rörken varje vecka och heldagar så fort man kom åt.

När så LMS annonserade sitt b-race förra säsongen så tänkte jag att ska jag köra en tävling så ska det vara den här, licensen tog jag i början av säsongen.
Anmälde mig och nu r man fast helt. Finns inte en dag när man inte funderar på hur man ska få pengar till attköra, tid till att köra och hru man ska köra för att det ska gå fortare.

Inte mycket till karriär men i alla fall!

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Tog A1 kort sommaren 2002 och införskaffade en splirrans ny Aprilia rs125.. gatåkning var visst kul, men jag hade ingen att köra med så hojjen blev mer ett transportmedel :(
Efter att ha snackat lite med Jonny Toldnes (2:a i 125jr 2002?) så fick jag reda på att det fanns en hel klass för bara min hoj! :banana
Sen när började man kolla på RR avdelningen här och så kom chrille m.fl. och lura i en att ta licens, sagt o gjort. Aldrig kört på bana före "uppkörningen" men blev fast direkt.. sen var det nån veva på Sturup och sen av till första tävlingen ..och sen krachade jag lyckligt i alla mina dagar :crash

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Tja den har ju igenkligen inte börjat en. Tog lappen för några år sen. Införskaffade en Heffaklump och började köra,lillebror slet med mig till Svistad och sen var man ju såld på det. Insåg väll förra året att Heffaklumpen inte orkade mer då fotpinnarna började ta i backen mer som regel än undantag.Gränsen var nådd då avgassytemet tog i. Sagt och gjort ner till banken, bad och grät lite och så va ju en ny skuld fixad. Hojen blev en Hynda efter många turer och telfonsamtal. Så nu står man här utan nån erfarenhet alls men det ska bli kul. Målet är ju "bara" att kvala in, gör jag det så är jag nöjd.

Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Det är Chrilles fel till 110% :mad: Han ljög och sa att jag såg snabb ut, därför köpte hans gamla hoj och sedemera delade den med Åsa, det blev som ett gift.. Jag tröttnade dock på att dela hoj med klot-Åsa så hon fick ta över lill suckan, numera kör jag Kwackaskaki :D

/Hur f-n får man upp farten :huvet

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
GSXR1100R skrev:
Det är Chrilles fel till 110% :mad: Han ljög och sa att jag såg snabb ut, därför köpte hans gamla hoj och sedemera delade den med Åsa, det blev som ett gift.. Jag tröttnade dock på att dela hoj med klot-Åsa så hon fick ta över lill suckan, numera kör jag Kwackaskaki :D

/Hur f-n får man upp farten :huvet

Prova med att gasa mer och bromsa mindre t ex :lol

Du, i sommar gäller det :tummenupp

ps! hmmmm, klotåsa. förstår inte vad du menar:va

:D

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Kortar ner min gamla story lite grann. Den började med en jävla smäll :3freak

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Licenskurs på Sviestad våren -94. Träning några veckor senare på samma bana. Kör dit på -91 RGV 250 med nyvaxad originalplast. Tokvurpar in i Torparn. Får lift hem. End of story. :huvet

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
OM det nu är en RR-karriär på den här nivån :D

Nåja...min version:
Jag tog kortet för 4 år sen pga att vi var några polare som pratat om ett projekt som kallades för Easy Rider 2000, där vi skulle åka till USA och hyra typ HD i ett par veckor, dvs en riktig klassisk "jag vill känna mig som outlaw EN gång i livet". Men det sket sig givetvis och kvar var bara jag som tog kortet. När det sen var dags att skaffa hoj här hemma, valde jag mellan cruiser, off-road, gathoj och racehoj. Valde en blå R1 för den var så snygg. Som tur var så började jag ändå köra bana så snart jag kunde...och det var ju otroligt kul. Jag harvade ner till Sviestad så ofta jag kunde för gatkörningar. Andra säsongen träffade jag ett par polare som inte hade vett att säga "Lägg ner" när jag tyckte att det kunde vara en kul idé att i alla fall försöka att ta licens för ETT race. Nu blev det ju lite mer än ett race, så nästa mål var att lägga av när jag kört så länge att jag fått A-licens. Men det ser ut att gå käpprätt det oxå. Nu vet jag inte riktigt vars det ska sluta...men det blir väl när kassan är tom eller nåt :rolleyes:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Licenskurs på Sviestad våren -94. Träning några veckor senare på samma bana. Kör dit på -91 RGV 250 med nyvaxad originalplast. Tokvurpar in i Torparn. Får lift hem. End of story. :huvet

Då lär vi ha varit på kursen samtidigt, har för mig det var i april 94..

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
De hela började med att jag gick med i Sydskånes Emse..
På deras Schema fanns bankörning, o de lät ju kul
Så jag skrev upp mig på listan för o kunna köra med min 125cc.
Men en vecka innan havererade den (skiten skar) och jag hade ju Cbren med(600) men hmm bara A1 kort...
Så va gör man.. Jo...
Kollar kryphål,... kollar med de ansvariga...

Dagen var inne.. intruduktionen..
efter några varv så va man fast..
sen blev det mellan gruppen ...
Sen snabb gruppen.. o sen.. tog de slut.. och nu e jag här..
Så snart som möjligt så blir det RR licens.. och sen får vi se hur det slutar.. eller börjar :rolleyes:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
1990, teorikurs i sthlm, licensuppkörning kommer jag inte ihåg vart eller ens om..
Första tävlingen gick på Falkenberg 1990.
Men det hela började egentligen långt tidigare, viktiga händelser:
1978: Formel1 på anderstorp, måste ju ha inpräntat nått i skallen om motorvrål.
1980: 10år gammal läser jag serietidningen Buster hos en fotbollstokig kompis, en av serierna i tidningen är Barry King som kör TT i england, då bara vet jag att detta är grejen.
1983: brorsan skaffar moppe, äntligen nått med motor och tvåhjul.
1984: farsan tar med brorsan å mig till Anderstorp på Swedish TT, har kvar planchen än.
1987: brorsan börjar tävla i RR, sidecar burkslav.
1989:första hojen, en svintrimmad RD350 plågas på bankörningar och på småvägar i 2½månad, sen blir det bergväg och ajajaj och skrot.
1990: Licens och GSXR750 -85á, tre race tror jag.
1991: lumpen och bara två race på samma hoj.
1992: storsatsning :hihi med fabriks och Yoshi trimmad exWSB GSXR750R som visar sig alltför snabb och svårinställd för mig, 5-6race.
Tävlings uppehåll till 1999 med en del ban och väg åkning.
1999: "comeback" :D i 750B, tre race och uppklassning.
ja, sen är det modern tid.
Märkligt att man fastnar för nått sådär, önskar dock att jag inte hade slutat efter -92 men va fanken, man gjorde ju annat ball.
ps, Buster med BarryKing har jag letat upp och köpt nyligen :banana ds

Last edited:

Relapse

I'm on a lonely road
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Min RR-karriär har knappt börjat... men för att ta det från början...

Jag har kört MC sedan 1978 fram till slutet av 80-talet då jag var en hårsmån från att köra ihjäl mig i en singelolycka i hög fart. Efter det gav jag upp MC-åkandet i många år trots att jag var oerhört sugen varje vår då hojarna började synas på gatorna.

Sommaren 2002 köpte en kompis till mig en hoj och suget blev för stort så jag köpte en jag med och hade riktigt jäkla kul det året. I samband med det upptäckte jag bl.a. detta hojforum och började läsa om alla som körde RR. Bl.a. Chrille hade skrivit flera artiklar hur man kommer igång med RR och det fick fantasin att flöda.

Det blev en ny landsvägshoj i början av 2003 och jag började att köra banåkningar och åka till RR-tävlingar. Där upptäckte jag hur vansinnigt kul det verkade vara att köra på bana och tanken föddes att även jag borde prova på detta. Så under juli 2003 köpte jag en bankittad 600, en skåpbil, gick licenskursen och blev medlem i LMS. Körde sedan 2,5 träningar på Sviestad innan jag körde första tävlingen på B-racet 21 september på Sviestad.

En sak märkte jag direkt. Det är en milsvid skillnad mellan gatåkning och att köra så fort som möjligt på en bana. Bara inbromsningarna inför en kurva är brutala. Alla bromsar vanvettigt sent (nästan för sent) och lägger sedan ner hojen alldeles för mycket (känns det som) och kör igenom kurvan med alldeles för hög fart. :näsblod Den stora skillnaden är just att man inte lämnar några marginaler som man alltid gör på gata eftersom man (oftast) vet hur sent man kan bromsa och hur mycket nerlägg som fungerar, därför känns det brutalt när man kommer där som nybörjare och försöker att lista ut gränserna för sin och hojens förmåga, medan de övriga svischar förbi och bromsar 20-30 meter senare. :rolleyes:

Inför 2004 är planen att köra minst 5 race, helst fler om ekonomin tillåter, bli snabbare, förnedra GSXR1100R och träna så mycket det bara går. En sak är säker. Det här är det roligaste jag gjort med kläderna på. :yoparty

Edit: Stavfle

Last edited:

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Jag kommer aldrig ha råd att få någon! :gråta

Jag önskar att jag åtminstone hade talang nog att fortsätta med journalistiken, och en del blir det nog, men jag kommer ju aldrig att komma upp i klass med en engelsk hojjournalist. :gnissla

Det mesta jag som rr-nerd kan drömma om är kanske att en gång i någon avlägsen framtid ha råd att köpa en hoj som vågar köra på bana med. Extrem depression, helt enkelt.

Tack, grabbar för era fina historier! Intressant att höra hur olika bakgrunder folk har. Det kan jag förhoppningsvis använda mig av om jag skriver några artiklar i framtiden.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Relapse skrev:
Inför 2004 är planen att köra minst 5 race, helst fler om ekonomin tillåter, bli snabbare, förnedra GSXR1100R och träna så mycket det bara går. En sak är säker. Det här är det roligaste jag gjort med kläderna på. :yoparty

Edit: Stavfle
Det kommer att bli stenhårt i undre bottenstriden.

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...