Hur byta bromsskivor?

Se där, stavning.. Tackar, får bli att åka å handla lite imorgon då.

Men känns lite trist att köpa en halvlitersburk för 70 spänn, och sen bara använda litegrann. Kommer bara bli stående i något skåp sen. Men det kanske är bästföredatum 2070 =)

Bräkleen är riktigt bra att ha till allt möjligt, du kommer antagligen inte att ångra ditt köp. En flaska räcker rätt länge, och med den kan du rengöra bromsarna, rengöra ljuddämparen på din bil, fixa bort skiten på bakfälgen osv.

Gulleplutt skrev:
Om en skruv vibrerar lös så ditt nya slipon eller miniblinkers åker i backen gör ju inte så mycket....Men just bormsar e bra å ha ibland.

Sant, tänkte inte på att det är ofjädrat. Härnäst blir det Loctite, tack!

Bräkleen är riktigt bra att ha till allt möjligt, du kommer antagligen inte att ångra ditt köp. En flaska räcker rätt länge, och med den kan du rengöra bromsarna, rengöra ljuddämparen på din bil, fixa bort skiten på bakfälgen osv.

Faktum är att jag använde Bräkleen för att ta bort lite fläckar på klinkersgolvet inför lägenhetsvisningen, som vanligt hushållsrengöringsmedel inte rådde på.. Kanske lite overkill, men det funkade. :)

Eller kanske: :yoparty

Dum fråga bara!
Inte byter man väl bara skivorna? Man sätter väl dit nya klossar också, jag skulle personligen inte använda begagnade klossar på nya skivor med tanke på att klossarna är inslitna på en gammal skiva och då blir inte anläggningsytan optimal på dom nya skivorna.

Aha det funkar att rengöra bakfälgen med. Ja då lär det ju bli använt, för den blir ju skitig lite då och då.

Ökar man livslängd på skivor och klossar om man sprutar på lite Bräkleen då och då? Hur ofta bör man göra det isåfall?

Dum fråga bara!
Inte byter man väl bara skivorna? Man sätter väl dit nya klossar också, jag skulle personligen inte använda begagnade klossar på nya skivor med tanke på att klossarna är inslitna på en gammal skiva och då blir inte anläggningsytan optimal på dom nya skivorna.
Har läst lite andra inlägg här på SH, där endel tycker att klossarna slipar in ny skivan, och att det därmed inte ska behövas bytas klossar för att man byter skiva. Så jag tänkte gå efter det rådet =)

Last edited:
Hur noga är det med Loctite egentligen? Väldigt sällan en skruv får för sig att vibrera loss

jag fick lära mig att inte glömma bort locktite genom att tappa främre bromsoket under färd.. iofs motard men ändå.

Last edited:
T-röd eller koncentrerad spolarvätska funkar alldeles utmärkt att göra rent bromsskivor med. Bra mycket billigare och dunstar också.

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick