Hur du anmäler dig till din SM-tävling

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Egentligen gillar jag inte att köra "speglar" på mina inlägg men det här är viktigt och måanga frågar.

Diskussionerna svallar heta och förvirring råder runt anmälningsrutinerna i samband med SM. Så här funkade det förra året.

Alt 1- Icke serieanmäld förare.
När inbjudan utkommit i IB så skickar du in din anmälan MED klubbstämpel i TVÅ ex till arrangören. När du sen får din startbekräftelse från klubben så betalar du in startavgiften och allt är klart.
Ofta är inbjudan ute så sent att detta anpassas från klubb till klubb. Att man betalar på plats är inte ovanligt.Undrar man så ringer man naturligtvis bara och pratar med en trevlig, rr-intresserad klubbrepresentant som hjälper en tillrätta.

Alt 2 - Serieanmäld förare.
När inbjudan kommer ut så betalar du din startavgift och så är allt klart. Du är alltså anmäld till tävlingen tills du kontaktar klubben och avbokar. Om klubben däremot föredrar kontant betalning på plats så innebär det lite nervpaj för då får man gå och vänta i förhoppningen om att allt är OK. Undrar man så ringer man naturligtvis bara och pratar med en trevlig, rr-intresserad klubbrepresentant som hjälper en tillrätta.

Frågetecknet inför i år!
-Någon har nämnt att man skrivs upp på anmnälningslistan i den ordning som man betalar till tävlingen. Detta bör rimligtvis vara trams då det skapar alltför många problem hos de klubbar som föredrar kontant betalning. Rimligtvis bör startlistan upprättas i den ordning man anmäler sig dvs att serieanmälda förare ALLTID har förtur och sen tar man enskilda anmälningar i den ordning de kommer in?????

KOM IHÅG!
Betala för enskild tävling på postkontor om ni kan! Internetbetalning är inte roligt när man inte har ett kvitto att visa när man inte kan bevisa att man betalat sin startavgift. Detta är självklart opraktiskt som fan och förhoppningsvis kommer det smidigare rutiner.

Torkel eller Eazy Living kan gärna kommentera detta med avseende på vad som gäller Sviestad. Har jag krånglat till det?

Last edited:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Tillägg:

Om du anmält dig till en tävling(serie eller enskild kvittar) och inte avanmält dig inom den stipulerade bäst före datumen för avanmälan så får du INTE tillbaka din startavgift! Har du inte betalt denna startavgift utan bara skiter i det så har du startförbud till dess att du betalat in den!

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Lite nyheter:

Klubbstämpel är inte nödvändig fr.o.m i år. Serieanmälningsblanketten på www.roadracing.se i sin senaste version har inte heller någon plats för klubbstämpel. Det var tydligen bara speedway och roadracing av alla discipliner som fortfarande körde med stämpel så Svemo har beslutat att stämpel inte längre är nödvändig. Genom att skriva under med sin namntecking så intygar föraren att han är medlem i den klubb han uppger.

Sen vad gäller turordning så är det såhär att vissa banor tar 55-60 pers på gridden till kval (Anderstorp) och vissa tar 38 (Sviestad). (Obs! 38 till träning men 30 till race på Sviestad!)

Om en klass till SM på Sviestad då kommer att ha 50 deltagare så måste man ha något sätt att välja ut vilka som ska få köra. Enklast är att se anmälan som komplett först när både anmälan gjorts (serieanmälan eller enstaka tävling) OCH när pengarna kommit in på vårt postgiro. Att göra skillnad på serieanmälda och icke serieanmälda är inte rättvist för då kan man lika gärna säga till de som inte är serieanmälda att de kan lägga ner verksamheten, det vill vi inte göra. Märk att det gäller för LMS SM, hur övriga arrangörer vill lösa det problemet har jag ingen aning om.

Så betala i tid så ska det nog inte bli några problem. Det underlättar också vid inskrivningen om man slipper handskas med en massa pengar, både tidsmässigt och även säkerhetsmässigt.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Nu kommer jag inte ihåg vilka men en eller två arrangörer ville att vi skulle betala på plats förra året. Då blir ert system svårhanterligt. Annars är det ju naturligtvis helrätt att göra som er (LMS) när inbjudan dessutom är ute i god tid.

Packalén

Vill åka hoj
Gick med
6 Mar 2003
Nordkroken, Vargön, Vänersborg, Västra götaland, V
Hoj
Lillebrors räser
På inbjudan som finns på LMS hemsida stod det att anmälan skulle göras via Svemos rr blanket. Stod inget am att serie anmälda bara behöver betala in avgiften. Så nu har jag serie anmält mig, anmält mig till sviesta loppet med svemos rr blanket och betalat startavgiften. Vad jag förstår på Chrilles inlägg så hade jag inte behövt använda svemos rr blanket???? :confused:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Packalen#27R600 skrev:
....Vad jag förstår på Chrilles inlägg så hade jag inte behövt använda svemos rr blanket???? :confused:

Riktigt, nu har de något att skratta åt på Sviestad :p

Du kan ju inte bli för mycket anmäld som tur är. Detta har de uppenbarligen slarvat med på era licenskurser med tanke på att ALLA frågar.

Har du rätt och jag fel så får jag vara flaggis på Sviestad.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning