Hur "dödar" man KTM hojen bäst?

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Enligt min körlärare på Körskolan för några årsen sa att man alltid skulle stänga av på dödaren innan man vred om nycklen.

Men jag andvänder bara nyckeln.

Ps: Du körde inte för bi center syd i går?

Jag gör som du och har alltid gjort så med alla hojar, stängt av den med nyckeln, inga av mina hojar har tagit någon stryk av det inte.
 

die dulci fruere

no guts, no glory.
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Honda NC750XD -14 , CB1000RA-12
en risk med att använda nödstoppsknappen är att man glömmer att ställa tillbaka den , det är en del som har bärgat hojen till verkstan för att hojen int startar och felet visar sig vara den röda knappen (sådana personer borde int få ha hoj) , varför jag rekomenderar att man använder nyckeln är att motorn får varva ner lite innan man stänger av och att man stänger av strömmen direkt , batteriet är ju int så stort
 

die dulci fruere

no guts, no glory.
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Honda NC750XD -14 , CB1000RA-12
har hört att i instruktionsboken till HD 883 så står det att man ska stänga av med den röda knappen och sen med nyckeln , men jag har int läst det själv
 

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Norr om Uppsala
Hoj
GSXR 1100 -86
Jag resonerar som så att dödarknappen är just en nödstopp. Den är placerad så att man snabbt och utan att behöva släppa styret kan stänga av motorn. Den största nackdelen jag kan se med att använda den jämt är att förr eller senare kommer man glömma att vrida om nyckeln efter, och således stå där med urladdat batteri.:huvet
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Jag resonerar som så att dödarknappen är just en nödstopp. Den är placerad så att man snabbt och utan att behöva släppa styret kan stänga av motorn. Den största nackdelen jag kan se med att använda den jämt är att förr eller senare kommer man glömma att vrida om nyckeln efter, och således stå där med urladdat batteri.:huvet

KTM's dödarknapp(ar) är fjäderbelastad(e), åker ut igen när du släpper den.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Var och en blir salig på sin tro. Motorcykeln bryr sej inte om nyckeln är omvriden eller dödarknappen är intryckt. Den stannar vackert i alla fall.
 

jetson

Guest
På skolan jag tog kurs sa lärarn att man inte skulle stänga av med dödarn, det var tydligen inte bra pga nån anledning (kommer dock inte ihåg vad)

Skulle vara kul om nån visste vad det kan handla om (på vanliga hojar då, inte ktm :D)

Jag använder iaf bara nyckeln, känns onödigt att lägga till ett steg för start och stopp. Sen lackar man ju när man provkör, verkar som 50% stänger av på dödarn :va
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
jag undrar snarare hur det skulle kunna mer skada av att stänga av strömmen till motorn än att kicka i en växel så växellådan ensam får tvärstanna en roterande motor?

För det är väl i princip dom alternativen man har om man nu inte vill börja fippla med soppakranar eller vrida ner tomgångsskruvar varje gång?
 

Scrop

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2012
Ort
nkpg
Hoj
KTM 625 SMC
verkar som dom flesta har hört från körskolan att man ska stänga av på nyckel, ja fick höra samma sak. förklaringen va så enkel som att dödarknappen pajjar jävligt fort med alla start/stopp som naturligtvis blir när hojjen går som trafikskole hojj.

men somsagt så lär ju dödarknappen va utformad för att klara det när ingen nyckel finns.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jag stannar för övrigt alltid min hoj med stödbrytaren. Ska ju ändå ställa hojen på stödet så varför krångla till det :p
 

Mattyyy

JJ(CBR)JJ Wannabe
Gick med
4 Apr 2012
Ort
Eskilstuna
Hoj
GasGas EC 125 SM -04
Gör som en riktig man annars och ryck av tändhatten bara ;) Men varför skulle en dödarknapp vara skadlig för motorn? Borde ju stänga av på samma sätt som tändningslåset eller?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Gör som en riktig man annars och ryck av tändhatten bara ;) Men varför skulle en dödarknapp vara skadlig för motorn? Borde ju stänga av på samma sätt som tändningslåset eller?

Tändningsnyckel bryter strömmen till tändspolen (och allt annat), dödarknapp jordar tändspolen.
Åtminstone på gammal skit.
 

Welinder

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2012
Ort
Kävlinge
Hoj
KTM 690 SMC-R -13,KTM 620 SC -99

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Stå stilla. Koppla. Lägg i högsta växeln. Släpp kopplingen. Viola.
 

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Ort
Lund/Bjärred/Stockholm
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
Ja alltså det är ju en fjäderbelastad knapp som den stängs av med. Så det finns väl inget sätt som är "bäst" det bara ÄR så dem är designade och skall stängas av då. Frågan är ju lite konstig .
Det finns inget annat logiskt sätt och har heller ingen Av-På Switch som på andra vanliga hojar, tex den gamla häcken man körde på körskolan
 

Welinder

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2012
Ort
Kävlinge
Hoj
KTM 690 SMC-R -13,KTM 620 SC -99
Stå stilla. Koppla. Lägg i högsta växeln. Släpp kopplingen. Viola.

tycker vi har kommit fram till att de e bara till att använda dödarknappen

Ja alltså det är ju en fjäderbelastad knapp som den stängs av med. Så det finns väl inget sätt som är "bäst" det bara ÄR så dem är designade och skall stängas av då. Frågan är ju lite konstig .
Det finns inget annat logiskt sätt och har heller ingen Av-På Switch som på andra vanliga hojar, tex den gamla häcken man körde på körskolan

ja jag vet att frågan är lite konstig, använder liksom knappen så klart, men de va just för att dom på körskolan tjatat så mkt att man aldrig ska använda den knappen bla bla osv, så drf skrev jag bara upp frågan för att se vad folk tyckte... men känns som de börjar balla ur på tråden
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jag stannar för övrigt alltid min hoj med stödbrytaren. Ska ju ändå ställa hojen på stödet så varför krångla till det :p

Precis så gör jag också.

Men visst fick jag också lära mig att man inte skulle stänga av med dödarknappen. Jävla märkligt att man inte ska kunna använda delarna till det de är konstruerade för. :va
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top