Hur byta bromsskivor?

Sjödda

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2003
Ort
Solna
Har precis fått hem nya bromsskivor till min zx6:a -97, som ska ersätta de skeva som sitter på. Verkstaden säger att det tar 1,5-2 timmar att byta (=ca 1000 spänn) och därför funderar jag på att byta själv istället.

Finns det något speciellt att tänka på när jag byter, eller någon anledning till att jag bör låta en verkstad göra det åt mig? Eller är det bara att skruva loss och sätta dit de nya i princip?

Finns det någon risk att något annat hänt med bromsarna pga av de skeva skivorna som jag måste kolla?

Tacksam för tips...
 
Borde inte ta så lång tid för en verkstad tycker jag.

Förlopp:

*Skruva bort oken
*Ta bort framhjulet
*Skruvabort skivorna
*Borsta rent bultarna
*Locktite´a bultarna
*Skruva dit de nya skivorna
*Sätt tillbaka hjulet
*Montera tillbaka oken
*Kör försiktigt o kolla så allt verkar funka
*Funkar det - Kör som faan! :yoparty

//Niklas

Sjödda skrev:
Har precis fått hem nya bromsskivor till min zx6:a -97, som ska ersätta de skeva som sitter på. Verkstaden säger att det tar 1,5-2 timmar att byta (=ca 1000 spänn) och därför funderar jag på att byta själv istället.

Finns det något speciellt att tänka på när jag byter, eller någon anledning till att jag bör låta en verkstad göra det åt mig? Eller är det bara att skruva loss och sätta dit de nya i princip?

Finns det någon risk att något annat hänt med bromsarna pga av de skeva skivorna som jag måste kolla?

Tacksam för tips...
 
Inte mycket konstigheter förutom:

1. Skruvarna mot fälgen är ofta låsta med gängsäkring. Inga konstigheter men många varv skruvande som går tungt multiplicerat med 10-12 skruv = trötta armar. Muttermaskin underlättar men är absolut inget måste. Och jag vet inte om skruvarna är låsta på just din hoj.
Alltså, har du ingen muttermaskin så skruvar du för hand och svär lite extra.

2. Håll rent. Dvs håll skivorna fria från flott. Tvätta dom med tinner eftersom dom eventuellt är infettade. Och håll fingrarna rena så att inte fingeravtrycken på skivorna är flottigare än nödvändigt.
 
Kanske en dum fråga, men måste man ta bort oken, och måste de då dras med momentnyckel?
 
De, liksom framhjulet, måste tas bort.
Jag drar aldrig med moment men det finns säkert uppgifter om moment i handboken till knarren.
 
Sjödda skrev:
Kanske en dum fråga, men måste man ta bort oken, och måste de då dras med momentnyckel?

Oftast räcker det att man tar bort det ena bromsoket, och Nä de måste inte dras med moment, men man BÖR
 
Sjödda skrev:
Kanske en dum fråga, men måste man ta bort oken, och måste de då dras med momentnyckel?
Ja, annars får du inte bort hjulet.
Momentnyckel är inget måste men kan vara bra speciellt om gängorna är i aluminium. Ta det lite lugnt och använd Loctite för att slippa momentnyckeln...

EDIT: To late... :4skrika
 
Jag har precis bytt skivorna på min. Vad jag upptäckte var att det går mycket enklare att ta bort framhjulet om man tar bort kåporna (sidorna och under) först. Att lyfta av oken var inget större problem se bara till att du hänger upp dem så att inte oken hänger i bromsslangarna (de kan ta skada).

Det är mycket viktigt att göra riktigt rent på fälgen där de gammla skivorna satt. Det var surt att göra om alltihopa för att jag glömde ta 5 min för att göra rent fälgarna!

Kom ihåga att inte luta framhjulet (med bromskivorna på) så att det tar i skivorna, då kan skivorna slå sig.

Jag gjorde det klassiska dra en alu mutter utan momentnyckel = drog sönder em av bultarna. De kostar inget, men fy fan va struligt att skaffa en ny. Du kan säkert låna en momentnyckel, eller köp en.

Kommer inte på något mer just nu.

Lycka till
 
Last edited:
Jag brukar ha en varmluftspistol med tillbehöret för mattsvetsnig (En klämma med ett litet rör på) som man sedan värmer på själva bultskallen litet försiktig.Då smälter loctitet och det är inte trögt att få bort bultarna.
Använd sedan röd Loctite på de renborstade fettfria bultarna för montering av nya skivan.
 
TLRR skrev:
... Använd sedan röd Loctite på de renborstade fettfria bultarna för montering av nya skivan.
Helt rätt med ett litet tillägg:
Färgkodning på Loctite fungerar inte, dom har femtioelva olika produkter varav många i samma kulör. Det är numret som gäller.
Men som ett litet tillägg till TLRR:s inlägg:
Använd en svag eller medium Loctite gängsäkring (sen får färgen vara vad som helst).
 
Robban_C skrev:
Helt rätt med ett litet tillägg:
Färgkodning på Loctite fungerar inte, dom har femtioelva olika produkter varav många i samma kulör. Det är numret som gäller.
Men som ett litet tillägg till TLRR:s inlägg:
Använd en svag eller medium Loctite gängsäkring (sen får färgen vara vad som helst).


Dvs. 242 eller 243 funkar alldeles utmärkt. Finns säker fler olika märken och prosukter av olika tillverkare som fungerar. Men min erfarenhet säger att Loctite är bäst. Tyvärr också dyrast, för att inte säga svindyrast!

Att tänka på, som någon redan nämnt, är att du är väldigt noga med att göra rent anläggningsytan för bromsskivorna både på fälgen och på bromsskivan. Eftersom det är en förutsättning för att skivan skall kunna sitta parallellt med fälgen (dvs. rakt).

När du är klar med bytet tar du Brääkleen och sprutar ren bromsskivan innan du bromsar första gången. Så att alla oljiga/infettade fingeravtryck försvinner.

I övrigt är det inte så svårt utan ganska straight on. Du fixar det säkert, om du inte redan är klar vill säga!

// Niklas
 
Är det någon som vet åtdragningsmomentet för bultarna som håller bromsskivorna fram på en CBR600F -00? Eller kan man anta att det är (ung.) samma som för en ZX6:a? Jag har inte hunnit skaffa en verkstadshandbok ännu.
 
Drar igång en gammal tråd =)

Håll rent. Dvs håll skivorna fria från flott. Tvätta dom med tinner eftersom dom eventuellt är infettade. Och håll fingrarna rena så att inte fingeravtrycken på skivorna är flottigare än nödvändigt.

Funkar det lika bra med lacknafta eller aceton? Antar att det är både sjäva bromsytan, och delen som ska fästas mot fälgen som ska göras rent?

Var köper man Loctite 587, har förstått att det är den man ska köra på bultarna sedan?


Tänkte även lyfta upp framänden med att fästa spännband i styret, borde funka va? Eller drar man "isär" framfjädring eller något för mycket? Sjäva styret tycker jag borde hålla iallafall.
 
Drar igång en gammal tråd =)



Funkar det lika bra med lacknafta eller aceton? Antar att det är både sjäva bromsytan, och delen som ska fästas mot fälgen som ska göras rent?

Var köper man Loctite 587, har förstått att det är den man ska köra på bultarna sedan?


Tänkte även lyfta upp framänden med att fästa spännband i styret, borde funka va? Eller drar man "isär" framfjädring eller något för mycket? Sjäva styret tycker jag borde hålla iallafall.

Jag använder alltid (bromsrent,brääkline) för att få bort fett och skit på saker i ting. sprya på torka rent o se när de dunstar bort:tummenupp

Loctite! finns typ i tusen olika modeller! samt för olika användningsområden. Jag kör med Locktite 270 Gänglåsning. Räcker gott o väl med en droppe. sitter som berg sedan:yoparty

Lyft i gaffelkronan. funkar fin fint
Lyft inte i lilla fågelpinne. den böjer sig lätt

Dra isär framfjädringen:va :va :va
fjädringen gå i ändläge när du lyfter hojen.
Samma som på bil när du använder domkraften och byter däck:pannkyss
 
Jag använder alltid (bromsrent,brääkline) för att få bort fett och skit på saker i ting. sprya på torka rent o se när de dunstar bort:tummenupp
Var handlar man brääkline? Stavas annorlunda? Fick inte en enda träff på google =(


Loctite! finns typ i tusen olika modeller! samt för olika användningsområden. Jag kör med Locktite 270 Gänglåsning. Räcker gott o väl med en droppe. sitter som berg sedan:yoparty
Var handlar man sån? Är det märket Loctite du pratar om, eller locktite-lim (Med ck) typ som sån här ifrån biltema?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83211



Lyft i gaffelkronan. funkar fin fint
Lyft inte i lilla fågelpinne. den böjer sig lätt

Dra isär framfjädringen:va :va :va
fjädringen gå i ändläge när du lyfter hojen.
Samma som på bil när du använder domkraften och byter däck:pannkyss
Gaffelkrona så heter det ja. Nää jag bara nojjar mig om framfjädringen, och var lite extra försiktig. Hmm å nu undrar jag vad jag tänkte på, för skulle min teori om att den tog skada av att bli upplyft vara sann, skulle det bli svårt att åka på bakslangen :huvet
 
Hur noga är det med Loctite egentligen? Väldigt sällan en skruv får för sig att vibrera loss, eller är det något speciellt med godset som används, och att man därav bör använda Loctite eller liknande?
 
Var handlar man brääkline? Stavas annorlunda? Fick inte en enda träff på google =(

Prova "Bräkleen" och Clas Ohlson. :-)
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=14389539

Hur noga är det med Loctite egentligen? Väldigt sällan en skruv får för sig att vibrera loss, eller är det något speciellt med godset som används, och att man därav bör använda Loctite eller liknande?

Nja, det är ju extra mycket vibrationer där eftersom bromsskivorna är ofjädrade. Och så kan det bli mycket termiska spänningar, som kan stressa skruvarna. Och det kan bli väldigt tråkigt om skivorna lossnar. Så jag tycker det är dumt att chansa just där.

Men det finns såklart inga garantier att skruvarna lossnar om du inte använder Loctite där.
 
Last edited:
Hur noga är det med Loctite egentligen? Väldigt sällan en skruv får för sig att vibrera loss, eller är det något speciellt med godset som används, och att man därav bör använda Loctite eller liknande?

Om en skruv vibrerar lös så ditt nya slipon eller miniblinkers åker i backen gör ju inte så mycket....Men just bormsar e bra å ha ibland.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top