Hur definierar ni en sporthoj?

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Röd Honda CBR 954 RR ifRån tjugohundRatRe!

J-klars va RRRrr det blev! :D

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Heeelt rätt, utan "R" i modellbeteckningen ->Ingen sporthoj :fakta
Sportster 883R
harley_883r.jpg

/J

Ååååhhh.. jag klippte mig häromdan, min frisörska ville ha en sån! :arsele

Damcykel :fakta

nåt jag tycker är kul är att SuperDuken ofta kallas motard.. Är allt som kommer från KTM motarder eller? vad är RC8:an då?

Sporthoj var saker med råa motorer, aerodynamiska (eller inte) kåpor och vassa (eller inte) chassien..

Idag känns det lite skevt när tänket och tekniken kommit in i hojar som tilltalar andra grupper. FZ1, SuperDuke, Z1000 mf. håller grym standard i allt vad körbarhet heter ändå fram till toppfartsfrågan, och det känns rätt -96 att det skulle vara utslagsfrågan här!?

Motorvägsmissiler är inte klockrena sporthojar verkar folk va ense om. En då en SuperDuke med grymt chassie och bromsar eller en Blackbird med massa motor och kåpor mest sporthoj?

Jag vet ju vart jag lägger mina slantar på vilken som är snabbast runt Knutan.

Last edited:

Dark_Messenger

Guest
En hoj med så mycket r i namnet som möjligt, hög effekt och låg vikt. Så ska den se sådär schnabb ut också. Kåpor ska det finnas.

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Ingen =(
Alla hojar som inte bilsport & mc försäkrar?
borde inte dom byta namn egentligen?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
jag håller med om det du säger, men får jag fråga dig en sak jürgen? hur långt kan du luta omkull sothoran?:pannkyss hon verkar inte direkt byggd för snabb kurvtagning, ergo ingen sporthoj;) det är raktframracing för hela slanten, och även om det i sig är coolt som fan så kvalar hon inte in hos sportmaskinerna:pannkyss

ok, poäng till dig:hihi

Det är väl en bild i mitt garage där jag lutar ner henne till den hårresande gränsen! :tuffsomenbandyboll

Idag anser nog inte många att jag äger en sporthoj, definitivt inte försäkringsbolagen, och det är jag himskans glad för.

Men när sportstermodellen kom 1957 var det en dräpare som slog alla de då sportigaste maskinerna som var från Triumph, Norton och BSA.

Idag är väl XR1200 den "sportigaste" sportstern.

Alla hojar som inte bilsport & mc försäkrar?
borde inte dom byta namn egentligen?

Dom försäkrar inte min hoj, de såg alldeles skrynkliga ut när jag specade upp vad den bestod av. :tuttar

Ååååhhh.. jag klippte mig häromdan, min frisörska ville ha en sån! :arsele

Damcykel :fakta....

Jag veeet, det är en tjejster som jag sa i reportagen! Och den drar din alpapparat närsomhelst :tuttar

Last edited:

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Om man tittar på VV:s MC-OLA sid 21är följande modeller klassade som supersport 2000 - 2003
Ducati 916 SPS Suzuki GSX-R 600
Ducati 996 biposto Suzuki GSX-R 750 Ducati H3 Suzuki GSX-R 1000
Honda CBR 600Suzuki GSX-R 1100
Honda CBR 900 Suzuki RGV 250
Honda CBR 1100 Suzuki TL 1000
Honda RC 01 Triumph daytona 955I T59
Honda VFR 750 Triumph daytona T595SP
Honda VTR 1000 Triumph speed triple
Kawazaki ninja 750 Triumph TT 600
Kawazaki ZX 400 Yamaha RD 350
Kawazaki ZX 600 Yamaha FZR 600
Kawazaki ZX 750 Yamaha FZR 1000
Kawazaki ZX 900 Yamaha RN01
Kawazaki ZX 1000 Yamaha RN041
Kawazaki ZX 1100 Yamaha YZF 1000
Kawazaki ZX 1200 Yamaha YZF R1
Yamaha YZF R6

På sid 22 antar jag att det är samma klassfördelning 2004 - 2006 också...

Scavenging

Friska fiskar simmar mot strömmen!
Gick med
14 Apr 2004
Hoj
MV agusta F4
Sporthoj...

Om nu värderingen i ordet sporthoj och super sport främst ligger hos användaren så låt oss istället definiera vilka bågar som kvalar in under benämningen fullblod. Min egna definition är att en båge av karraktären fullbllod ska ha potential att köra fort med, men få ska klara av att utnyttja den till fullo. Exempelvis Kawa H2 750 2-takt med clipon. Sportig för tiden och svårbemästrad! Vilka moderna bågar kvalar in i denna?

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Tycker nog att den där listan innehåller en hel del sporttouring och nakenhojar, men det är klart, vill man att supersport-klassen ska vara svarta fåret så...

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Absolut, om det står E4 på skylten :arsele !

:hihi :tummenupp Så är det nog. Vi får synas på rörken ngn dag för att se hur väl du bänder runt den där. Är vi lika duktiga ska du ju ha det nåågot lättare än mig att svänga på din hoj helt klart. :hihi

Jag brukar åka i snabbaste gruppen där men hör nog till den bakre klungan i den gruppen :gnissla

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
:hihi :tummenupp Så är det nog. Vi får synas på rörken ngn dag för att se hur väl du bänder runt den där. Är vi lika duktiga ska du ju ha det nåågot lättare än mig att svänga på din hoj helt klart. :hihi

Jag brukar åka i snabbaste gruppen där men hör nog till den bakre klungan i den gruppen :gnissla

Darn U

Well.. På gerörkish borde jag faktiskt steka dig nästan oavsett givet material..

.. Var på väg att slänga mig med Bulten-vad här, men jag vågar inte. Jag har hört att det finns rätt djupa diken där och jag kör halvförsäkrat :yoparty !

Jag knäcker dig på att dricka Baileys iaf!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Darn U

Well.. På gerörkish borde jag faktiskt steka dig nästan oavsett givet material..

Det där lät kaxigt!! ;)

Darn U

.. Var på väg att slänga mig med Bulten-vad här, men jag vågar inte. Jag har hört att det finns rätt djupa diken där och jag kör halvförsäkrat :yoparty !

Jag knäcker dig på att dricka Baileys iaf!

Jag bjuder aldrig upp till några kurvrejs på allmän väg, möjligtvis rakt fram.

Men vi har ju setts en del på donken och även onsdagskörningar tror jag? :va

I helvete heller, jag drog i mig Teo:s bjud-Baileys snabbare än du kör 201 meter med ditt Jörg Haider-åk! ;)

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det där lät kaxigt!! ;)

Jag bjuder aldrig upp till några kurvrejs på allmän väg, möjligtvis rakt fram.

Men vi har ju setts en del på donken och även onsdagskörningar tror jag? :va

I helvete heller, jag drog i mig Teo:s bjud-Baileys snabbare än du kör 201 meter med ditt Jörg Haider-åk! ;)

Aldrig setts på ondagskörning - garanterat!

Kaxigt?? Du är grymt snabb rakt fram, det har jag skådat själv. Men rörken har inga rakor. Och givet ditt material så borde vi gå jämt om du tar ut 100% och jag lyckas få ut 70% av potentialen..

Vilket rent matematiskt ger att du måste vara dubbelt så bra som mig, om man bortser i från fenomenet fart i kvadrat = kraft, då måste du va 4 ggr bättre..

.. Och så dålig är inte ens jag :tungan

Jag har bara sett en HD på rörken, men det var nog inte representativt...

201 meter... Strax under 3 sekunder då :yoparty (Om man inte räknar från stillastående :gnissla )

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Aldrig setts på ondagskörning - garanterat!

Kaxigt?? Du är grymt snabb rakt fram, det har jag skådat själv. Men rörken har inga rakor. Och givet ditt material så borde vi gå jämt om du tar ut 100% och jag lyckas få ut 70% av potentialen..

Vilket rent matematiskt ger att du måste vara dubbelt så bra som mig, om man bortser i från fenomenet fart i kvadrat = kraft, då måste du va 4 ggr bättre..

.. Och så dålig är inte ens jag :tungan

Jag har bara sett en HD på rörken, men det var nog inte representativt...

201 meter... Strax under 3 sekunder då :yoparty (Om man inte räknar från stillastående :gnissla )

Ok, du har inte åkt ngn onsdagskörning alltså...

Då kanske det var på sveadonken, eller kanske på rörken.Annars har jag inbillat mig. Nåväl jag harvar runt ngnstans i mitten eller akter därom i den snabbaste (gröna) gruppen på rörken med mitt tunga järn, så ligger du i den snabba delan av den snabbaste gruppen så vet vi att du kör fortare än mig när det svänger.

Nu vet jag! Det var på rörken jag såg dig, jag satt till höger om dig i klassrummet på årets introgenomgång, vi kacklade lite! Det var premiär för dig där har jag för mig att du sa! :va Då har vi ju förklaringen till att du aldrig har sett mig på rörken, du körde inte i snabbaste gruppen ;)

Jag ska sluta retas, faktum är att jag mest åker rörken för att det är bra och riskfri avrostning för mig. Jag kör rätt lungt och mest själv annars. Mardrömmen vore att klota på Rörken efter allt jobb med hojen, man ska nog ha en motard med puckar och grejer isf om man ska testa sina gränser där, så det blir lite billigare att reparera.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
bockar å bugar tänkte jag säga,
*niger?* haha..

tack tack :tummenupp

Jag brukar låna min pappas! 125a, bara för att jag blir genast 200% snabbare med den bara för att det är en tvåtaktare och man måste ruppa på gasen för att hålla den vid liv...

Sen att den går som en trimmad EU-moppe, det skiter jag i, den luktar kärlek...

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024