Är väl inte främst hastighet som påverkas utav ökad däckbredd utan körbarhet.
Sitter 5" eller 5½" bakfälg på din Honda skulle jag tippa, alltså bör du köra med ett 160-180mm brett bakdäck. Klämmer du på ett större däck så får du problem med profilen på däcket och det finns risk att det deformeras.
Vad vill du ha för bredd? 190? 200? 210? Ännu mer? Isåfall är det bara att köpa en större fälg (6" eller mer) eller bredda fälgen.
pratade med en kille som sa att 160 o inte mer...
Då har du nog mindre än en 5" fälg.
Det är väl bara att räkna lite matte:
Hur mycket bredare är svingen är svingen än däcket framkanten av däcket? Då får du veta hur mycket extra du kan klämma dit på ett ungefär. 100mm till godo totalt (50mm per sida) = hips vips, du kan få dit 2" mera fälg och större däck utan problem, t.ex.
Lättast är ju dock att hitta en annan bakfälg, byta lager och svarva distanser sen smälla på plats. Kostar också betydligt mindre än att bredda en fälg.
Bara mäta hur bred fälgen är över infästningen och jämföra med en 6" fälg för att se om det kan tänkas passa.
Fick på ett 180-däck på min gamla ZX6r '95 med 5,5"fälg. Gick bra och körbarheten ändrades inte nämnvärt.
Fick på ett 180-däck på min gamla ZX6r '95 med 5,5"fälg. Gick bra och körbarheten ändrades inte nämnvärt.
Man ska ju ha 180 däck på 5½" fälg...
TS: kör hur brett du vill. Det påverkar köregenskaperna negativt, men det sket ju du i som sagt. kolla så du har utrymme till kedja och swing bara
Man ska ha 160 eller 165 däck på 5 1/2 fälg
Original på min hoj sitter 5" och det rekomenderas 160/60 däck. Med fälgen jag har nu är från en yzf 750r som har 5,5" och det rekomenderas 180/55 till den hojen.
Kollar du tex hos Bridgestone eller continental på sportigare däck så rekommenderar de 5,5" fälgbredd för 160 och 165 däck.
Säkerligen så hos tex Michelin och dunlop också om man orkar leta.
Jag googlade runt lite och däcks dimensionerna verkar bero lite på hur stor fälgen är (16, 17, 18") och vad det är för typ av däck. För sporthojar med 17" med sportdäck verkar det vara som jag säger. Medan "glidare" med 16" har en högre och plattare profil vilket gör att däcket är större i förhållande till fälgen.
Men jag är beredd att släppa detta nu och gå vidare i livet
givetvis påverkar fälgstorleken, mig veterligen har en 95ans cbr 17" och det är 17" jag menat från början till slut även om jag inte utryckligen skrev det.
En 18" fälg kommer troligen vara smalare, 4" eller kanske 4 1/2 då det var det bredaste som fanns när 18" var hett
95ans blade har väll den udda storleken 16.5"?
edit: 16fram 17bak var det tydligen.
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |
|
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem
En ny patentansökan har avs... |
|
BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?
Sedan en tid har olika rykt... |
|
HRC och Repsol avslutar samarbete
Efter 30 års samarbete på d... |
|
MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor
MV Agusta har officiellt be... |