Hur få bort dekaler utan klisterrestrer

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
EDIT: Uppdatering i inlägg #17



Håller på att ta bort alla lila dekaler på min YZF 750R, har fått bort de flesta utan problem, men efter vissa(och bara på vissa ställen) blir det klisterrester kvar som är svåra att få bort. Funkar om jag gnuggar med bensin men resten av lacken verkar inte gilla detta.

Har provat att värma med hårfön och de lossar klart mycket lättare då men jag tycker nästan att det blir mer klisterrester när jag värmer.

Tips mottages tacksamt, tänkte riva loss resten i eftermidag.


En sak till. Är det någon som vet hur mycket kylarvätska (destilerat vatten + glykol?) man ska ha i en Yamaha YZF 750R? Eller är det bara att fylla på tils det blir fullt?
 
Last edited:

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
Följ rekomendationerna på glykolflaskan

Prova 5-56 för att få bort klistret det funkar bra ibland .
 

Fosgate

Singel och glad
Gick med
25 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KAWASAKI Z1000 -03
först värmepistol å sen labeloff, eller t-röd.... obs! (t-röd kan torka ut plasten)
 

VicPrime

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2006
Ort
Greveplan
Hoj
Yamaha YZF750R
Tjena!

Jag har för mig att Mekonomen säljer en typ av spray(remover) annars brukar T-röd funka bra. Efter behandla med polish/wax eller vad man nu har hemma...

Lycka Till!
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Det enklaste sättet att få bort klisterrester brukar vara att "dutta" med en bit avpillad dekal, klistret på underlaget brukar kunna följa med klistret på dekalen rätt bra.
 

Ahead

Ny medlem
Gick med
13 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
R1 -07
Körde med det där från Biltema och funkade bra tycker jag...
Dra bort så mycket du kan först utan medel för den gör så att det blir lite "kladdigt" med allt klister som blir mjukt...
 

Rohdin

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki GS1000e -79
Bostik Lim och penseltvätt, finns i färgbutiken. Funkar toppen
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Tardis fungerar (Dvs limlösare) Går även att använda till mycket annat så som ta bort fläckar från bilklädsar mm. Används ofta av rekonditionerare mm.
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Rakblad och svinto!
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Många svar på kort tid :tummenupp Perfekt:tummenupp Jag provar med T-röd eller något annat jag har hemma och ser om det går bättre än med bensin.
Zippo/tigerbensin kanske funkar. Har inget 5-56 hemma just nu, inge WD-40 heller.

Hur mycket ska jag våga värma då? Följer klistret med bättre om jag värmer mer?

Kollade med "min" MC-mekaniker i stan, han sa 50-50 med vatten-glykol, och fyll på tills det är fullt, och fyll upp i expansionskärlet :tummenupp

Snabb fråga, macken har väl vatten+glykol? Eller är mekonomen billigare?

Rakblad och svinto!

Låter som en bra idé :tummenupp :yoparty :brynad :crash
 
Last edited:

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Det går inte så bra, klistret stannar på kåporna både när jag värmer och inte värmer. Är ett helvette att sitta och gnugga kåporna med T-röd. Klistret löses upp och sprids runt om, där det inte var något klister innan, när jag gnuggar. Har nu bara de på bakdelen och ensitscutsen kvar, men de är nästan där det syns mest, så jag behöver fler tipps.

Blir jäkligt snyggt för övrigt, har gjort en snabb PS på hur den ser/kommer att se ut :tummenupp gjorde en med svarta fälgar också, blir nog det när jag har råd, ska kolla upp vad det skulle kosta bara, har lite kontakter.
 

Bifogat

  • fg.JPG
    fg.JPG
    211.8 KB · Visningar: 386
  • hhh.JPG
    hhh.JPG
    119.1 KB · Visningar: 336

Kneedrag

Guest
Hej Jag har en del dekaler på min gsxr 1000 01.

Har provat allt som du. Det bästa är Biltemas label off tycker jag,
Spruta på klistret rikligt sen vänta i minst 3 minuter ta en mjuk plastskrapa (typ sådan som följer med plastick padding spakel el. likn ). och krapa bort klister som är kvar. Jag fick spruta o skrapa flera gånger om vartannat. Jobbigt ja men det tar bort skiten.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det går inte så bra, klistret stannar på kåporna både när jag värmer och inte värmer. Är ett helvette att sitta och gnugga kåporna med T-röd. Klistret löses upp och sprids runt om, där det inte var något klister innan, när jag gnuggar. Har nu bara de på bakdelen och ensitscutsen kvar, men de är nästan där det syns mest, så jag behöver fler tipps.

Blir jäkligt snyggt för övrigt, har gjort en snabb PS på hur den ser/kommer att se ut :tummenupp gjorde en med svarta fälgar också, blir nog det när jag har råd, ska kolla upp vad det skulle kosta bara, har lite kontakter.

Har aldrig haft problem med att få bort klister med WD-40, det och 5-56 är i princip fotogen, lacknafta kan också funka men regeln är att sen avlägsna det snabbt. T-röd tror jag inte så mycket på, kan nog tom ha motsatt effekt på vissa typer av lim. Lite avfettning, tvätt och vax, alternativt polish direkt. Aldrig sett några avigsidor med det.

Utfärdar en seriös varning här! Använd värme med storförsiktighet!

Man vet ju inte hur klistret reagerar på värmen heller, kanske bränner så det härdar! Glöm inte att det är abs-plast du värmer på och det hårdnar samt ändrar form lätt vid inte alltför höga temperaturer. Därför rekommenderar jag fönen, skall ju bara bli lite ljummet, inte hett.

Skulle inte gå på med värmepistol utan att vara helt säker på vad jag sysslar med! (Du verkar faktiskt inte vara riktigt där du heller).

Exp-kärlet måste ha en markering för "max" nivå och en för "min". Är det svårt att se så titta ner i kärlet och dra fingret uppifrån och ner på utsidan så ser du när fingret är i nivå med vätskan, (om du har en burk som inte är så transparent längre).

Blir ju fint utan det lila, synes jeg!

Hoppas du lyckas!

Du kanske kan få tag i svarta fälgar för ung samma pengar som lack och nya lager samt däckskrängning kostar. Med lite tur även med några mil kvar på däcken...
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Klisterrester får man bort med silikonborttagning!
Finns på närmsta färghandel.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top