Hur botar man "ut och köra" sjukan?

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Kuggade min första uppkörning den 17:e juli. Allt gick finemang på lågfart och högfarts delen och sen när bromsningen kom så gillade han inte den och bad mig köra en gång till, resultatet --- han godkände mig inte.

Då bet jag i det sura äpplet och tänkte, fan inte hela världen. Kom hem och har hållit mig så upptagen som möjligt med andra saker, men idag och även innan så har jag suttit på motorcykeln och drömt om att bara få ta den och köra en sväng, en liten sväng, bara en runda.

Fick en ny uppkörning den 18:e augusti. Fick den ombokad till den 10:e augusti, känns som en evighet bort. Varje gång jag ser en motorcykel eller går in på denna sida och ser en film eller läser en forum tråd så blir jag sugen, nästan lite som att ha abstinens.

Fan, så nu har nojan kommit tillbaka - tänk om man kuggar igen. Jag är en människa som lätt blir nervös och jag var skit nervös där och då. Det krävs ju bara 2 sekunder för att du ska kunna kugga de där timmarna som krävs för att klara uppkörningen.

Lider ni med mig? Vad kan jag göra för att inte tänka på det så mycket... funderar på att testa på att Surfa (gratis provning nere i hamnen) :)

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Sup bort abstinensen, det hjälper :tummenupp

Last edited:

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Låste sig bakhjulet ?

Mjah motorcykeln har ABS - men man ska bromsa så man inte använder sig av ABS -> så ledes bromsade jag för kort bromssträcka med 2-4 meter sa han. :) Du får typ ut 5% mer om du bromsar så kraftigt att det är precis innan ABS går i.

EDIT: För LÅNG bromssträcka... skriver massor med fel idag.

Last edited:

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Mjah motorcykeln har ABS - men man ska bromsa så man inte använder sig av ABS -> så ledes bromsade jag för kort bromssträcka med 2-4 meter sa han. :) Du får typ ut 5% mer om du bromsar så kraftigt att det är precis innan ABS går i.

Sa du att det var ABS på hojen? Går ABSen koppla ur?

Li_G

Live On The Edge
Gick med
22 Mar 2007
Hoj
Yamaha R1 -07, Yamaha R1 -01, Suzuki Rgv 250 -91
Sa du att det var ABS på hojen? Går ABSen koppla ur?

Det syns att man har abs på en mc, så inget man behöver säga..

-------------------------------------------------------------------

Vad ja skulle rekomendera är iaf att inte dra ut och åka innan kortet är klart. Blir du stoppad kan denna uppkörningen som du tkr är evigheter ifrån.. bli ännu längre bort. Och vid ev. olycka är det inte allt för kul att inte ha ett körkort för det du kör på. Ta en öl och en för mkt eller vrf inte ner och surfa som du föreslog? Kommer gå bättre nästa gång vid uppkörningen, gör de nästan alltid. Alla har vi gått i genom de så du är inte ensam om det! :)

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Hoj
...
bara bita ihop, bara två veckor kvar! Var själv i samma sits förra året så vet hur djävligt det är =)

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
Sitter i nästan samma sits som du bara det att jag väntar på min första uppkörning! Hojen står och väntar på mig, skinstället hänger i hallen där hemma och retas. Denna väntan är hemsk! :huvet

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Dom är ju för roliga uppkörningsgubbarna, du blev alltså kuggad
för att du bromsade på en kortare sträcka än tänkt?

Meningen med ABS är ju just att man SKA NYPA ÅT och sen
bara hålla i tills man står still annars är det ju ingen vits med ABSen.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06

Det var konstigt. När jag körde upp för tung behörighet hade jag fått för mig att man skulle göra precis så, bromsa precis så ABS:en inte gick i. Gjorde så och fick "skäll" för att jag inte nyttjade ABS:en. "Det är ABS på hojen och den ska användas" var domen. "Gör om!".
Jag gjorde om och knep för kung och fosterland och ställde mig på pedalen så båda systemen jobbade heltid. Då vart det bra...

Har de inte regler att gå efter eller hittar de på efter humör? :va

frisörn

team permanentspolen??
Gick med
8 Jul 2011
Hoj
yamaha fz8n -11

du sa vad?? det här låter suspekt, mest pga att min lärare berättade att det inte kommer göra ett dugg om abs går in, men om du bromsar bakbromsen så hojen uppträder på ett sätt då det ser ut som den används mest så kuggar man, thus,, bromsa frambromsen, upp med blicken ihop med benen runt tanken sträck armarna och tryck in bromsen bestämt, ned med fötterna när du stannat och ta en sekund vila innan du söker blicken med lappkillen!

hoppas nästa går bra! du har ju redan klarat av de moment som är svårast egentligen ;) trafiken är som den är , ut och kör bil i områderna där ni kanske kommer köra, högerregel , vänstersvängen osv,

Edit, FRÅGA GUBBFAN VA HAN VILL SE!!!

Last edited:

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Min lärare sa att man Inte ska låta ABS gå in, anledningen är att alla hojar inte har ABS och då ska man visa att man kan bromsa säkert utan att låta ABS gå in.

Tobin

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2010
Hoj
1981 Honda cb 650 Café racer
Det var konstigt. När jag körde upp för tung behörighet hade jag fått för mig att man skulle göra precis så, bromsa precis så ABS:en inte gick i. Gjorde så och fick "skäll" för att jag inte nyttjade ABS:en. "Det är ABS på hojen och den ska användas" var domen. "Gör om!".
Jag gjorde om och knep för kung och fosterland och ställde mig på pedalen så båda systemen jobbade heltid. Då vart det bra...

Har de inte regler att gå efter eller hittar de på efter humör? :va

De gör typ hur de vill! För alla säger olika så rätt hos en är totalt fel hos en annan!

Ormfn

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
KTM Supermoto
Ja eller bromsa säkert utan att låta bromsarna låsa sig! :)

Lycka till med uppkörningen nästan gång, det fixar du galant stecktech!

Raderad medlem 51742

Guest
När jag gjorde min uppkörning frågade jag om just detta i samband med att de gick igenom informationen innan. Det jag frågade var om de skulle ha synpunkter på om ABS gick in eller ej, dvs om man tilläts utnyttja systemet så att det jobbade. Han skruvade då lite på sig och sa sen att de egentligen inte tittar på om ABS:en gick in eller ej, utan att inbromsningen ser kontrollerad ut.

När jag körde var det blött ute och ABS:en gick in där bak, men det var inga problem.

Det är för övrigt lätt hänt just att ASB:en går in där bak om man klämmer båda bromsarna samtidigt, i och med att frambromsen är så mycket effektivare, vilket gör att tyngden fördelas mot framhjulet och bakhjulet närmast lättar. Ett sätt att undvika det är att man "sätter" hojen genom att först börja bromsa med bakbroms innan man även går på fullt där fram. Nu är det ju kanske inte att ABS:en jobbar som man i sig vill undvika. Det är ju bara ett symptom på att man får för lite tryck på bakhjulet vilket gör bakbromsen mindre effektiv och i sin tur leder till att ABS:en går in.

Lycka till i alla fall! Var själv i samma situation innan min andra uppkörning för några veckor sedan och känner igen ångesten av att inte få köra.

Shreddie

Gitarrist i Stormhold
Gick med
10 Apr 2011
Hoj
1991, Kawasaki ZXR750R
lyssna inte på tomten som skrev han körde utan kort, det är alltid en chansning å kan göra så du får vänta längre :p men men, ditt val!

jag hade bara en uppkörning som jag klarade men väntan till den å nervositeten var ju fan inte å leka med! jag hade iofs jobbet/gymmet/bandet jag engagerade mig i på heltid så man hann knappt tänka.. se bara till å vara pigg å utvilad å ät en stabil frukost så klarar du det ;) haha

stecktech

Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Ja, hade helst av allt velat försöka igen i övermorgon och kunna njuta mer av sommaren om jag klarade det. Nej, jag har alltid fått höra att man ska kunna göra en kontrollerad bromsning utan att ABS går in både av trafiknissen på uppkörningen och av min handledare.

Blir en schysst födelsedagspresent om jag klarar mig då jag fyller år i början på aug. :)

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Hoj
...
Ja, hade helst av allt velat försöka igen i övermorgon och kunna njuta mer av sommaren om jag klarade det. Nej, jag har alltid fått höra att man ska kunna göra en kontrollerad bromsning utan att ABS går in både av trafiknissen på uppkörningen och av min handledare.

Blir en schysst födelsedagspresent om jag klarar mig då jag fyller år i början på aug. :)

Grattis i förskott! ;)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...