Hur definierar du en sporthoj? Den ultimata tråden

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
På 60-talet fanns det inga sporthojar. Läs i en mc-tidning från 60-70 talet så står det "sporttouring" om Bonneville och liknande hojar. En sporthoj på 60-talet var en Bonneville eller Norton dominator mm ombyggda till café racer en sporthoj, alltså även då hade sporthojarna clip on bakåtflyttade fotpinnar och jobbig sittställning.





Daaah.....
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
En racemotard bör väl vara sporthoj om något? De är bara byggda för att gå fort runt på en bana. På min satt det t.ex ingen hastighetsmätare, inget stöd, inget elsystem, avgassystem som inte går igenom besiktningen, slicks etc. etc. på när den kom från fabrik. Är en R1:a mer sporthoj då som kommer med stöd, blinkers, avgassystem som är gjort för att åka landsväg med etc. etc.?

Cross/enduro bör väl också vara sporthojar om något, däremot så är de inga plastraketer.

- Johan
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Lite förvånande tråd. Av någon anledning söker ni efter en definition på något som defineras individuellt av varje person. Vart vill folk komma? Behöver ni identitet? Behöver MC'n identitet? Räcker den inte som den är? Är ni rädda att bli bannade från SH? Själv har jag aldrig ägt eller kört en "sporthoj". Min båge är en hora!
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
#Olsson# skrev:
Lite förvånande tråd. Av någon anledning söker ni efter en definition på något som defineras individuellt av varje person. Vart vill folk komma? Behöver ni identitet? Behöver MC'n identitet? Räcker den inte som den är? Är ni rädda att bli bannade från SH? Själv har jag aldrig ägt eller kört en "sporthoj". Min båge är en hora!

Och vi har en vinnare i debaterings kriget :tungan
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
#Olsson# skrev:
Lite förvånande tråd. Av någon anledning söker ni efter en definition på något som defineras individuellt av varje person. Vart vill folk komma? Behöver ni identitet? Behöver MC'n identitet? Räcker den inte som den är? Är ni rädda att bli bannade från SH? Själv har jag aldrig ägt eller kört en "sporthoj". Min båge är en hora!


Olsson.. :Bugar :Bugar
 

Kapten Stofil

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
gpx 600
Pejo skrev:
En sporthoj är en R-hoj. R:et kom med den först GSX-R750, som kom 1985. Efter detta började andra märken att tillverka motsvarande sport / R-hojjar.

vet du, jag tror at du är en smula Suzuki-chauvinistisk.
glöm för all del inte GPz900r som kom ut -84 med R-bokstav, dessutom...

den ansågs vara en riktig jävelhoj med vattenkylning, 16V o riktigt snabba bantider
 

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Urban Jungle -06, One Tree Hill, svart med dubbla sitsar
Kapten Stofil skrev:
glöm för all del inte GPz900r som kom ut -84 med R-bokstav, dessutom...

den ansågs vara en riktig jävelhoj med vattenkylning, 16V o riktigt snabba bantider

Kawa Z1 var också en riktig räsermc.

Kawa trepip ej att förglömma! Sporthoj med attityd. :banana

Bonneville och Kawa får väl då inleda sporthojseran.

Men måste en sporthoj ha kåpa?

I början på 90 talet hade alla sporthojar 100 hk, BMW bröt igenom med första hojen över 100 hk. Med andra ord är BMW den ultimata sporthojen.
 

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Urban Jungle -06, One Tree Hill, svart med dubbla sitsar
#Olsson# skrev:
Min båge är en hora!

Är du en torsk?

En sporthoj jag tänker på då är Goldwing. Den har hk, vrid, kåpa och en väldigt finstämd utstrålning.

En guldvinge har också ett gediget tillbehörsprogram med trim och dämpare.

Kanske den ultimata sporthojen?
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Ursäkta men är du dum på riktigt eller är du bara en av alla dessa urjobbiga typer som envist måste vända på allt som folk skriver så det kan feltolkas?

Jag hoppas och tror att du likväl som de flesta här mycket väl kan urskilja vad som är en sporthoj och vad som inte är det.
Du är bara ruskigt jobbig som kommer med det ena skumma argumentet efter den andra!

Kategorin sporthoj innefattar hojar likt R1, Fireblade, GSX-R, ZX9R osv. Kåphojar byggda för att se jäkligt snaabba ut och som funkar bra på RR-banor.
Motarder är motarder eller tävlingshojar. (välj själv)
En Triumph ST är en sporttourer (trots kåpa och + 100 hk)
En GW är en touringhoj (trots vissa underhållande trådar som florerat på sistonde)

Börjar du ana ett mönster?

Och fortfarande är en Bulldog inte en sporthoj.
Släpp sargen och kom in i matchen :fatta!
 

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera
Pejo skrev:
En sporthoj är en R-hoj. R:et kom med den först GSX-R750, som kom 1985. Efter detta började andra märken att tillverka motsvarande sport / R-hojjar.

Helt fel :fatta!

Honda CB 1100 R 81-83 startade den R-hojtrend som håller i sig än i dag :yoparty

Den som är intresserad av hur det hela startade ska köpa Classikbike 4/05 i närmaste kiosk och slå upp sidan 30 :tummenupp
 

Rush

Kan man ändra här..
Gick med
2 Jul 2003
Ort
Uttran
Hoj
Hojlös......
*Sittställningen skall vara oerhört obekväm

*Dynan bör vara gjord av mycket tunn skumplast

*Förvaringsutrymmen får under inga omständigheter finnas

*Passagerarsadel bör helst ej finnas från fabrik, borttagning av denna godtages om även bakre fotpinnar demonteras

*MC skall ha ett sådant nervöst uppträdande så den knappt går att framföra på allmän väg

*Torrkoppling krävs

*Vissa chassi och motorkomponenter skall vara tillverkade av ädlare metaller såsom titan och magnesium

*Trimningsgraden bör begränsa räckvidden till runt 200 MAX 300 mil innan motorgenomgång

*Årsmodell kvittar, en dubbel-R från 89 är mer sporthoj än en flång ny R1

*Fotpinnar får under inga omständigheter vara gummiklädda

*Sitter du bakom bakhjulets axel och kör är det INGEN sporthoj.

*Sitter förarens fotpinnar i en lodlinje med styrkronan är det INGEN sporthoj.

*Måste du ha hjälp av 3 kompisar för att resa upp hojen när den vält är det INGEN sporthoj.

*En sporthoj får inte bestå av mer än max 3 cm2 krom, avgassystem borträknat.

*Kardan och sporthoj NEJ !

*Centralstöd och Sporthoj NEJ !
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
sporthoj is a state of mind, :fakta
'nogh said.
 
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
M:et skrev:
Hmm, Bonnevillen kan nog tyvärr inte räknas som sporthoj...
Den är ju inte direkt...sportig!
Och ja, gränserna är flytande.
Vad som händer med alla dagens sporthojar om 40 år behöver vi nog inte bry oss om, de allra flesta är nog totalt bortglömda i en gammal metalåtervinningscentral!
Ett fåtal kommer garanterat vara bevarade i någons garage eller på ett museum. Vi får då nöja oss med att gå och skrocka lite och dra rövarhistorier om att dåtidens hojar minsan var bra mycket ballare och snabbare dagens 2040 år YZXRRRRRTTCBR
Dessa hojar har inte i närheten av den kvaliteten att de kommer rulla om 40 år utan en hel påse kärlek.
För att avsluta, din Bulldog är defenitivt inte en sporthoj heller.
Möjligtvis en caféracer eller liknande.

....Jag vet att jag har en "tourer" Blinkers i backspegeln och
växellägesindikator säger allt... :tummenupp
 

Mouse

Nasare
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Karlstad
Hoj
RSV4 Factory
kategorier

Även om jag i mitt arbete sålt ett antal bågar till höger och vänster så finns det inga skrivna definitioner kring detta, men det finns ju massa olika slags s.k.
sporthojar. I min värld ser det ut så här

Supersport:
De hojar som är konkurrerande nog att slänga ut på bana med diverse kit i dagens raceligor. T.ex R1/R6 GSXR1000/750 CBR1000RR/954 Ducati 999 ZX10R etc..

Sport:
De tidigare supersporthojarna som inte riktigt platsar i tävlingssammanhang längre anser jag fortfarande vara potentiella sporthojar. Samt även de som aldrig var riktigt fullfjädrade från början. VTR1000F, TL1000R/S YZF1000R CBR900/929RR ZX9R mm...


Sporttouring:
Hojar att åka fort och långt med, men ändock lite bekvämare Hayabusa,ZX12R, CBR1100RR VFR osv...

Nu kan jag inte stapla upp alla hojar en efter en
Men så är i allafall mitt tankesätt
 

robman

Hojlös
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrbotten
Hoj
Aprilia RSV1000R -04
Jag tycker dom hojjarn man bedriver motorsport med är sporthojjar!
Å då spelar de ingen roll om de är ett veteran-race eller ett gp-race. De är ju en sport!
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top