Hur bromsar och frikopplar ni?

reccttp

Medlem
Gick med
8 Sep 2020
Ort
Skåne
Hoj
kawa
Halloj!

Nu har både MotoGP och bankörandet tagit fart för i år, så samtalsämnena har adderats något vid sammankomsterna. Så jävla skönt att äntligen slippa prata om Covid19 och vädret. :lol

Vi hade en fest i helgen som gick. Några MC-intresserade gäster letade sig ut i garaget och såg mina banhojar, och en av dem ställde en fråga som får mig att undra om jag verkligen vet vad fan jag håller på med. :rodnar

Jag har ibland fått frågan vilka bromsbelägg jag kör med och var jag köpt ditten och datten till hojen. Jag kommer aldrig ihåg såna saker. Jag kör tills det är på väg att ta slut och sen köper jag nytt. Slitagedelar avses nu. Jag är inte lojal vad det gäller leverantörer, har inte minne nog till det...

Men den här killen ställde frågan vilket bromsgrepp jag har. Alltså vilka fingrar jag använder för att bromsa. Rutinsaker. Saker man gör 100-tals gånger på en bandag.
Jag hade förvisso druckit en del, men jag kunde fan inte säga säkert hur jag bromsade! Jag satte mig på hojskrället och testade men muskelminnet svek mig fatalt! Så jävla frustrerande! Jag satt utan handskar och försökte känna mig fram hur jag greppade och kom fram till att jag greppar nog med pekfinger - långfinger.
Min svåger kom då med den briljanta idén att vi kunde kolla på en av mina filmer från GoPro:n som sänkte mig totalt. Det visar sig att jag bromsar med långfinger - ringfinger. Och frikopplar med hela handen...:3freak Kan ha att göra med att fingrarna är i vägen för kopplingsgreppet? Kanske...

Men mina frågor är:

Hur bromsar och frikopplar ni? Svara gärna om ni kör gata eller bana. :giggle:
Kan ni svara på rak arm eller måste ni visualisera det först?

Man gör mycket på rutin, men hur mycket minns man när man ska berätta? I mitt fall - inget - visar det sig. :3freak
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Har nog alltid använt alla fingrar sen jag gjorde lumpen som mc-ordonanns. Tumvantar på vintern.
Den gamla engelska racehojen har så tung koppling att jag knappt orkar dra den. Och frambromsen är så klen att fyra fingrar knappt räcker. Bakbromsen däremot är riktigt bra och behövs definitivt.
På en SMC-kurs med en liten Ninja har jag kört två dagar med enbart bakbroms för att spara på det lilla som fanns kvar av frambeläggen. Gick förvånansvärt bra.
 

reccttp

Medlem
Gick med
8 Sep 2020
Ort
Skåne
Hoj
kawa
Jag började använda bakbromsen för att det stabiliserade hojen under hårda inbromsningar, och innan jag bröt ryggen var just att bromsa hårt det jag kunde göra någorlunda vettigt.
Så svårt är det inte att använda bakbromsen, och låser du bakhjulet blir bakänden lite lösare men bara släpp lite på bromsen om det händer.
Man behöver inte bromsa mycket för att det ska göra skillnad, bara tillräckligt för att sätta hojen lite innan man går på frambroms en halv sekund senare. Träna på det på nån enslig raka bara.

När jag började köra hoj brukade jag känna på fästet genom att bromsa tills bakhjulet låste sig. Även på blöt, lite oljig asfalt är det tämligen odramatiskt att låsa bakhjulet.

Skulle du säga att du använder bakbromsen som killen i klippet beskriver (vid cirka 1.50).
Det verkar ju inte så svårt när han beskriver det, faktiskt. Det kanske till och med jag klarar.
 

reccttp

Medlem
Gick med
8 Sep 2020
Ort
Skåne
Hoj
kawa
Har nog alltid använt alla fingrar sen jag gjorde lumpen som mc-ordonanns. Tumvantar på vintern.
Den gamla engelska racehojen har så tung koppling att jag knappt orkar dra den. Och frambromsen är så klen att fyra fingrar knappt räcker. Bakbromsen däremot är riktigt bra och behövs definitivt.
På en SMC-kurs med en liten Ninja har jag kört två dagar med enbart bakbroms för att spara på det lilla som fanns kvar av frambeläggen. Gick förvånansvärt bra.
Nånstans har jag försökt intala mig att det räcker med motorbromsen eftersom jag alltid håller motorvarvet ganska högt när jag växlar ner. Men det blir nog inte riktigt samma sak.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Skulle du säga att du använder bakbromsen som killen i klippet beskriver (vid cirka 1.50).
Det verkar ju inte så svårt när han beskriver det, faktiskt. Det kanske till och med jag klarar.
Något likande ja. Jag rullar av gasen och applicerar bakbroms sedan får jag på med frambroms, men jag håller bakbromsen tills precis innan jag svänger in för jag tycker hojen känns stabilare så. Jag dinglar inte med benet innan sväng.
Jag brukade dock flytta röven inför att hänga av innan jag började bromsa.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag vet exakt hur jag gör ?

På moppen är det ett pekfinger på kopplingen hela tiden då det är en 2 takt som kan nypa vilken sekund som helst, normalt 2 fingrar vid växling. Bakbromsar med resten av fingrarna på vänsterhanden på landsväg och bara ett långfinger i terräng. På frambromsen är det ofta ett pekfinger eller + långfinger lite beroende på terräng och hur mycket kraft jag tänkas behöva(trumbroms), vid hårdare bromsning på landsväg blir det alla fingrar.

På trialhojen är det bara pekfingrar då alla andra fingrar behövs med full kraft till styret för att hålla sig kvar. Då jag inte kan använda fötterna så har jag kopplat fram och bakbroms på samma frambromsreglage. Reglagen är så lätta med bra bett i bromsen så att även på landsväg och hård bromsning räcker det med ett pekfinger.

På 125an jag bygger blir det samma setup som på moppen, återstår att se hur tung kopplingen blir och om det funkar med bara ett pekfinger.
2-takt. Jag tänkte aldrig på det när man körde moppe som grabb, men nu börjar man fundera: kan man motorbromsa med en tvåtaktare eller skär den då..? Får den ingen smörjning eller hur fungerar det? I så fall måste man ju frikoppla varje gång man närmar sig en korsning eller ska sakta in litet, låter ju inte vettigt heller. Är det så?
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
2-takt. Jag tänkte aldrig på det när man körde moppe som grabb, men nu börjar man fundera: kan man motorbromsa med en tvåtaktare eller skär den då..? Får den ingen smörjning eller hur fungerar det? I så fall måste man ju frikoppla varje gång man närmar sig en korsning eller ska sakta in litet, låter ju inte vettigt heller. Är det så?
Japp, precis så är det. Finns många klipp på tuben där folk som inte kan 2-taktare ligger på fullgas på en lång raka och sen släpper gasen varpå kolven nyper efter 5 sekunder.

Så fort man släpper gasen vid lite hårdare körning så är det koppling och blippa på gasen som gäller. Kör man en slö otrimmad hoj på låga varv så är det inte lika noga. Sen kanske det finns hojar med oljepump som får smörjning ändå men det har jag ingen aning om och skulle inte vilja chansa med heller.

Lyssna noga på när jag kör moppen. På så vis kan man höra på långt håll om det är en van 2-taktsförare ?
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Betyder det att Doohan och grabbarna inte kunde motorbromsa eller hade de oljepump på de maskinerna?
Som jag sa, ingen aning. Har sett att dom motorbromsar en hel del in mot kurvorna i 50cc racing också men jag vet inte vilka oljeblandningar eller smörjsystem dom kör med, sen kanske det beror på typ av bana och hur länge dom ligger på fullgas osv. Men vi som kör trimmat på landsväg brukar i alla fall aldrig motorbromsa.

Här är några exempel.


Denna är nog en kombination av kalla motor och eventuellt motorbroms in genom kurvan.

Länge på fullgas följt av motorbroms.
 
Top