Hur bra är gsxr 1000 -02:a?

lema

BiH
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
2008 zx6r
Funderar på att köpa en gsxr 1000 02.Hur är den och köra gemfort med de andra japanare i samma årsmodel.Har haft r1 03 och cbr 929.Hur är den effekt messit.Tycker att de är snygga.Någon som har haft och kört en sådan som vet vad man ska titta på när man köper en sån.Kända fel osv.Lite tips helt enkelt.Tack i förhand

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Många bra svar hittills! :D

Mer seriöst är att säga att en litergixxer från -02 har bra mos i motorn, råare än hondan, mer lättkörd (snällare) än R1:an men troligvis en aning bättre drag i motorn.

Skillnaden bör vara hårfin, provkör brukar vara ett hett tips.
Om nu det inte går så köp Suzukin för att du tycker den är snygg, efter att ha kört den 100 mil kommer du ändå inte märka nån direkt skillnad om du köpt dig en gixxer, en blade eller en R1:a. Alla går fort nog.

Tips, testa sökfunktionen här på SH för mer info. :rolleyes:

Kneedrag

Guest
Jag har kört gsxr 01 och R1 03

Har du kört R1 03 kommer du bli besviken på chassit som är något sämre på gixxern. R1 an upplevs som mindre och smidgare , men väger 4 kg mer än gixxern faktiskt. Dock har gixxern bättre svängradie och en råare motorkaraktär.

Alldagligt funkar gixxern bättre än R1:an, min åsikt. Gixxern drar ca 0,5/mil blandad körning medan R1:an drar något mer.
Passagerar sitter bäst på gixxern om man jämför bara R1:an och gixxern.
Kåpan på gixxern skyddar bättre mot fartvind än på R1:an

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Eftersom mina senaste tre hojar har varit gsxr 1000 -02, R1 -02 och nu cbr 929 -01 så skulle jag vilja påstå att du inte blir besviken.
Gixxern har klart bäst motor, helt underbart vrid! Den känns något större än de andra 2. Bra fjädring.
Frambromsen är dock inte i klass med cbr:ens, men likvärdig med R1:ans. Jag satt klart bäst på gsxr:en men det är en smaksak. (är 188cm lång)

Om du undrar något mer så bara fråga...

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Grym motor! Ruttna bromsar och chassie. En kannonhoj helt enkelt!

Wheelie-king

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
YZR 500 "replica", Gixxer 1000 K7 "Lucky strike", KTM SX 150 -13, Gilera 180 2-takt
Har ägt Gixxer 1000 -02, -01, -08 samt R1 -99, -02. i literklassen.

Som bushoj att lattja runt med åka bakhjul småvägar m.m. så tycker jag R1
från -99 är den bästa, upplevs grymt smidig och mjuk o skön fjädring vilket ger bra kontroll för gatkörning.

R1 -02 känns längre o klumpigare.

Gixxer 1000 -02 känns ganska stor och har ingen utpräglad "rolighetsfaktor".

Gixxer 1000 -08. Hör egentligen bara hemma på en bana. På tok för hård fjädring för gatkörning samt astronomiskt högt växlad.

Hade jag varit dig hade jag lagt till 5-10.000 och köpt en tidig ZX10R, tror man kan ha förbannat kul med denna till formatet lilla hoj.

lema

BiH
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
2008 zx6r
Tack för alla bra svar och tips.Den här hojen kostar c 40000kr som jag tycker är helt okej. kan inte få mycket mer för de pengarna eller?

zolander

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2006
Hoj
K5
Jag går i samma tankar, att skaffa mig en gsxr1000-02

så om någon kommer på något man ska titta extra på (svaghet?) för just denna hoj så skriv...

skulle egentligen vilja köpa något nyare, men då stiger ju också priset...känns som om gsxr1000 är bland de bättre valen i prisklassen dom ligger..

Wheelie-king

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
YZR 500 "replica", Gixxer 1000 K7 "Lucky strike", KTM SX 150 -13, Gilera 180 2-takt
Jo så kanske det är, men kan man tänka sig en hoj i icke mint kondition som är lite småfix med så finns det mycket skojigare alternativ om man letar lite.
Har sett gsxr 1000 -03 för 40 i somras, så 40 för en -02 låter lite mycket så här års...

Under industrisemestern så verkar det gå att göra de alra bästa "klippen" då har ingen annan tid o köpa hoj o då sjunker priserna mycket!

Kneedrag

Guest
Gixxern 01-02 bra kvalitet rakt igenom, Lättmekad,
Slitstark motor kontra effekt. Man får en mycket bra hoj för pengarna.

zolander

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2006
Hoj
K5
Hejsan

kollar på en gsxr1000 -02....
på mcpoolen / andra hojar (av denna modell) står det 116kW

men den jag kollar på står det endast 100kW....hur kan det komma sig?
det står inget om att den är strypt...

Kneedrag

Guest
Hejsan

kollar på en gsxr1000 -02....
på mcpoolen / andra hojar (av denna modell) står det 116kW

men den jag kollar på står det endast 100kW....hur kan det komma sig?
det står inget om att den är strypt...

Kanske de skrivit fel eller så är den strypt? Har du kollat regnr på transportstyrelsen.
På min 01 står det 118 kw

Steve Harris

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
Gixxer 1000 -08, dt125 (fabriksmoppe), GSXR-1100 -87, XT600E-01
har man 40000 som man vill lägga på en 1000 kubikare är gsxr:en det bästa valet helt enkelt, kör ju åttor runt de andra märkena av samma årsmodell vid landsvägskörning och passar utmärkt på bana också då man inte behöver grina ihjäl sig om man lägger den då det finns hur mkt på begmarknaden som helst. Har själv suttit 4500 mil på en -02

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Slulle provköra gixxern om jag vore dig. Jag ville inte köra mer än 100meter på den då jag tycker man sitter riktigt illa. fler än jag som är av samma åsikt, men och andra sidan finns det folk som trivs som fisken på dem.

Honda 954 skulle jag välja utan att blinka för vardagligt bruk på gata och allt vad man gör där. Om jag av någon konstig anledning inte får har kvar mina rettor.

lema

BiH
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
2008 zx6r
lägg aaaav, vägrar köpa tjejmodellen...hahaha

seriöst nu, hur kan de vara så?

Har kollat på den suzukin.Du menar den som finns i Gislaved.Den är i väldigt finnt skick men har riktigt dåliga bromsar.Du kan få den för 40000.Det fick jag köpa den för, om jag ville.Det läcker olja från farmgafel och oljan har läckt över bromsklossarna så du måste byta de grejerna.Servicebok finns men saknar sista 4 stämplar och han säger att någon kille som han känner som kör roadrecing har servat den (ventiler)stora service vid 2400 mil om jag minns rätt.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC