Hur bra är skyddsjackorna?

Steken

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
modifierad r1-99
Ågga skrev:
ingen erfarenhet men asfalt i 100km/h vs. collegetröja+nät borde ge skrapsår in till benmärgen... :3freak eller?

Det har jag... Det var en vattenslang som gått av till ett vägarbete. Vägen var täckt med 8 cm vatten, i en kurva dessutom... :3freak

Enligt polisen hade jag glidigt ca 80 meter på asfalten :skrämd

På nått sett har jag dock kommit med huvet före och lyckats trycka ner huvet och fötterna. Detta resulterade i endast ett skrapsår på underarmen, ca 10 cm...

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Syss skrev:
Antar att killen som startade tråden talar om skyddsjackor, typ Daineses, som är som en nätjacka med alla skydd? Min kille har pratat om att köpa en sån och köra med, tydligen finns det vissa av MC-buden som gjort det och det funkat fint, trots bara en tröja över. Någon annan som har erfarenhet kring frågan?
¨
Med lite tur glider man bara på delar som är täckta av skydden men jag skulle inte våga åka utan iaf en jacka för MC-bruk utanpå.

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
BMW 1100 GS / Suzuki 750 gs -77
Citat: Syss: Jag köpte faktiskt Victoria (min FWS -83) för 5 500 pix

Kul att se att någon annan döper sina hojar! Min (Suzuki 750 GS fr -77) heter Bengt-Olov, mest därför att den förra ägaren hade stencilerat det på kåpan :)

Hursomhelst, Beng-Olov Rocks! :yoparty

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
BMW 1100 GS / Suzuki 750 gs -77
Steken skrev:
Det har jag... Det var en vattenslang som gått av till ett vägarbete. Vägen var täckt med 8 cm vatten, i en kurva dessutom... :3freak

Enligt polisen hade jag glidigt ca 80 meter på asfalten :skrämd

På nått sett har jag dock kommit med huvet före och lyckats trycka ner huvet och fötterna. Detta resulterade i endast ett skrapsår på underarmen, ca 10 cm...

Ouch!
Var det med skyddsjacka eller ställ?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Jag har en Axo skyddsjacka och kan ju säga att den skyddar otroligt bra, när jag vurpa med crossen, missade landningen efter ett hopp och gläd längs en hård grusväg rakt ut bland stenar och träd.
Så skyddade dom riktigt bra, tröjan va helt söndersliten, men skyden och jag var hela. :)

Så att ha dom under tex. en skinjacka måste ju skydda mot både slag och skrap eller?

Edit: Länk till jackan

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha