Hur dödar man ett träd?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Det finns ett stort träd som gör livet bekymmersamt för mig - varje dag.
Det besudlar min bil med allt skit som kan komma från ett träd som löv, fågelskit o massa mög som lägger sig som en hinna över min fina lack.

Har hört om att banka in stålspik eller kopparspik i det så det självdör. Ättika, saltsyra o massa sånt man tydligen skulle hälla i trädet.
Men vad gäller?
Hur får jag det att självdö så de måste ta bort trädet?

Det är väldigt stort så att hugga ner det på fyllan är helst ingen bra idé då det antingen kommer lägga sig över den enda vägen in till huset eller över ett par bilar.

Elda upp det är säkerligen ingen bra idé heller.

Tacksam för tips.

kopparspik. funkar klockrent. det ännu mer seriösa alternativet är att borra små hål i stammen och banka i speciella giftkapslar som finns att köpa på de flesta trädgårdsbutiker men det är väl lite för uppenbart antagligen.

HanneZ skrev:
Bensin tar död på det mesta, jag har praktiserat en hel del själv inom området.

Så det räcker att hälla bensin runt om eller ska det ner i stammen?

Kan testa det.

Har även saltsyra som jag fick från jobbet, men det var endast 30%.

Coola Ola skrev:
kopparspik. funkar klockrent. det ännu mer seriösa alternativet är att borra små hål i stammen och banka i speciella giftkapslar som finns att köpa på de flesta trädgårdsbutiker men det är väl lite för uppenbart antagligen.

Så det är bara att gå ner till närmaste florist o köpa giftkapslar?

Kopparspik ska i. Har kanske 4000 hemma :)

En bra fest hemma med polarna och sen får samtliga använda trädet när det är dags att fjöla, borde ta död på det mesta. :tummenupp

Mavve skrev:
Så det räcker att hälla bensin runt om eller ska det ner i stammen?

Kan testa det.

Har även saltsyra som jag fick från jobbet, men det var endast 30%.

Så det är bara att gå ner till närmaste florist o köpa giftkapslar?

Kopparspik ska i. Har kanske 4000 hemma :)

finns nog inte hos florister utan mer hos plantskolor med försäljning och liknande. borde väl finnas några st runt helsingborg också, här nere är det ju fullt av dem.

Är det kommunens träd kanske du kan hävda att det är till någon form av allmän fara, så får du det bortplockat på ordentligt sätt.. annars kanske det är någon som ser dig med kopparspiken och då kanske du får betala skadestånd eller något istället... om det nu inte är ditt träd förstås... :)

Just det där med träd brukar vara en känslig punkt för många tydligen...så fort et träd ska ner så skriker folk till höger och vänster...det är ju såå fint bla bla men egentligen är det bara för att deras kattjävel ska vässa klorna eller nåt annat skit....

Smyg ut på natten och trolla lite bara...

Sen är det ju olika för vad träden står pall för, en del kanske pallar med bensin(om det hjälper öht vilket jag inte tror, om det inte är extrema mängder då det ska ner i rötterna) och en del kanske lägger sig direkt. Men ett hyffsat stort träd får du knappast död på på kort tid, även om skiten dör så står det ju kvar. Visserligen lär det inte växa mer löv på det tills nästa år men ändå...
Om du kunde spela smart så är det bara att flytta på bilen så är problemet ur världen...

jag hade ett liknande problem som dock löste sig smidigt, dom tog bort trädet när jag frågade..
Men jag forskade och kom fram till att kopparspik skall funka, dock så räcker det tydligen inte med en.
Alternativet va att skära ut en rad runt trädets bark, ca 3-4cm "hög", det ska tydligen få dom att vissna.

akta dig för fönsterkärringar bara.

Ska du ta död på ett helt jävla träd för att du får lite skräp på bilen :va

Är inte det lite för.....överkurs? Flytta bilen helt enkelt.

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick