hur driftsäkra är de större tvåtaktarna?

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Min 350 gick tre somrar utan några renoveringar eller större problem. Fick dock plocka av cylindrarna ett par gånger då jag drog sönder avgaspinnbultarna titt som tätt. Man får byta ypvs tätningarna rätt ofta men i övrigt gäller det bara att köra med bra olja och inte varva för jävligt. Med originalpiporna på varvar de inte över 10000 ändå. Det är som en vägg vid 9500. men med trimpipor på varvar de lätt 12000 och då sliter det mer.
RD:n är väldigt känslig för dåliga däck så byt ofta.

500:an är betydligt roligare i motorn men i övrigt större, tyngre och allmänt knepigare. När de går bra så är det helt underbart. Men de har samma fel som lillebror med pipor avstämda att döda motorn vid 9500. Med trimpipor varvar de lätt 12500. Men tänk på att en RD500 renovering kostar multum.

Skulle jag köpa en tvåtaktare idag skulle jag inte köpa en RD350. RGV250 och RS250 är betydligt modernare cyklar med samma prestanda. Ska du köra mellanklass skulle jag välja en helt annan cykel då du inte får ut nånting av hur det är att köra tvåtakt med dessa hojar strypta.

Angående bränsleförbrukningen så sluropar de i sig en del men inte så illa som folk verkar tycka här. Normal körning drog min 350 ca 0.7-0.8. vid fullgaskörningar kanske 1-1.2 liter milen. Jag minns en gång när jag skulle köra ikapp mina polare som var på väg till byxelkrok på öland för att kolla streetrace och jag låg på 160-200 hela vägen efter borgholm. Då drog den 2 liter milen den sträckan. Men så kör man inte hela tiden.

500:an var inte så törstig den heller. Vid färd från karlskoga till Kalmar så tankade jag bara en gång och slog aldrig på reserven. Det är 40 mil och tanken rymmer 17 liter vad jag minns. Då hade jag Stan stephens steg 3 portade cylindrar och Nikon trimpipor och stog på rätt bra. Vilket härligt ljud.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
500:an var inte så törstig den heller. Vid färd från karlskoga till Kalmar så tankade jag bara en gång och slog aldrig på reserven. Det är 40 mil och tanken rymmer 17 liter vad jag minns. Då hade jag Stan stephens steg 3 portade cylindrar och Nikon trimpipor och stog på rätt bra. Vilket härligt ljud.

Nästan rätt,22liters tank varav reserv 3 liter tror jag på min men du kanske menade att du tankade 17?

Gick snålt iaf,har jag inte lyckats med.
Kör förvisso inte längre sträckor med den heller så det kan väl vara orsaken,mycket gasa,bromsa och peta ner,sväng,gasa igen bidrar väl till förbrukningen kan jag tro.

Henrik
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Min 350 gick tre somrar utan några renoveringar eller större problem. Fick dock plocka av cylindrarna ett par gånger då jag drog sönder avgaspinnbultarna titt som tätt. Man får byta ypvs tätningarna rätt ofta men i övrigt gäller det bara att köra med bra olja och inte varva för jävligt. Med originalpiporna på varvar de inte över 10000 ändå. Det är som en vägg vid 9500. men med trimpipor på varvar de lätt 12000 och då sliter det mer.
RD:n är väldigt känslig för dåliga däck så byt ofta.

500:an är betydligt roligare i motorn men i övrigt större, tyngre och allmänt knepigare. När de går bra så är det helt underbart. Men de har samma fel som lillebror med pipor avstämda att döda motorn vid 9500. Med trimpipor varvar de lätt 12500. Men tänk på att en RD500 renovering kostar multum.

Skulle jag köpa en tvåtaktare idag skulle jag inte köpa en RD350. RGV250 och RS250 är betydligt modernare cyklar med samma prestanda. Ska du köra mellanklass skulle jag välja en helt annan cykel då du inte får ut nånting av hur det är att köra tvåtakt med dessa hojar strypta.

Angående bränsleförbrukningen så sluropar de i sig en del men inte så illa som folk verkar tycka här. Normal körning drog min 350 ca 0.7-0.8. vid fullgaskörningar kanske 1-1.2 liter milen. Jag minns en gång när jag skulle köra ikapp mina polare som var på väg till byxelkrok på öland för att kolla streetrace och jag låg på 160-200 hela vägen efter borgholm. Då drog den 2 liter milen den sträckan. Men så kör man inte hela tiden.

500:an var inte så törstig den heller. Vid färd från karlskoga till Kalmar så tankade jag bara en gång och slog aldrig på reserven. Det är 40 mil och tanken rymmer 17 liter vad jag minns. Då hade jag Stan stephens steg 3 portade cylindrar och Nikon trimpipor och stog på rätt bra. Vilket härligt ljud.

Konstigt alla säger att dom inte varvar mer än9500 men min varvar lätt 11000 med orginalpipor:va(iofs varit på den med filen) Det du säger om däcken stämmer bra, man ska inte använda större dimension än orginal om man vill att den ska fungera bra i kurvor(fälgarna är smala), En förbättring tycker jag var att använda ett bakdäcket med 90 profil istället för org 80
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Hur fan kör ni, som får era 125or att dra över en liter milen?
Körde ns125f och den drog runt 0.3lit/mil landsväg i hastigheter runt 10-20 över skyltat.

Det är inte svårt att få en 125cc 2t att dra över en liter milen. Låg din nsf på 0.3 så måste den ha varit strypt, du måste ha varit oerhört försiktig med gasen och du lär inte ha kört fortare än 70...

Rotaxmotorerna som BMW använder i sin 650-bågar på 1 cylinder drar 0.3 i 90kmh landsväg - så att din nsf drog lika lite tror jag inte riktigt på.
 

njelger

Guest
Hur fan kör ni, som får era 125or att dra över en liter milen?
Körde ns125f och den drog runt 0.3lit/mil landsväg i hastigheter runt 10-20 över skyltat.

du körde långsamt o jämnt. Säker på att du var 16? Min Ar 125 gick att köra 0,4 med men i snitt gick den > 0,8.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top