Hur bra är skyddsjackorna?

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
BMW 1100 GS / Suzuki 750 gs -77
Precis ny lapp :banana och ska skaffa lite utrustning.
Jag kom på att skydd är bra efter att jag lyckades vurpa under övning till väjningsprovet. Eftersom mitt nuvarande skinnställ är från mitten på 80-t, dvs stora axelskydd men saknar underarmsskydd, fick jag ett lite minne för livet (eller åtminstone tills skrapsåret har läkt). Så nu vill jag investera i nått med mycket skydd.

Jag har tittat på sk skyddskjackor att ha under ett ställ. Tänkte att fördelen är att man kan variera klädseln lite efter körning och väder, med bara en tröja om det är varmt, skinnjacka när det går undan osv.

Jag har också funderat om man på liknande sätt kan komplettere skinnbyxorna med lösa knä/skenbens skydd som crossåkarna kör med.

Fördelen är väl att man kan variera sin klädsel och att skydden sitter där de ska (till skillnad från ställ där skydden hamnar snett). Nu är frågan till er gamle & vise :Bugar som har rejsat och kraschat så mycket mer än jag: Ger dessa skyddjackor och lösa skydd ett fullgott ... öh, skydd?

Bör nämnas att jag kör ganska lugnt än så länge (know your limits) och det är ju inte direkt så att min båge är ett fartmonster. Men det lär bli uppgradering när jag är lite hetare i kläderna (skydden).

Kajan

proPulsion

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2005
Hoj
GSX400e -83
OK, jag är inte gammal men jag har kraschat ;)

Det bästa är ju att ha ett riktigt ställ. Jag som också är nybörjare hade ingen lust att köpa ett ställ i 8000kr-klassen, speciellt då jag köpte min maskin för 12.000kr. Jag väntade tills höstrean gick igång och spanade runt i lite olika butiket (i Uppsala har vi väl 4st butiker) sen hittade jag ett tvådelat ställ från Hallman. Eftersom det var utgående sortiment var prislappen 1.000kr (4.000 kan väl tänkas vara det "egentliga" priset). Att det var utgående har ingenting att göra med att det skulle vara defekt, eller sämre kvalité utan snarare att designen är 80-tal...fast det passar skitbra till min hoj ju! :D

Stället har ORDENTLIGA skydd armbåge/underarm, knä/smalben och BRA skydd för axlar. "Ryggskyddet" var bara att ta ut och använda som sittdyna ;), köpte istället separat.

Jag köpte maskinen för att ha den som smidig och fräsh transport till plugget, fik och polare (stadshoj mao), och då gör det faktum att stället är tvådelat att jag gärna lämnar byxorna hemma...så jag funderar att köpa just separata skydd för att ha under mina "stadsbrallor" (jag prioriterar kross före skap) ;)
Hjälm, ryggskydd och stövlar har jag gjort likadant, att jag köpt på höstrea. Hjälm rea-pris 2000kr (4000kr) :D

OK känns som jag skrivit en uppsats nu, men ingen annan skrev ju något! Känner även på mig att folk kommer klanka ned för att jag inte vill ha ett 8.000krs ställ, men alla är inte välavlönade IT-tekniker utan vissa är fattiga studenter..

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jag köpte mitt ställ innan jag köpt någon cykel eller fått kort:D men jag var då i Gibraltar och där är det billigt kan jag lova!

Hel ställ ska väll vara det bästa men delat funkar väll fint

Throttlejunkie

Stenhård mjukis:)
Gick med
26 Dec 2004
Hoj
Byter ofta :)
Rekommenderar att du använder ett helställ och gärna racingställ med puckel. Standard ryggskyddet som sitter i tar du ut o ersätter med ett konventionellt/separat ryggskydd.

Skinnställ: = skyddar mot skrap
GoreTex ställ eller jeans: = skyddar inte mot skrap

Delat skinnställ kan betyda att om du kanar vid en omkullkörning kan jacka/byxa dela på sig.....inte roligt. :3freak

Slutligen tumma inte på kvaliteten köp därför ett kvalitetsställ! :tummenupp

jens_rock

SMC Väst - AI
Gick med
17 May 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7 dirt edition
Kajan skrev:
Jag har tittat på sk skyddskjackor att ha under ett ställ. Tänkte att fördelen är att man kan variera klädseln lite efter körning och väder, med bara en tröja om det är varmt, skinnjacka när det går undan osv.

Kör ALLTID med skydds-ställ. Rätt som det är dyker det upp nåt och du vill gasa.

Köp ett "helt" skinnställ, jag köpte ett delbart och ångrar mig. Det är så sällan man bara vill ta av sig jackan, och vid dom tillfällena kan man likagärna bara låta överdelen hänga.

Köp bra grejer direkt, det lönar sig!!!

Edit: Kör försiktigt och grattis till kortet

Ågga

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
Er6
se till att köpa rätt storlek på stället, en kille hemma fick skrapsår på armen, trots skinnställ :3freak

jag föredrar skinn framför G-tex. köp som sagt din utrustning på höstrea/mc-mässa för nu blir det ju ända inte så mycke mer åka :( sparade själv 5000 på att handla på rea :tummenupp

Ågga

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Throttlejunkie skrev:
Rekommenderar att du använder ett helställ och gärna racingställ med puckel. Standard ryggskyddet som sitter i tar du ut o ersätter med ett konventionellt/separat ryggskydd.
Förklara varför man "gärna" skall ha ett racingställ med puckel?

Skinnställ: = skyddar mot skrap
GoreTex ställ eller jeans: = skyddar inte mot skrap
Ehh, GoreTex ett fuktavledande membran och inget annat. Det som skyddar mot "skrap" är nylon, t.ex Cordura och att säga att det inte skyddar alls är skitsnack. Det skyddar däremot inte lika bra som ett kvalitetsskinnställ.

Men vore säkerhet allt så skulle man inte köra hoj överhuvudtaget. Vem fan vill komma körandes på sin 80-talsstadshoj i ett jävla racerställ? Det får vara någon måtta på idiotin, det hela är en avvägningsfråga.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
GixxerJensa skrev:
Har inte puckeln med aerodynamiken att göra...?
Jo, det trodde jag och därför är jag något förbryllad varför det är "a must have" när man tuffar runt inne i stan.

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Spana runt på blocket efter ett ställ om du inte vill ha ett splitternytt.

köpte ett 2-delat IXS från 03 för 1500:-

Lite skrapat men helt. Fick lämna in det till en skinnaffär för att sy om ett par stygn, vilket gick på en hundring dock, så vaffan :)

Ser ganska modernt ut och så behöver man inte vara så rädd om det.

ryggskydden som sitter i är nog inte att lita så mycket på, så köp ett separat.

Henken78

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2003
Hoj
F.d Hojar: Yamaha YZ125 -03, GSXR 750 -96, -00
Puckeln ser även till att om du landar på rygg så är huvudet i linje med nacken. Typ förhindra whiplash om jag har fattat det hela rätt.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har en skyddsjacka under mitt raceställ eftersom jag tycker skydden är bättre än de som sitter i från fabrik. Har krachtestat utrustningen ett 25tal gånger och är helnöjd. Det finns även höft/knäskydd att komplettera med.

Andra fördelar är att OM man vill åka i syntetkläder sitter skydden på plats bättre än de som kommer med kläderna. Extra plus med bra skydd när man stångas med träden i offpisten på vintern.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Red skrev:
Spana runt på blocket efter ett ställ om du inte vill ha ett splitternytt.

köpte ett 2-delat IXS från 03 för 1500:-

Lite skrapat men helt. Fick lämna in det till en skinnaffär för att sy om ett par stygn, vilket gick på en hundring dock, så vaffan :)

Ser ganska modernt ut och så behöver man inte vara så rädd om det.

ryggskydden som sitter i är nog inte att lita så mycket på, så köp ett separat.

ah får mitt ixs för 2 papp..då e de helt :tungan

AeroSol

V-twin for victory!
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Honda Transalp ´03
Först vill jag gratulera Kajan till kortet! Grattis grattis grattis. :klappar
Själv fick jag för mig att ta MC-kort alldeles för sent på säsongen, men kom inte ända fram :(
Började köra som helt grön i början av september och hade uppkörning den 11 okt. Klarade manöverbanan men inte landsvägskörningen. :huvet

Jag köpte ett tvådelat skinnställ + stövlar på louis.de. 3600 SEK + frakt för allt, vilket jag tycker är helt överkomligt. Grejerna sitter bra och verkar vara bra kvalitet. Ryggskydd (ca 400:), handskar (ca 350:) och hjälm (ca 2200:) köpte jag tidigare här i Sverige på rea/mc mässa.
Mitt totala utlägg på personlig utrustning slutar på 6550:-

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Henken78 skrev:
Puckeln ser även till att om du landar på rygg så är huvudet i linje med nacken. Typ förhindra whiplash om jag har fattat det hela rätt.

sgtpepper skrev:
Jo, det trodde jag och därför är jag något förbryllad varför det är "a must have" när man tuffar runt inne i stan.

Eine puckeltråd http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=92704&page=1&pp=20&highlight=puckel

Jag kör för övrigt med en dainese safetyjacket som enduroskydd(under jackan) Fungerar klockrent, alla skydd sitter där dom ska hela tiden och har funkat att klota med ett antal gånger.

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
BMW 1100 GS / Suzuki 750 gs -77
Tack för alla bra tips!

Det blir nog ett nytt skinnställ under rean, alternativt skyddsjacka plus mitt gamla ställ ( som har lite för dåliga skydd vilket jag fick erfara). Jag får kolla vad som finns på marknaden.

Nu är snart säsongen över men Jag hoppas på några fler gyllene höstdagar med hojåkning. :)

proPulsion skrev:
Jag köpte maskinen för att ha den som smidig och fräsh transport till plugget, fik och polare (stadshoj mao), och då gör det faktum att stället är tvådelat att jag gärna lämnar byxorna hemma...så jag funderar att köpa just separata skydd för att ha under mina "stadsbrallor" (jag prioriterar kross före skap) ;)

OK känns som jag skrivit en uppsats nu, men ingen annan skrev ju något! Känner även på mig att folk kommer klanka ned för att jag inte vill ha ett 8.000krs ställ, men alla är inte välavlönade IT-tekniker utan vissa är fattiga studenter..

Berätta gärna hur benskydden sitter om du köper dem. Är det någon annan som har testat det? Jag har kolla på cross skydd (knä+ben) och de ser ju jävligt massiva ut. Sen kombinera med skinnbrallor ovanpå eller under.

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
sgtpepper skrev:
Vem fan vill komma körandes på sin 80-talsstadshoj i ett jävla racerställ? Det får vara någon måtta på idiotin, det hela är en avvägningsfråga.

Jag köpte faktiskt Victoria (min FWS -83) för 5 500 pix och mitt skinnställ (raceställ, Arlen Ness Claw) för 6 000 beggat... Och körde omkring med. Det är ju kaxigt! :hihi
Tyckte att skydd och kvalité var viktigast, jag HATAR att ha ont. :näsblod

Antar att killen som startade tråden talar om skyddsjackor, typ Daineses, som är som en nätjacka med alla skydd? Min kille har pratat om att köpa en sån och köra med, tydligen finns det vissa av MC-buden som gjort det och det funkat fint, trots bara en tröja över. Någon annan som har erfarenhet kring frågan?

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
GixxerJensa skrev:
Jag kör för övrigt med en dainese safetyjacket som enduroskydd(under jackan) Fungerar klockrent, alla skydd sitter där dom ska hela tiden och har funkat att klota med ett antal gånger.

Danke, det var det jag for efter. Hade jag bara läst allt, så... ;)

Ågga

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
Er6
Syss skrev:
Antar att killen som startade tråden talar om skyddsjackor, typ Daineses, som är som en nätjacka med alla skydd? Min kille har pratat om att köpa en sån och köra med, tydligen finns det vissa av MC-buden som gjort det och det funkat fint, trots bara en tröja över. Någon annan som har erfarenhet kring frågan?

ingen erfarenhet men asfalt i 100km/h vs. collegetröja+nät borde ge skrapsår in till benmärgen... :3freak eller?

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
Ågga skrev:
ingen erfarenhet men asfalt i 100km/h vs. collegetröja+nät borde ge skrapsår in till benmärgen... :3freak eller?

De där är ju i princip täckta av skydd så så stora mellanrum blir det ju inte... Det var just det jag undrade över. Skrapsår vete fan, men jag tänker på kvistar och stenar som kommer in emellan om man vurpar ut i naturen? Kan ju sticka in rätt djupt om man kommer i lite fart...

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM