Det går inte att relativisera problemet så enkelt.
Att det inte händer särskilt ofta, om ens alls, kan bero på;
1. Vi har tvingande besiktning av alla fordon inkl MC så de farligaste fordonen försvinner.
2. Det är en mycket sällan förekommande olyckssituation oavsett besiktning eller inte.
Som sagt här i Finland besiktar vi inte motorcyklar (annat än regbesiktning, och på polisens påbud). Och även om fler dör i trafiken per år per kapita så ligger motorcyklister över tid på samma / lägre procent av de omkomna än i Sverige. ( källor stat.fi && trafikverket.se )
Hur många utomstående som skadats pga tekniska fel är så pass få att statistik inte går att hitta. För någondera land, en snabb googling hittar ingen artikel om att något sådant skulle ha hänt.
Det är klart att det skulle _kunna_ hända, men krasst så finns det gott om annat att fundera på innan man börjar oroa sig för någonting sådant.
Att just felet som orsakat vurpan in i busskön skulle uppdagats på en besiktning är inte heller säkert i det fall den ponerade olyckan faktiskt hände.
Statistiskt sett så är de allvarliga olyckor som faktiskt händer, påverkade människor, körkortslösa som inte vet vad dom gör, bilar som är ouppmärksamma, och de som provar sig på att bestiga en tall i 260.
I de första två fallen pratar vi om människor som knappast brytt sig om att motorcykeln är besiktad vare sig krav finns eller ej, och i det sista så hade det inte spelat någon roll om reflexen är korrekt placerad eller ej.
Möjligen i fallet en bil svänger vänster så kunde en besiktning ha sett till att motorcyklisten haft fungerande lyse och setts bättre, men typiskt så är det inte där problemet sitter, och väldigt få människor som inte sitter på motorcykeln skadas i sådana olyckor ändå.