Hur byter man olja?

Märker att detta håller på att bli en diskussion om semantik istället, men jag hävdar fortfarande att man utan att överdriva kan säga att ett oljebyte är en enkel operation att utföra om man är normalbegåvad, även första gången. Utrycket "normalbegåvad" anser iaf jag innefatta att man inte mekar med ögonbindel på saker man inte vet hur de ska sitta ihop.

Helt rätt!
Semantik blir det. Det gör inget. Bara vi belyser vad vi har att deala med.
Detta grundresonemanget vi har här nu, kan ju sen gälla vadsomhelst. Tändstift, eller ja vad man vill :)
Men jag talar vare sig om trådskaparens hoj, eller er kunskap att klara ert egna oljebyte.
Snarare (som jag sa) de problem ett oljebyte KAN innebära.
Och hur man tar sig runt det hela.
(det ska gudarna veta att man stått och fånglott på ett synligen lättåtkomligt filter, men som man inte fått loss utan rätt grejer! Eller tändstift där ena förlängaren är för lång, och den andra för kort)
Så det handlar inte heller alltid om kunskap.

Känns ju jätteirriterande att VETA hur man ska göra, men att sakna förutsättningar!

Och återigen till handböckerna: Där kan man finna SMÅ SMÅ notiser (fotnötter) om t.ex sånt Jörgen nämnde.
HUR att göra, och vad man inte får glömma.

Instruktionsboken är den starkes stöd - och den svages bibel.
Jag mekar ogärna utan. Det händer sällan.
Då ska jag vara rutinerad på just den modellen.

inte för att det har med ursprungsfrågan att göra, men blir inte just denna hoj mer som att jobba med en bil?:katt

Det kan du lita på! :lol

Last edited:
Uppenbarligen många som aldrig gjort ett oljebyte på en hoj
med torrsump men att det är sketaenkelt vet ju alla :rolleyes:

Jodå,följ en manual så är det sketaenkelt(relativt) fast det är ju för det
mesta ganska mycket tricksigare än vilken normal våtsumpsmotor
som helst.

Ha ha. Vet inte om detta är en seriös tråd men jag svarar ändå.

Det du behöver: Olja (går bra med biltemas. Ska vara helt okej grejer). Oljefilter om så önskas men är bra att byta om du är osäker på när det var bytt sist (inhandlas hos lokal återförsäljare). Oljetråg eller annat kärl att samla upp den gamla oljan i (tråg köpes på biltema). Tratt för att hälla ned den nya oljan.

Gör så här: 1: Varmkör maskinen. Varm olja är betydligt lättare att få ur motorn än kall. 2: Hitta avtappningsskruven på undersidan av motorn och placera tråget på marken under denna. 3: Lossa avtappningsskruven och låt den gamla oljan rinna ned i tråget. Balansera upp hojen så den står upprätt för att få ut all gammal olja. Vicka även hojen fram och tillbaka för att få ut det sista. 4: Avlägsna det gamla oljefiltret och låt gammal olja sippra ut ur fästhålet. 5: Montera med handkraft det nya filtret på samma plats som det gamla. 6: Skruva tillbaks avtappningsskruven på undersidan av motorn(glöm ej detta) 7: Lossa på oljelocket (det lock där du hittar oljestickan du pratade om) 8: Häll i hålet ned rätt mängd ny olja med hjälp av tratten. Mängden står i instruktionsboken. 9: Skruva tillbaka oljelocket. 10: Dumpa den gamla olja på en miljöstation som tar emot spillolja. 11. Vips du är klar.

Lycka till! :)

//Morphine

Ehum... En väldigt saklig och väl genomtänkt beskrivning av hur ett oljebyte går till. Ett tillägg bara; du nämner inget om att man måste stänga av motorn efter varmkörningen, innan man tappar ur oljan.

Ehum... En väldigt saklig och väl genomtänkt beskrivning av hur ett oljebyte går till. Ett tillägg bara; du nämner inget om att man måste stänga av motorn efter varmkörningen, innan man tappar ur oljan.

Ja, och att de flesta (enhetsfilter) ska dras med moment, inte enbart handkraft.
Nu har dessutom XR:en som det är fråga om här, inget enhetsfilter, utan ett pappfilter som sätts in i motorn (på höger sida).

Och ja - det är som sagt torrsump, och i detta fallet, är främre ramröret oljetank. avtapningen sitter BAKOM hasplåten (om sådan är monterad), och den måste uppenbarligen då demonteras först, varvid pluggen utgörs av den skruvskalle med fästskruven som hasplåten sitter med.
Lätt att missa ramröret/oljetanken helt alltså, om man inte heller ser det lilla skruvlocket framför tanken.

Två avtappningsställen på denna således, ett filter inne i blocket, och så oljemängden: 1,3L utan, och 1,4L MED oljefilterbyte.
SAE 10-40 eller 20-50, vilket man tycker passar efter ute-temperatur.

Uppenbarligen många som aldrig gjort ett oljebyte på en hoj med torrsump...

En utdöende konst! :)

känner också en som gjorde så men han kollade på stickan innan fyllde på och ringde och fråga varför inte all olja rann ut.fick hjälpa honom att fylla på växellåds och motorolja,,,

Alla är vi barn i början!
Ingen nämnd...Ingen glömd! ;)
Men läser man den gamla tråden: Mekartabbar top 5, så kan man läsa om en ung pojke, som fick äran att fylla farbrors Duettmotor med olja.

Det gjorde han.

Tills det var fullt.

Det var jag....

Last edited:
Jaja här kommer en beskrivning då så han får bytt sin olja innan påsk

Baserat på xr600. Vet inte om det är exakt likadant

1. lossa avtappningspluggen under motorn. Sitter i sidan från växelspakshållet, låt rinna ut, sätt tillbaka med ny koppar/alubricka
2. lossa påfyllningspluggen uppe vid styret på ramen
3. lossa avtappningspluggen på främre ramröret framför motorn. Finns bara 1 som är i samma storlek som den på motorn. Låt rinna och sätt tillbaka med ny bricka
4. Lossa oljeslangen som går från ramröret till motorn. Behöver ej lossa på motorsidan. Inne i ramröret som slangen går upp i sitter en sil. Rengör och sätt tillbaka allt
5. Innanför transkåpan (hö motorkåpa) sitter en sil til - den brukar jag ge fan i. För mkt jobb och det behövs ny packning

Fyll i mängd 1 som nån annan säkert har koll på, uppe vid styret. Starta. Låt gå 20 sek utan påfyllningsskruven i. Fyll i mängd2 (vet ej heller). Skruva fast påfyllningsskruven. Kör 20 sek på tomgång, slå av och direkt lossar du påfyllningsskruven och kollar nivån där på stickan (torka av och sätt ner utan att gänga i, förstås)
.Behöver du fylla på kör du den 20 sek innan du kollar nivån igen

Tack för alla svar!!!
Min xr 250 är en 91:a och när jag kollade under motorn så såg jag att det fanns en bult på ena sidan motorn. är det den som man ska tömma ut gamla oljan? om det är där så ska man fylla på där oljepåfyllningslocket är? på min xr så är oljepåfyllningslocket på ena motorkåpan just under oljefiltret.

Tack för alla svar!!!
Min xr 250 är en 91:a och när jag kollade under motorn så såg jag att det fanns en bult på ena sidan motorn. är det den som man ska tömma ut gamla oljan? om det är där så ska man fylla på där oljepåfyllningslocket är? på min xr så är oljepåfyllningslocket på ena motorkåpan just under oljefiltret.

Ja se på fan då har xr250 en annan konstruktion. Har du oljepåfyllninglock uppe på ramen vid styret, och leder det en slang från motorn till ramen i framkant?

Jaja här kommer en beskrivning då så han får bytt sin olja innan påsk

Baserat på xr600. Vet inte om det är exakt likadant

Haha, det där kan ju sluta lite hursomhelst :lol

torrsump våtsumpsmotor

Ifall det är någon skillnad på hur man gör så vet garanterat 9.5/10 inte skillnaden, det syns säkert inte när man tittar på motorn heller.:näsblod

Last edited:
Haha, det där kan ju sluta lite hursomhelst :lol

Ifall det är någon skillnad på hur man gör så vet garanterat 9.5/10 inte skillnaden, det syns säkert inte när man tittar på motorn heller.:näsblod

Man har oljepåfyllning i ramen och ledningar från motorn till ramen om man har torrsump

Jag skulle hjälpa min bror att byta OLJORNA på sin HD. (motor, låda, trans)
Skitenkelt, jag har bytt olja i allt mellan grävmaskiner och jet-flygplan.
Hade jag inte haft en manual så hade jag skitit i det.

Köp/ladda hem en manual, om inte annat bara för att bekräfta att du redan visste hur man skulle göra...

Jag har sett många kloka svar, men en hel del korkade svar i denna tråd.
Jag bor inte i näheten av kiruna som trådskaparen, men om någon gör det så kan ni väll visa och hjälpa honom, så kan han till nästa gång.

250n har väl torrsump som 400an och 600an?

Isåfall skaffa en verkstadsmanual och läs noggrant.. Det är lite mer invecklat än att lossa pluggen och fylla på
Hehe, jag har haft flera hojar med torrsump men har bara tömt ur och fyllt på. :va Bytt filtret också givetvis.

Den skumaste hojen jag haft var TTR:n där man fick köra en bra bit innan det ens kom upp olja till nivåglaset.

jag har ingen oljepåfyllningslock på ramen.Titta bild: http://www.kiruna.cc/ads/ad_pres.php3?nr=200579046
Har min blöt eller torrsump?
Men det är lite skummt med denna hoj för att man ser alltid att det är en oljedroppe på cyllinern! När man har igång den så droppar det olja ur cyllindern eller nåt liknande men det är varken bensin eller smuts så det är nog olja. tror att en packning kan vara trasig.
På oljepåfyllningslockets finns en mät sticka som har 2 streck. ett långt nere och ett ca 2cm högre upp. på min e oljan på det lägsta måttet men man kan väll ha olja på det högre måttet?
Det är väll kopplig o växel låds olja som ska hällas där oljepåfyllningslocket är?
Det står på service manualen att det passar SAE 10w-40 men det är till en 96 o uppåt men det är ju samma motor så det lär ju passa. Hittade mc olja på biltema men det står inte något om SAE men det är iaf 10w-40 mer fakta:
MC-olja, Racing 10W–40
Helsyntetisk motorolja för alla 4-takts MC-motorer. Ger bra slitageskydd vid hård körning under tävling etc. Anpassad för koppling och växellåda. Möter följande specifikationer: JASO MA2, JASO T903:2006 4T, API: SM. 1 l.
passar denna olja i min xr?

Skrämselpropaganda. Byta olja är plättlätt om man är normalbegåvad, även om man aldrig gjort innan. :fakta

Lätt som en plätt på tex din 1000cc men när de blir torrsump kan man krångla till det hur mycket som helst. Jag har 2 tappskruvar och en oljebehållare att tömma samt två påfyllnings hål och ett rör för nivåmätning samt ett hål att fylla upp till.

Lätt som en plätt på tex din 1000cc men när de blir torrsump kan man krångla till det hur mycket som helst. Jag har 2 tappskruvar och en oljebehållare att tömma samt två påfyllnings hål och ett rör för nivåmätning samt ett hål att fylla upp till.

Jag kör Aprilia. Med torrsump. Man behöver inte vara raketforskare för att byta på den heller.

jag har ingen oljepåfyllningslock på ramen.Titta bild: http://www.kiruna.cc/ads/ad_pres.php3?nr=200579046
Har min blöt eller torrsump?
Men det är lite skummt med denna hoj för att man ser alltid att det är en oljedroppe på cyllinern! När man har igång den så droppar det olja ur cyllindern eller nåt liknande men det är varken bensin eller smuts så det är nog olja. tror att en packning kan vara trasig.
På oljepåfyllningslockets finns en mät sticka som har 2 streck. ett långt nere och ett ca 2cm högre upp. på min e oljan på det lägsta måttet men man kan väll ha olja på det högre måttet?
Det är väll kopplig o växel låds olja som ska hällas där oljepåfyllningslocket är?
Det står på service manualen att det passar SAE 10w-40 men det är till en 96 o uppåt men det är ju samma motor så det lär ju passa. Hittade mc olja på biltema men det står inte något om SAE men det är iaf 10w-40 mer fakta:
MC-olja, Racing 10W–40
Helsyntetisk motorolja för alla 4-takts MC-motorer. Ger bra slitageskydd vid hård körning under tävling etc. Anpassad för koppling och växellåda. Möter följande specifikationer: JASO MA2, JASO T903:2006 4T, API: SM. 1 l.
passar denna olja i min xr?

Du har ej torrsump. Tappa ur oljan, byt filtret, fyll på till maxstrecket, starta 20 sek, stäng av, fyll upp till maxstrecket

Hehe, jag har haft flera hojar med torrsump men har bara tömt ur och fyllt på. :va Bytt filtret också givetvis.

Den skumaste hojen jag haft var TTR:n där man fick köra en bra bit innan det ens kom upp olja till nivåglaset.

Haru inte tömt ramen haru bara bytt halva mängden olja

Vet inte vad som sker om man bara fyller på.. troligen ingenting

Last edited:
Du har ej torrsump. Tappa ur oljan, byt filtret, fyll på till maxstrecket, starta 20 sek, stäng av, fyll upp till maxstrecket

Haru inte tömt ramen haru bara bytt halva mängden olja

Vet inte vad som sker om man bara fyller på.. troligen ingenting
Jo givetvis gjorde jag det.

Men om min xr 91:a har blötsump passar den biltema olja som jag frågade om?
Fakta om oljan: MC-olja, Racing 10W–40

på service manualen som är ifrån -96 o uppåt så passar SAE 10w-40 men passar det på min 91:a? Det är ju samma motor på sedan 1980 nåt till 2003. Det står inte nåt om att det är SAE i biltema texten men passar den till min
91:a? eller vet ni vilken annars som passar till den?

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back