Börja köra SUPERMOTO
Här kommer en liten guide med tips och trix för dig som är sugen på att köra supermoto på bana.
Motorcykeln
Du behöver inte ha en raceklar hoj om du ska köra på bana. Så länge du har en supermotard av någon slag, gatuhoj eller ej. Själv började jag (säkert många flera) att köra med min gatumotard, KTM 625.
450kubik är standard men en del tävlar med 125-250cc hojar, t.o.m på SM tävlingar. Ju större hoj desto tyngre blir det, speciellt på grusdelen på banorna. KTM 690 är kanske gränsen, och med en KTM 990 tar man det väldigt lugnt i hoppen.
Har du en cross så går detta att fixa genom att byta lite delar som gör att hojen går bättre på asfalt och klarar av att bromsa i lite högre farter.
Vanliga modeller: Kawasaki KXF, Honda CRF, KTM SXF, Suzuki RMZ. Dessa är renodlade 450cc crossmaskiner som många bygger om för SM.
Fälg och däck
Har du en MX så är det enklaste att fixa ett par däck som passar dina 21/19" fälgar.
Detta är ett billigt alternativt för att snabbt och enkelt prova sporten.
Normalt är 17" fälgar bak och fram men har du tänkt tävla eller köra mycket kan det vara värt att satsa på 16,5" fram, då går det att komma över beg däck till bra priser. 16,5" fram är det många som tävlar med då man får bättre sväng.
Däcken som används är slicks som har skurits (från fabrik eller hemma med skärare) för att få bättre fäste på grus.
Exempel på däck:
Bridgestone Supermoto (Medium)
Michellin SM29B (Soft)
Det regnar en del här i sverige tyvärr, vill du köra så mycket som möjligt och kanske t.o.m börja tävla är ett set regndäck bra att ha.
Bromsar
Kör du med en gatuhoj så har du säkert bromsar som duger att börja med. Vill du har mer "bet" så finns det en del att väja mellan.
Populära märken/modeller som går att köpa på många ställen är
-Beringer 6 eller 4 cyl OK med tillhörande pump
-Magura OK med 190 eller 195 pump
-Brembo
En pumpstorlek på 12-14 mm brukar vara normalt för supermoto och ett OK.
Radiella OK är vanliga inom SM, det går att byta nedersta delen på gaffeln och få dit ett radiellt OK.
Alternativt så finns det adapter till ditt original fäste.
Fjädring
På din gatuhoj kan du behöva vrida några snäpp för att göra hojen lite styvare.
Kör du med crossfjädring så fungerar det till att börja med. Det som många gör är att lämna in dämparna till "kunniga" som anpassar fjädringen för SM utifrån din vikt/körstil.
Mycket av detta går att köpa begagnat för bra priser för den som letar. både i Sverige och utomlands.
Bra sidor med SM tillbehör.
Blocket.se
Ebay.com
Supermotojunkie.com
www.supermotoforum.co.uk
Det finns flera andra märken och modeller, jag har bara tagit ett par populära modeller som är vanliga och som går att hitta begagnat.
Fixa till hojen för banan (Regler)
För att kunna få köra din hoj på banan måste vissa saker vara uppfyllda. Detta är krav om du ska köra på visa banor eller tävla
Supermotosweden har en bra guide med bilder.
www.supermotosweden.se
Vill du prova på att köra på banan så kanske du inte behöver göra allt. Oftast kan det räcka med att du byter kylvätskan och har uppsamligskärl.
Det bästa är att höra av sig till någon ansvarig för resp bana och fråga.
Börja tävla
Lite om att ta nästa steg.
Som nybörjare så behöver du inte vara ett underbarn för att deltaga i tävlingar. Det finns idag en "Open" klass för dig som är ny inom sporten. Åk och kör på bana när det är träningstid. Lär dig känna folket och ställ dina frågor, de kommer att hjälpa dig.
Ett gott råd är att åka och träna på aktuell bana innan tävlingen går, det kommer att underlätta, tro mig
Räkna med ca 1200kr per tävling (Pris ex: Anmälan 350kr, licens 450kr, transponder-hyra 400kr)
Tävlingar burkar vara ett eller två dygn. Dag 1 fri träning (SM+Quad) Dag 2 (Träning-kval-race)
Tävling är lite dyrare jämfört med träning, men satans roligt. Du kommer att utvecklas som förare och ha väldigt roligt.
Ovan priser är bara ett exempel, kika vidare på WWW.SUPERMOTOSWEDEN.SE För fullständig information
Tips och råd:
Börja med att prova några gånger, när du väl fastnar för sporten är det värt i att spendera i följande:
Däckvärmare
Förlänger livet på dina däck och du kan dra fullt från början.
2-4k kr
Mekpall/mc lyft
Har du en lätt hoj är mekpallen billig och enkel, hojen står stadigt.
Passa dig för billiga mclyft, de är klena och böjer sig.
Transport
Du kommer inte att orka köra till och från banan med hojen varje gång, SM körning är aktiv körning och du kommer att bli trött.
Tips är att kränga ett billigt släpp för några tusen. Alternativt hitta en prisvärd skåpbil typ VW transporter.
Elverk
Dina däckvärmare behöver el, tyvärr finns inte detta på alla banor. 2kw räcker.
Pris från 2k-16k
Är ni flera som ska börja köra, kan det löna sig att gå ihop och köpa gemensamt: transport,elverk,tryckluft,verktyg mm.
Det är lite av en investering när man börjar men det lönar sig.
//hör gärna av er om ni har andra erfarenheter som gör att guiden blir bättre.
Last edited: