Killawife
To live is to die
- Gick med
- 23 Feb 2005
- Ort
- Vimmerby
- Hoj
- Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Min 350 gick tre somrar utan några renoveringar eller större problem. Fick dock plocka av cylindrarna ett par gånger då jag drog sönder avgaspinnbultarna titt som tätt. Man får byta ypvs tätningarna rätt ofta men i övrigt gäller det bara att köra med bra olja och inte varva för jävligt. Med originalpiporna på varvar de inte över 10000 ändå. Det är som en vägg vid 9500. men med trimpipor på varvar de lätt 12000 och då sliter det mer.
RD:n är väldigt känslig för dåliga däck så byt ofta.
500:an är betydligt roligare i motorn men i övrigt större, tyngre och allmänt knepigare. När de går bra så är det helt underbart. Men de har samma fel som lillebror med pipor avstämda att döda motorn vid 9500. Med trimpipor varvar de lätt 12500. Men tänk på att en RD500 renovering kostar multum.
Skulle jag köpa en tvåtaktare idag skulle jag inte köpa en RD350. RGV250 och RS250 är betydligt modernare cyklar med samma prestanda. Ska du köra mellanklass skulle jag välja en helt annan cykel då du inte får ut nånting av hur det är att köra tvåtakt med dessa hojar strypta.
Angående bränsleförbrukningen så sluropar de i sig en del men inte så illa som folk verkar tycka här. Normal körning drog min 350 ca 0.7-0.8. vid fullgaskörningar kanske 1-1.2 liter milen. Jag minns en gång när jag skulle köra ikapp mina polare som var på väg till byxelkrok på öland för att kolla streetrace och jag låg på 160-200 hela vägen efter borgholm. Då drog den 2 liter milen den sträckan. Men så kör man inte hela tiden.
500:an var inte så törstig den heller. Vid färd från karlskoga till Kalmar så tankade jag bara en gång och slog aldrig på reserven. Det är 40 mil och tanken rymmer 17 liter vad jag minns. Då hade jag Stan stephens steg 3 portade cylindrar och Nikon trimpipor och stog på rätt bra. Vilket härligt ljud.
RD:n är väldigt känslig för dåliga däck så byt ofta.
500:an är betydligt roligare i motorn men i övrigt större, tyngre och allmänt knepigare. När de går bra så är det helt underbart. Men de har samma fel som lillebror med pipor avstämda att döda motorn vid 9500. Med trimpipor varvar de lätt 12500. Men tänk på att en RD500 renovering kostar multum.
Skulle jag köpa en tvåtaktare idag skulle jag inte köpa en RD350. RGV250 och RS250 är betydligt modernare cyklar med samma prestanda. Ska du köra mellanklass skulle jag välja en helt annan cykel då du inte får ut nånting av hur det är att köra tvåtakt med dessa hojar strypta.
Angående bränsleförbrukningen så sluropar de i sig en del men inte så illa som folk verkar tycka här. Normal körning drog min 350 ca 0.7-0.8. vid fullgaskörningar kanske 1-1.2 liter milen. Jag minns en gång när jag skulle köra ikapp mina polare som var på väg till byxelkrok på öland för att kolla streetrace och jag låg på 160-200 hela vägen efter borgholm. Då drog den 2 liter milen den sträckan. Men så kör man inte hela tiden.
500:an var inte så törstig den heller. Vid färd från karlskoga till Kalmar så tankade jag bara en gång och slog aldrig på reserven. Det är 40 mil och tanken rymmer 17 liter vad jag minns. Då hade jag Stan stephens steg 3 portade cylindrar och Nikon trimpipor och stog på rätt bra. Vilket härligt ljud.