Hur dåligt är det att köra utan järnbygeln framför framdrevet?

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det är ju sant Niklas. Sen har ju ingenjörerna på yamaha satt dit den av rn anledning. Men jag tror som roffe att det ska ej vara för tight heller. Är nästan nog så tight utan bygeln...

Du kan ju göra som oss vanliga dödliga och köra utan fuskfön i insuget, då slipper du problemet...:)
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Haha, ja det skulle man kunna göra... men jag har med mig en utan också till v21:)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är ju sant Niklas. Sen har ju ingenjörerna på yamaha satt dit den av rn anledning. Men jag tror som roffe att det ska ej vara för tight heller. Är nästan nog så tight utan bygeln...

Nja. desto mer tajt det är desto mindre stenar kan över huvud taget klämmas sig imellan.

Sen så kommer du antagligen ha fler kedjebrott än oss andra så du bör nog ha ditt skydd. Och det är inte alls säkert att man har andra större problem direkt en kedja gått sönder. Kedjor kan hamna lite varstans när dom går sönder.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nja. desto mer tajt det är desto mindre stenar kan över huvud taget klämmas sig imellan.

Sen så kommer du antagligen ha fler kedjebrott än oss andra så du bör nog ha ditt skydd. Och det är inte alls säkert att man har andra större problem direkt en kedja gått sönder. Kedjor kan hamna lite varstans när dom går sönder.

Har en kompis som för många år sedan låg bakom en snubbe som fick kedjebrott. Det kom en svart orm farande genom luften och smaschade lyktor och instrument. Killen som tappade kedjan märkte bara att varvet ökade, in absurdum...:)
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
En till liiiten aspekt som inte nämnts tidigare i tråden men som enskilt skulle avgöra saken för mig:

Såvida man inte älskar att tvätta motorn så bör man nog ha kvar det där stänkskyddet trots allt. Det ju inte så där jättelajbans att tvätta bort kedjegegga...
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Vad jag tänkte med andra problem var att om en sån kraftig kedja går av så kanske det mest troligt går fort och under acceleration. Om man då har en 1mm tjock järnbygel ivägen kanske inte märks? Eller är jag ute och cyklar?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Vad jag tänkte med andra problem var att om en sån kraftig kedja går av så kanske det mest troligt går fort och under acceleration. Om man då har en 1mm tjock järnbygel ivägen kanske inte märks? Eller är jag ute och cyklar?
Nu börjar nog funderingarna bli rätt akademiska - problemet är att det finns tänkbara situationer och omständigheter där 1 mm skydd kan hjälpa, andra där det inte gör någon skillnad alls eller till och med kan gå sämre.

Personligen har jag mest hittat mindre sten och grus i geggamojjan kring drevet (de större har väl kanske ramlat ut?), därför är jag alltid skeptiskt till att ha ett litet avstånd mellan en roterande del och ett skydd eller en kåpa. Jag vet ju att småskit då och då följer med kedjan in, av den storlek som kan tänkas fastna i kedjeoljan. Har Du tur och får ett snyggt kedjehaveri där kedjan inte packar ihop utan matas ut lugnt och fint kan ju ett 1 mm skydd hjälpa till att hålla blocket skyddat. Men är oturen framme och kedjan packar sig finns det nog ingen som i efterhand kan påstå att skyddet gjorde varken från eller till, den dynamiska lasten är så stor att skyddet klipps av utan att uppta särskilt mycket av kedjans rörelseenergi.

Det är Din hoj och Ditt beslut. Den bästa försäkringen är nog ändå att noggrannt mäta upp kedjeförlängningen, speciellt när den är ny. Lycka till :)
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Skulle en bit kolfiber som man limmar fast i blocket i böjen framför drevet kanske hjälpa vid ett kedjehaveri?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Det har jag svårt och tro? Sitter det inte en plåtbåge inklämd mellan kedjeskyddet och motorblocket på dina hojar?

Nope, på genesismotorer från 85 till åtminstone 01 är kåpan för främre drevet synonymt med skyddet. Jag gissade att yamma fortsatte med det på R1-or. Men kanske jag hade fel.

Om kedjan smäller av när det går i 300 km/h så spelar det för övrigt ingen roll om det är 170 eller 570 hk i motorn. Kedjan färdas med i princip samma hastighet såvida man inte gjort nån väldigt drastisk omdrevning.
 
Last edited:

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
en bra bild på drevet monterat där man ser omgivningen, samt en bild på kedjeskyddet hade varit bra?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nope, på genesismotorer från 85 till åtminstone 01 är kåpan för främre drevet synonymt med skyddet. Jag gissade att yamma fortsatte med det på R1-or. Men kanske jag hade fel.

Om kedjan smäller av när det går i 300 km/h så spelar det för övrigt ingen roll om det är 170 eller 570 hk i motorn. Kedjan färdas med i princip samma hastighet såvida man inte gjort nån väldigt drastisk omdrevning.

ok

Jo kedjan har nog ungefär samma hastiget, lite beroende på utväxling och hjulspinn.
Men risken att slita av kedjan är betydligt större med 570 hk. Med 570 hk räknar man nog antal kedjor per säsong men med 170 hk kan man klara sig en livstid utan haveri om man sköter sina grejer.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top