Vad jag tänkte med andra problem var att om en sån kraftig kedja går av så kanske det mest troligt går fort och under acceleration. Om man då har en 1mm tjock järnbygel ivägen kanske inte märks? Eller är jag ute och cyklar?
Nu börjar nog funderingarna bli rätt akademiska - problemet är att det finns tänkbara situationer och omständigheter där 1 mm skydd kan hjälpa, andra där det inte gör någon skillnad alls eller till och med kan gå sämre.
Personligen har jag mest hittat mindre sten och grus i geggamojjan kring drevet (de större har väl kanske ramlat ut?), därför är jag alltid skeptiskt till att ha ett litet avstånd mellan en roterande del och ett skydd eller en kåpa. Jag vet ju att småskit då och då följer med kedjan in, av den storlek som kan tänkas fastna i kedjeoljan. Har Du tur och får ett snyggt kedjehaveri där kedjan inte packar ihop utan matas ut lugnt och fint kan ju ett 1 mm skydd hjälpa till att hålla blocket skyddat. Men är oturen framme och kedjan packar sig finns det nog ingen som i efterhand kan påstå att skyddet gjorde varken från eller till, den dynamiska lasten är så stor att skyddet klipps av utan att uppta särskilt mycket av kedjans rörelseenergi.
Det är Din hoj och Ditt beslut. Den bästa försäkringen är nog ändå att noggrannt mäta upp kedjeförlängningen, speciellt när den är ny. Lycka till