Hur bromsar och frikopplar ni?

reccttp

Medlem
Gick med
8 Sep 2020
Hoj
kawa
Halloj!

Nu har både MotoGP och bankörandet tagit fart för i år, så samtalsämnena har adderats något vid sammankomsterna. Så jävla skönt att äntligen slippa prata om Covid19 och vädret. :lol

Vi hade en fest i helgen som gick. Några MC-intresserade gäster letade sig ut i garaget och såg mina banhojar, och en av dem ställde en fråga som får mig att undra om jag verkligen vet vad fan jag håller på med. :rodnar

Jag har ibland fått frågan vilka bromsbelägg jag kör med och var jag köpt ditten och datten till hojen. Jag kommer aldrig ihåg såna saker. Jag kör tills det är på väg att ta slut och sen köper jag nytt. Slitagedelar avses nu. Jag är inte lojal vad det gäller leverantörer, har inte minne nog till det...

Men den här killen ställde frågan vilket bromsgrepp jag har. Alltså vilka fingrar jag använder för att bromsa. Rutinsaker. Saker man gör 100-tals gånger på en bandag.
Jag hade förvisso druckit en del, men jag kunde fan inte säga säkert hur jag bromsade! Jag satte mig på hojskrället och testade men muskelminnet svek mig fatalt! Så jävla frustrerande! Jag satt utan handskar och försökte känna mig fram hur jag greppade och kom fram till att jag greppar nog med pekfinger - långfinger.
Min svåger kom då med den briljanta idén att vi kunde kolla på en av mina filmer från GoPro:n som sänkte mig totalt. Det visar sig att jag bromsar med långfinger - ringfinger. Och frikopplar med hela handen...:3freak Kan ha att göra med att fingrarna är i vägen för kopplingsgreppet? Kanske...

Men mina frågor är:

Hur bromsar och frikopplar ni? Svara gärna om ni kör gata eller bana. :giggle:
Kan ni svara på rak arm eller måste ni visualisera det först?

Man gör mycket på rutin, men hur mycket minns man när man ska berätta? I mitt fall - inget - visar det sig. :3freak

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Jag vet exakt hur jag gör ?

På moppen är det ett pekfinger på kopplingen hela tiden då det är en 2 takt som kan nypa vilken sekund som helst, normalt 2 fingrar vid växling. Bakbromsar med resten av fingrarna på vänsterhanden på landsväg och bara ett långfinger i terräng. På frambromsen är det ofta ett pekfinger eller + långfinger lite beroende på terräng och hur mycket kraft jag tänkas behöva(trumbroms), vid hårdare bromsning på landsväg blir det alla fingrar.

På trialhojen är det bara pekfingrar då alla andra fingrar behövs med full kraft till styret för att hålla sig kvar. Då jag inte kan använda fötterna så har jag kopplat fram och bakbroms på samma frambromsreglage. Reglagen är så lätta med bra bett i bromsen så att även på landsväg och hård bromsning räcker det med ett pekfinger.

På 125an jag bygger blir det samma setup som på moppen, återstår att se hur tung kopplingen blir och om det funkar med bara ett pekfinger.

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Jag åker bara bana och bromsar för mycket för länge, men när det är en hård inbromsning som efter flygrakan på A-Torp, Trösen, Ejjes och alla andra långsamma kurvor så är det HELA näven och lite till på bromsen.
Men inför snabbare kurvor som Opel, Kurva 1 på A-Torp och liknande, då är det bara pekfingret och dutta lite, snabbhögern och vänstern på Gåsen där är inga fingrar på bromsen för där ska man inte bromsa något, men kurva 2 på Gåsen där är det 1 finger på.

Koppla ?
3 fingrar... 2 är för lite, hela handen är för mkt... 1 är jag för klen för.

Enduro 2taktaren har rekluse, för jag är gubbe.... kopplar sällan...kanske om jag ska stå stilla lite och lägga in 1 snus igen.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Helst två fingrar men gamla hojar med dålig frambroms kan kräva hela handen.

Samma med kopplingen, är den trög så blir det hela handen. Eller när jag blir trött så blir det också hela handen fram tills jag blir riktigt trött och slutar använda kopplingen.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Bankörning: Jag använder gärna hela handen på båda sidorna om jag har hojen helt upprätt. Vet inte om jag är ovanligt orörlig i fingrarna eller om jag bara har kass simultankapacitet men jag tycker jag får bättre känsla i manövreringen när jag rör alla fingrarna tillsammans.
Lutar hojen så beror det lite på åt vilket håll och vad jag behöver göra men kör ofta båda sidor med pek/långfinger och i undantagsfall broms med endast pekfinger.

Gata: Har så pass tunga reglage att det är hela handen som gäller men jag hade nog gjort så ändå av samma anledning som ovan.

Jag vet absolut hur jag gör utan att visualisera. Har analyserat min körning väldigt mycket genom åren.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur jag bromsar varierar lite, men allt mellan 2 och 4 fingrar på bana beroende på hur trött jag är och hur hår jag behöver bromsa. Bakbromsen med tummen. :hihi
På gata är det nästan alltid bara två fingrar på både koppling och broms. Så till den grad att jag brukar montera korta grepp på gathojarna.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Varierar för mig också vill jag säga.

Bromsa gör jag med allt ifrån två, tre eller fyra fingrar men mest två skulle jag säga. Kör rätt defensivt med gubbhojarna jag har i dagsläget så använder sällan kraftig frambroms utan förlitar mig mer på motorbroms samt bakbroms med foten.

Koppla gör jag nog med fyra fingrar allt som oftast. Sega jävla fjädrar på gammelhojarna med radfyra och ofta vajerkoppling som gör det hela lite segare, alternativt att man satt dit monsterfjädrar för att det ska orka med allt pulver i motorn. :)

reccttp

Medlem
Gick med
8 Sep 2020
Hoj
kawa
Jag vet exakt hur jag gör ?

På moppen är det ett pekfinger på kopplingen hela tiden då det är en 2 takt som kan nypa vilken sekund som helst, normalt 2 fingrar vid växling. Bakbromsar med resten av fingrarna på vänsterhanden på landsväg och bara ett långfinger i terräng. På frambromsen är det ofta ett pekfinger eller + långfinger lite beroende på terräng och hur mycket kraft jag tänkas behöva(trumbroms), vid hårdare bromsning på landsväg blir det alla fingrar.

På trialhojen är det bara pekfingrar då alla andra fingrar behövs med full kraft till styret för att hålla sig kvar. Då jag inte kan använda fötterna så har jag kopplat fram och bakbroms på samma frambromsreglage. Reglagen är så lätta med bra bett i bromsen så att även på landsväg och hård bromsning räcker det med ett pekfinger.

På 125an jag bygger blir det samma setup som på moppen, återstår att se hur tung kopplingen blir och om det funkar med bara ett pekfinger.
Oj! Det lät spännande. Hur fördelas kraften? Är det 50/50, eller?

reccttp

Medlem
Gick med
8 Sep 2020
Hoj
kawa
Jag åker bara bana och bromsar för mycket för länge, men när det är en hård inbromsning som efter flygrakan på A-Torp, Trösen, Ejjes och alla andra långsamma kurvor så är det HELA näven och lite till på bromsen.
Men inför snabbare kurvor som Opel, Kurva 1 på A-Torp och liknande, då är det bara pekfingret och dutta lite, snabbhögern och vänstern på Gåsen där är inga fingrar på bromsen för där ska man inte bromsa något, men kurva 2 på Gåsen där är det 1 finger på.

Koppla ?
3 fingrar... 2 är för lite, hela handen är för mkt... 1 är jag för klen för.

Enduro 2taktaren har rekluse, för jag är gubbe.... kopplar sällan...kanske om jag ska stå stilla lite och lägga in 1 snus igen.
Haha! Tvåhandsfattning på frambromsen? Det ska jag testa nästa gång i Ljungbyhed. :lol

Gelleråsen står på min "att-köra"-lista. Blir inte i år dock...

reccttp

Medlem
Gick med
8 Sep 2020
Hoj
kawa
Bankörning: Jag använder gärna hela handen på båda sidorna om jag har hojen helt upprätt. Vet inte om jag är ovanligt orörlig i fingrarna eller om jag bara har kass simultankapacitet men jag tycker jag får bättre känsla i manövreringen när jag rör alla fingrarna tillsammans.
Lutar hojen så beror det lite på åt vilket håll och vad jag behöver göra men kör ofta båda sidor med pek/långfinger och i undantagsfall broms med endast pekfinger.

Gata: Har så pass tunga reglage att det är hela handen som gäller men jag hade nog gjort så ändå av samma anledning som ovan.

Jag vet absolut hur jag gör utan att visualisera. Har analyserat min körning väldigt mycket genom åren.
Jag kommer ihåg att jag testade för länge sedan att bara bromsa med bara ett finger. Det funkade men jag fick ta i alldeles för mycket för att ha en bra känsla. Med noll känsla i reglagen hamnar man lätt i spenaten...

reccttp

Medlem
Gick med
8 Sep 2020
Hoj
kawa
Hur jag bromsar varierar lite, men allt mellan 2 och 4 fingrar på bana beroende på hur trött jag är och hur hår jag behöver bromsa. Bakbromsen med tummen. :hihi
På gata är det nästan alltid bara två fingrar på både koppling och broms. Så till den grad att jag brukar montera korta grepp på gathojarna.
Funkade ju bra för Doohan... :lol

reccttp

Medlem
Gick med
8 Sep 2020
Hoj
kawa
Intressanta svar!

Några nämner bakbromsen. Jag är alldeles för feg för att använda bakbromsen. Jag bromsar jävligt hårt med frambromsen och är livrädd för att låsa upp bakhjulet. Har extremt dålig känsla i fötterna!

Hur många i tråden använder bakbromsen? Och varför? Är det för att stabilisera upp hojen?

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Oj! Det lät spännande. Hur fördelas kraften? Är det 50/50, eller?
Ingen aning, men den nyper i alla fall tillräckligt så jag kan dra upp den på bakhjulet utan att slå runt. Pga mitt handikapp så kör jag inte speciellt avancerat men hoppar väl över stockar som ligger över vägar och stigar i alla fall.

Angående bakbroms och bankörning/kurvtagning så är det väl en kombo av gas och broms för att nyttja "anti-squat" egenskaperna om jag förstått det rätt, på dom flesta hojar med vettig geometri reser sig baken lite när kedjan spänns. Du får hojen lite högre bak och på så vis brantare gaffelvinkel för att kunna svänga bättre.

reccttp

Medlem
Gick med
8 Sep 2020
Hoj
kawa
Ingen aning, men den nyper i alla fall tillräckligt så jag kan dra upp den på bakhjulet utan att slå runt. Pga mitt handikapp så kör jag inte speciellt avancerat men hoppar väl över stockar som ligger över vägar och stigar i alla fall.

Angående bakbroms och bankörning/kurvtagning så är det väl en kombo av gas och broms för att nyttja "anti-squat" egenskaperna om jag förstått det rätt, på dom flesta hojar med vettig geometri reser sig baken lite när kedjan spänns. Du får hojen lite högre bak och på så vis brantare gaffelvinkel för att kunna svänga bättre.
Fy fan vilken fighter du är! Jag är imponerad.

Förlåt om jag blir för personlig, men är ditt handikapp orsakat av hojåka?

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Fy fan vilken fighter du är! Jag är imponerad.

Förlåt om jag blir för personlig, men är ditt handikapp orsakat av hojåka?
Det är bara att fråga på, jag kan berätta om allt ifrån nervsmärtor till hur man bajsar utan att kunna kontrollera ringmuskeln ?
Det var en kastvind/turbulens inför landing vid skärmflygning utan motor, så stallade i backen från ca 15m höjd och slog i backen sittandes och krossade TH12 och fick även skador på TH9 och 5 och knäckt och förskjuten bröstkorg men bara ryggmärgsskada vid 12an och inkomplett så hade tur ändå och har funktion i framsida låren och symmetrisk skada så nästan exakt lika på båda sidor. Så det räcker för att kunna köra små och lätta hojar. Var tvungen att lova morsan sluta med flygningen för annars hade jag satt hjul på motorn och vart upp igen inom ett halvår, hade ju fått ett litet intresse för motorer och tvåtakt genom flygningen och det tog ännu mer fart sen när jag började bygga om och trimma moppen och nu håller jag på och bygger en Vintage Racer av en 125a så jag slipper dra från polisen varje gång dom ser mig ?

Markerade skador.jpg160604 1.jpg160309 2.jpg

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Intressanta svar!

Några nämner bakbromsen. Jag är alldeles för feg för att använda bakbromsen. Jag bromsar jävligt hårt med frambromsen och är livrädd för att låsa upp bakhjulet. Har extremt dålig känsla i fötterna!

Hur många i tråden använder bakbromsen? Och varför? Är det för att stabilisera upp hojen?
Jag började använda bakbromsen för att det stabiliserade hojen under hårda inbromsningar, och innan jag bröt ryggen var just att bromsa hårt det jag kunde göra någorlunda vettigt.
Så svårt är det inte att använda bakbromsen, och låser du bakhjulet blir bakänden lite lösare men bara släpp lite på bromsen om det händer.
Man behöver inte bromsa mycket för att det ska göra skillnad, bara tillräckligt för att sätta hojen lite innan man går på frambroms en halv sekund senare. Träna på det på nån enslig raka bara.

När jag började köra hoj brukade jag känna på fästet genom att bromsa tills bakhjulet låste sig. Även på blöt, lite oljig asfalt är det tämligen odramatiskt att låsa bakhjulet.