Hur boerjade eran RR-karriaer?

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Min far är orsaken till mitt intresse.
Han är gammal rally och rallycross-åkare.
Han hjälpte mig första året runt om i Sverige.
Min mor vill inte ens titta på.Hon gillar inte alls det här.
Så här började allt ihop:

Vid 9 års ålder, fick jag en radiostyrd bil.
Började tävla några år senare och blev 2:a i SM 1986.(15 år gammal)
Tvingades sluta pga skolarbetet.
Jag tog körkort för MC istället men har alltid saknat racingen.....
Köpte den första CBR 600:an när jag låg i lumpen
och hängde på en polare på en banåkningsdag.
Det var ju skitkul!!!!
Vi testade några banor till under nästa år.(-93 o -94)
1995 och 1996 åkte vi på alla allmänhetens åkningar vi kunde hitta.
1996 var första året för Scandinavian Open-serien.
Jag och några roadracing-älskande polare,tyckte det skulle vara kul att vara funktionärer.
På söndagen under Bikeweek -96, fick jag testa Rickard Ahlin´s RGV 250-93,250 Production. Jävlar va kul!!!Snacka om leksak!!!Hur mycket kostar den?????Tre veckor senare var den min...!
Sådär.Roadracingsagan har börjat.

Sagan är slut också för den delen :(

blårök

med-lem
Gick med
19 Aug 2003
Hoj
suzuki rg 500, ducce 900ss, cagiva mito 125, aprilia futura 125
roadracingkarriär

Hej alla racingnördar,blivande,fd,vilande och intresserade. Min början var att jag och min svåger Tobbe varit och tittat på bankörning på yngre järnåldern 87 tror jag det var och skulle prova på klubbrace på Knutstorp för olicensierade 1988 jag med min SR650 kawa 82:a en relik redan då (svagt custumstuk m ylande radfyra och 62 pigga kusar)Sagt och gjort vi kom dit och jag såg alla racereplikor och tittade på mitt egen hybrid och kände att här hör jag ej hemma och ville gå och gömma mig, men kompisarna godtog ej detta fega förslag utan demonterade raskt allt som inte behövdes och skickade ut mig med milt våld på banan.Hur det gick: Några träningsrundor och jag började hitta runt, det här var ju rätt kul.Till huvudattraktionen : starten gich hej ohå och iväg efter några varv upptäckte jag att jag körde jämt med en rd 350 och tänkte att nu jävlar och ventilerna flöt på halva rakan (hinner ej ner på kamaxeln pga övervarv) och ett halvt varv innan hårnålen fick jag ett högre avgasljud dvs att ljuddämparen höll på att lossna (visste inte det då) pga av att undertecknad och kompisar hade demonterat bakre fot pinnar vars ena bult höll även ljudämparen på plats på väg in mot hårnålskurvan lossnade denna och in under bakhjulet i svängen och min förta vurpa var faktum.Det fortsatte i 10 år med licens b-race med rd350,rg500,aprilia 125, cagiva125 a-lic på slutet. Nu efter 5 års uppehåll pga barn är jag igång med lte bankörning igen.Motgift finns ej .bara dåliga ursäkter Så lura icke dig själv!Det finns inget bättre sätt att få adrenalinkick. O du alla goa vänner du kommer att träffa. PS tappade räkningen på alla vurpor efter 25-30 st. Och det är inte farligare än någon annan sport, endast på kryckor 1 gång i ca 10 dagar. Kör hårt blårök

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
Stockholm City Bikes
Efter att ha kört hoj på gata i ett antal år åkte jag och Marie (min fästmö) 2001 ner till Sviestad för att vara med på SMC broms och kurvtagningskurs. Jag körde redan då en 600 maskin, Suzuki GSXR –98:a. Det var hejdlöst roligt. Trots att det var ganska hårt styrt av SMC. Resten av den sommaren drömde både jag och Marie om bankörning. Tyvärr var man då helt oinsatt i var och hur man kunde köra mer på bana.

Året därpå inhandlades varsin sprillans ny hoj. Jag köpte en GSXR 600 –01:a och Marie en SVs 650. Vi anmälde oss till SMC kurs igen och den här gången hade jag ännu roligare för jag lyckades med mitt första KNÄSKRAP. Hur lycklig kan man bli? Jag var hur stolt som helst. Visade ALLA mina fina nya skrapmärken på puckarna. Några veckor senare blev det en heldag på Gelleråsen tillsammans med stockholmsklubben MCE. Där träffade jag en massa folk som hade koll på RR-körning / tävling. Nu började det smidas planer. Nu hade jag bestämt mig jag skulle ta licens och börja tävla.
Först var jag helt inställd på att börja köra SP250. Men senare på sommaren fick jag reda på att en kompis skulle sälja sin helt färdigbyggda Kawasaki ZX6R. Den hade allt och var helt klar för racing. Han hade dessutom knappt kört med den så den kändes som ny. Men eftersom jag redan hade köpt en sprillans hoj så hade jag naturligtvis inga pengar. Jag hade förstått att bygga om min skulle bli alldeles för dyrt. Suzukin såldes tokbilligt och Kawan blev min.
De första provturerna blev på ett tomt flygfält i Arboga, för nu kunde man ju inte köra på gatan längre. Hojen kändes kalas förutom växlarna som var vända.

Senare samma sommar var vi på Midlanda en hel helg. Jag envisades med att försöka få flyt med växlarna i omvänt läge. Efter den helgen gav jag upp, väl hemma vändes de tillbaka till normal-läge. Det blev inge mer åka den sommaren.

I april (2003) var det dags för licenskurs hos LMS där jag också blev medlem. Jag tror det var sista helgen i april som min första riktiga RR-träning var. Dags för verkligheten! Satan i gatan vad alla körde fort, jag var ju rena rundningsmärket. Träna, träna, träna, var det som gällde.
Totalt blev det tre tävlingar, två vurpor. Bästa placering, 9:a på B-tävlingen Sviestad.

Jag har lååååångt ifrån råd med RR men va f** det är ju bara ett måste. Säljer av allt jag har och hoppas köra både SM och SO i år.

Last edited:

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Jag får väl också skriva något då...

1978 - kom till världen.

1982 - fick mitt första tvåhjuliga fordon som faktiskt hade motor. Det var en automatväxlad minicross på 50cc av ett Italienskt märke som heter/hette SWM. Lärde mig åka på den innan jag kunde cykla, så att säga att jag är uppväxt på en motorcykel är ingen överdrift.

Hade SWM:en som lekhoj i ganska många år, men när jag var runt 7-8 bast så införskaffades en Yamaha YZ50, som jag också började köra litegrann med på banor runtomkring i Falkenbergstrakten. Tränade en del, men vågade aldrig ta steget ut och börja tävla, så far förlorade intresset efter ett par år och köpte inga fler crossar.

Åkte omkring på denna YZ50 tills jag var 14, då jag sålde av både cross och all utrustning för att köpa mig en ny moped av senaste snitt. Något jag ångrar än idag, då jag tydligen hade uppvisat någon typ av talang i crossadeln. Ingen självbevarelsedrift då heller med andra ord. :kocko

Nåväl. 1996 fyllde man 18 och det var dags att ta körkort. Givetvis hägrade också bokstaven A, men mor och far var båda ihärdiga motståndare till detta med motorcykelkörkort. Det kan tyckas konstigt, men i efterhand har det framkommit att deras taktik med att redan i tidig ålder sätta mig på en motorcykel var menat att få en avtrubbande effekt på mitt motorintresse, så att jag inte skulle vilja köra motorcykel när jag blev äldre. Taktiken misslyckades fatalt. :hihi

På något sätt lyckades jag lura dem till att inte bara bevilja att jag tog MC-kort, utan också att betala det. :jisses Jag fick så småningom mitt körkort, men det var inte förräns...

2002 - jag köpte min första tunga gathoj, en sprillans ny R6. Körde ett tag på gatan, och provade också på banåkning. Fastnade direkt, och tog därefter beslutet att sälja hojen och försöka satsa på enbart banåkning, kanske tom. hinna med några tävlingar.

Nu är jag således hojlös, men en hoj skall införskaffas så snart jag har hittat ett lämpligt objekt. Avvaktar besked ang. licenskurs från hemmaklubben FMK, och så snart allt det är färdigt så är det bara pengarna som styr hur många träningar och tävlingar jag kommer köra.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Okej här kommer hela storyn.

Farsan tävlade gokart med Ronnie Pettersson på 60 talet, han kom 3:a i sm, så jag växte upp i depåer med tvåtaktslukt och galna gubbar.

Första hojen va en Yamma 125:a som ibland gick på bägge cylindrarna, sen köpte jag en swamp bike trike (typ quad racer men med 3 hjul) triken rasade redan första året, en 250 cross motor installerades och vips hade man en livsfarlig leksak.

Nästa hoj va en Honda 450 CR, en riktig best att köra och den harvade man runt med i skogen & på Crossbanor.

Efter ett par års körande utan mc kort så bestämde jag mig för att skaffa bokstaven A på mitt körkort, första året övingskörde jag med skylt på ryggen på min Yamma 650 US Custom, dock kände jag ingen som ville vara handledare så jag körde helt själv och det gick ju bra.

Jag körde upp som privatist (körde min hoj själv till TSV) men kuggades i bromsprovet pga en svampig gaffel som bottnade när man rörde handbromsen, detta fixades dock vid andra försöket genom att köra 10-15 km/h långsammare vid 70/90 bromsprovet.

Yamman rullade första året med körkort , men året efter så skaffade jag en GSX 750 som fick rulla 5000 mil på småvägar och ända ner till Italien.

-90 så köpte jag min nuvarande GSXR1100 och den har nu rullat 12.000 mil i ur och skur.

-02 så började några av oss att köra RR på SRW, senare på hösten så köpte jag Chrilles Lilltös, en färdigpreppad GSXR 600 B-Räcer, Åsa köpte in sig på halva hojen och sen tog vi RR licens på Falken med Abstruse, Xenomorf, Metallgutten, Ketogan, Boxer, Tommy och andra SH folks.

-03 så tog Åsa över Lilltösen och jag skaffade en ex NSB Kawa 750, den va svårare att köra än Lilltösen eftersom den beter sig som en tvåtaktare med sitt korta men explosiva register.

Massor av träning på SRW, Knudan och även en gång på Falken & Sviestad, två klubbrace på Knudan i regn har det åxå blivit, nia bägge gångerna.

-04 så ska jag kriga mot Relapse och andra Rookie-rookies i bottenskiktet, jag ska köra endagars B-race samt klubbrace.

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Tja.. Karriär?

Nån slags fascination och vilja att förstå mekaniska ting har ju alltid funnits, att det började skruvas med motorer å mopeder i tidig ålder är därför ingen överaskning. Racing och högljudda miljömässigt tveksamma verksamheter har också alltid tilltalat mig.. Besök i Anderstorp och Målilla som liten palt har satt sin prägel..

När jag fyllde 125'a så lästes hojblaskor med samma frenesi som andra tidskrifter liksom Lektyr å Fib Aktuellt.. min X-4 utrustades med laverdastyre, tillbakaflyttade pinnar skulle jag velat ha, men kom aldrig så långt.. Däremot lästes om Ducatisar på längden å på tvären. Bike testade 750 F1 samt hade sin Enduranceprojekthoj (En NCR Pantah, Binge var inblandad tror jag).

Efter många års uppehåll var det 30-årskris å därmed dags för hoj igen, En Ducati blev det å därmed banåka..

Efter några år så halkade jag via diverse bananskal in som mek åt Vberg.. Nu var det snart kört, lärde känna en jäkla massa folk, för många skojjiga personer för att man skyulle vilja undvara depålivet

På en av LMS julfester för ett par år sedan så blev jag utsatt för en komplott med resultatet att jag var tvungen att köra ett räjs. Själv tror jag det var lite för mycket alkohol inblandat för att sådana löften ska vara bindande, fast sagt var sagt hävdade Sara.. Det påstods att det var ett vad, vad man kunde vinna eller förlora är det däremot ingen som kommer ihåg..

Debutrace '02 på Gelleråsen gick inge vidare, ett varv å en halv kurva innan jag fick ägna mig åt att titta på istället.. (för den delen ser man jävligt lite nerifrån Tröset)

mer lycka förra året, å i år verkar det bli mer köra ändå..

/B

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Leksaker i garaget
Jag tvingar mig själv att skriva lite då..

Efter att ha kört tvåhjuling konstant sedan jag var 8år körde jag sommaren 2002 bana för första gången med min ZXR400.. Jag var ganska snart fast i träsket, på hösten handlade jag en R6'a istället, de första dagarna i November körde jag av/påfarter vid E6/E20 och knäskrapade vilt i +3C. Jag handlade två kraschkåpset för att kunna köra bandagar/gata med lampor och för eventuella seriösa övningar... När våren kom insåg jag att något var fel, det var inte kul att köra "normalt" i grupp längre. Jag ville mycket hellre köra av/påfarter(sk. kringlor, se bild) eller harva i rondeller. Jag var fast i kurvträsket helt enkelt. Licensen togs i början av Maj, att det var kul att köra bana visste jag. MEN adrenalinkicken jag fick av att öva starter fick mig att inse att den inte fanns någon återvändo. En vecka senare var R6'an såld och en CBR600 -99 stod i garaget. Ytterligare en vecka senare var den såld och en CBR600 -01 var inköpt, det mesta av reservdelarna och extrahjulen passade även på den...

Jag skulle bara tävla lite 2003, men körde alla tävlingar i sverige i SM/SO förutom första tävlingen i Linköping och sista SO't i Karlskoga. Körde på beggade däck då jag fick ta alla pengar direkt från lönen, budgetracing helt enkelt.
Första tävlingen var på Falkenberg, på min 20års dag. Jag kvalade in i sista ledet, tappade visiret efter några varv men fortsatte att köra om folk, slutade på 19'e plats!
De andra tävlingarna gick sådär. Tvåa och fyra i Klubbrejsen, körde a-final på åsen, plockade några poäng på Anderstorp och vurpade tyvärr från en 8'e plats på hemmabanan...

Detta året har jag sparade pengar, lite sponsring, en cross att träna på. Tyvärr flyttar jag snart till eget, och har nog inte råd att handla en ny hoj. Det ska bli spännande att se vad orginalspisen duger till...

/Joakim

Bifogat

• kringla.jpg
    kringla.jpg
    38.9 KB · Visningar: 66
Last edited:
Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...