Hur byta facklig förtroendeman på arbetsplats?

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
Vi har ett stort problem på min arbetsplats. Denna "medarbetare" är facklig och har varit så i många år. Och just nu sitter jag, the fack-guy och 2 chefer i långa förhandligar då vi ska göra om lönesystemet.

Senaste mötet så sa mina chefer att dom ville ha inviduell lönesättning, vilket jag och alla andra ute på golvet oxå vill. Men som väntat så satte sig the fack-guy emot detta. När jag då ifrågasatte det, eftersom han ska representera oss på golvet, så sa han bara; jag förhandlar inte åt er, jag förhandlar åt förbundet :huvet och sedan sade han; lika lön för lika arbete.

Det största problemet med denna snubben är att han är lat, skiter i jobbet, är väldigt intresserad av IF-Metall och vill inget hellre än att jobba heltid fackligt. Dessutom är han "beyond" sosse vilket innebär att han har vääääldigt röda åsikter som tyvärr genomsyrar hans fackliga engagemang.

Men i grunden så ligger hans motstånd till inviduell lönesättning i att han är lat och tjänar mest på golvet, för att göra minst.

Nu är det så att de andra på golvet har fått reda på hur han beter sig på mötena, och vill därför vill dom rösta bort honom. Röstning ska ju egentligen ske 1 gång/år men det faller alltid bort.

Så nu till frågan, hur gör vi för att rösta bort honom? Jag har ringt IF-Metall men det satt bara någon man med feminin röst som inte kunde svara på detta och inte heller koppla mig till någon som kunde. Dessutom så står det inget i avtalet.

Så om någon vet, berätta...
 

Sledneck

Fa si på globbana
Gick med
28 May 2006
Ort
ADAK
Hoj
CBR 900 rr 99:a
Hej!
Antar att du menar eran fackordförande?
Denna person måste röstas bort, vi väljer (eller väljer om) fackordförande vartannat år.(tror jag, kan vara 3år också).
Bara att hitta annan lämplig kandidat som vill ta på sig det fackliga arbetet och utse honom.
Brukar dock vara ganska tufft att hitta någon som vill detta....det är ganska mycket att hålla reda på när man är det... :fatta!
 

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
Sledneck skrev:
2243312 Hej!
Antar att du menar eran fackordförande?
Denna person måste röstas bort, vi väljer (eller väljer om) fackordförande vartannat år.(tror jag, kan vara 3år också).
Bara att hitta annan lämplig kandidat som vill ta på sig det fackliga arbetet och utse honom.
Brukar dock vara ganska tufft att hitta någon som vill detta....det är ganska mycket att hålla reda på när man är det... :fatta!
japp. han har varit det i snart 6 år utan att ha anordnat en enda omröstning (konstigt va :3freak ). men vi har en arbetare med betydligt sundare åsikter som är redo att ta över :hihi
 

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
Om ni har en majoritet som säger att karln är oduglig så är det bara att kontakta förbundet. Genomför en omröstning huruvida han ska vara kvar eller inte, därefter är det bara att rösta fram en ny kraft.
 

Gothmog

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Bandit 1200S 2004
jonasjacobson skrev:
2244009 Att klaga på att en fackman är lagd åt det röda hållet känns lite underligt.

Varför det? Hela konceptet med fack som inte är partipolitiskt obundna är ju vidrigt...
 
Last edited:

MDM

Livet är hårt.
Gick med
19 Oct 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr -00
Klart det går att rösta bort nissen men har ni någon bättre? att vara utan är inte kul.
 

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
MDM skrev:
2244236 Klart det går att rösta bort nissen men har ni någon bättre? att vara utan är inte kul.
Ja vi har en som är sundare och har en mera liberal inställning.

Alltså jag skiter ganska mycket i hans röda politiska ställning men när man diskuterar fackliga saker med han så går det hela tiden över till politik, vilket jag tycker är fel.
 

Gabor

Guest
Facklig förtroende man..

... är just vad han är. Vald i förtroende av er på arbetsplatsen. hans jobb är att tillsammans med arbetsgivaren verka för att ha en bra dialog mellan arbetstagaren och arbetsgivaren i alla frågor rörande eran arbetsplats.
Är ni inte nöjda med honom så kan ni begära en missförtroende omröstning.
Dock är det så att det ska finnas en som vill ta över.
Kollektiv avtalet på arbetsplatsen är att den facklige ska vara tillsatt av förbundet som har just kollektivavtalet.

Frågor på det ??
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top