Hur få bort klister!??

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Ang gummipuckar:
Dom är kanonbra ibland men inte alls bra i vissa fall.
Dom kom såvitt jag vet först från 3M och är som det mesta från 3M skitbra och skitdyrt. Kan till och med användas för att ta bort dekaler och lim tillsammans. Numer finns nåt liknande från Biltema som kostar nästan ingenting, fungerar säkert lika bra/dåligt.
Puckarna är bra på plåt (ex vis tankar), dåligt på plast (ex vis kåpor).
Det blir nämligen värme i underlaget och det är inga problem på plåt där värmen leds bort men försöker man på plast så leds inte värmen bort med resultatet att den underliggande färgen (och därmed ytan) förstörs.
Puck ska alltså INTE användas på plastdetaljer. Tro mig, been there done that.
Men som sagt, på plåtunderlag finns det inget som är bättre. :tummenupp

Ang slipning av limmet:
Glöm det. Dom som föreslår sånt har uppenbarligen inte ens funderat på hur limmet påverkar slippapprets livslängd. Och då menar jag inte från ekonomisk synpunkt (slippapper är billigt), jag avser arbetstiden. Hur tröstlöst är det inte att byta slippapper var 10:e sekund eftersom det är igenkletat med lim?

Ang slipning:
Om du ska lacka med billack så finns det ingen anledning att våtslipa som föreslogs ovan, det räcker gott med att torrslipa med 320- eller 400-korn i "förspelet". Våtslipning blir bara mer komplicerat och det blir inte bättre.

Jag har ingen erfarenhet av limborttagningsmedel (säkert kanonbra) men kan bekräfta att bl a bensin fungerar bra. Dock hälsovådligt.
Sen är ju bensinen billig också (dvs i dessa sammahang :)).
Men man måste lägga på en "yta" av bensin och låta det dra in i limmet nån minut innan man torkar bort gojan. Jobba utomhus och med gummihandskar, bensin är inte att leka med!

Tobbe79a

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Hoj
Blade 929 -00
Speedsoda skrev:
RDn ska snart lackas om, vilket betyder att dekalerna självklart måste bort först... Fram med värmepickan och skalpellen! Allting lossnar som det ska, men KLISTRET! Det vill verkligen INTE lossna, sitter som berget :mad: .... Försökt med aceton, men det smetar mest ut limmet och suger inte upp nåt alls. :huvet
Hur är det meningen att man ska få bort skiten?? Sitter på farsans jobb långt ute på lidingö, det finns hur mycket verktyg och grejer som helst, men biltema och clas ohlson ligger en bit bort så att åka och köpa nån specialkemikalie kan bli jobbigt.... :brinnerup :va

Limborttagningen från 3M är skitbra! Jag tog bort kletet efter en reflexramp på min bil med det! Svindyrt dock. Finns att köpa på färgaffären.

Angel1000

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
KTM 990 Adventure
Robban_C skrev:
Ang gummipuckar:
Dom är kanonbra ibland men inte alls bra i vissa fall.
Dom kom såvitt jag vet först från 3M och är som det mesta från 3M skitbra och skitdyrt. Kan till och med användas för att ta bort dekaler och lim tillsammans. Numer finns nåt liknande från Biltema som kostar nästan ingenting, fungerar säkert lika bra/dåligt.
Puckarna är bra på plåt (ex vis tankar), dåligt på plast (ex vis kåpor).
Det blir nämligen värme i underlaget och det är inga problem på plåt där värmen leds bort men försöker man på plast så leds inte värmen bort med resultatet att den underliggande färgen (och därmed ytan) förstörs.
Puck ska alltså INTE användas på plastdetaljer. Tro mig, been there done that.
Men som sagt, på plåtunderlag finns det inget som är bättre. :tummenupp

Ang slipning av limmet:
Glöm det. Dom som föreslår sånt har uppenbarligen inte ens funderat på hur limmet påverkar slippapprets livslängd. Och då menar jag inte från ekonomisk synpunkt (slippapper är billigt), jag avser arbetstiden. Hur tröstlöst är det inte att byta slippapper var 10:e sekund eftersom det är igenkletat med lim?

Ang slipning:
Om du ska lacka med billack så finns det ingen anledning att våtslipa som föreslogs ovan, det räcker gott med att torrslipa med 320- eller 400-korn i "förspelet". Våtslipning blir bara mer komplicerat och det blir inte bättre.

Jag har ingen erfarenhet av limborttagningsmedel (säkert kanonbra) men kan bekräfta att bl a bensin fungerar bra. Dock hälsovådligt.
Sen är ju bensinen billig också (dvs i dessa sammahang :)).
Men man måste lägga på en "yta" av bensin och låta det dra in i limmet nån minut innan man torkar bort gojan. Jobba utomhus och med gummihandskar, bensin är inte att leka med!

Bensin du köper på Apoteket är inte hälsovådligt men dyrare än vanlig. Den är dock säkert billigare än 3M.

4-fun

Vem jag ??
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
-98 Gixxer 750 i fighter kostym
Då du sitter som du säger ute i skogen i en stuga eller vad det nu va kolla om det finns någe vim skithusrengöring, tog bort limrester efter solfilm med det för några år sedan funkade "skitbra" Kan va värt att testa

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Angel1000 skrev:
Bensin du köper på Apoteket är inte hälsovådligt men dyrare än vanlig. Den är dock säkert billigare än 3M.
Apapap, inte hälsovådligt? Det tror jag faktiskt inte alls på. Jag kan tänka mig att det är mindre hälsovådligt än pumpsoppa men jag är helt övertygad om att det fortfarande är hälsovådligt.
Men det behöver vi inte diskutera, vi har en lirare på forumet som är proffs på sånt, jag skickar pm till honom så får vi se. :tummenupp

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Vi får svar ang hälsovådlig kemiskt ren bensin om några dagar (fick besked per pm).
Hejhopp alla!

Angel1000

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
KTM 990 Adventure
Robban_C skrev:
Vi får svar ang hälsovådlig kemiskt ren bensin om några dagar (fick besked per pm).
Hejhopp alla!

Ok, det står: "Kan vara farligt vid inandning efter ofta upprepad exponering. Kan vara farligt vid förtäring. Uttorkande på huden."

Helt nyttigt är det nog inte, men samtidigt anges användningområde "Utvärtes - för avlägsnande av plåster, häfta, salva mm."

Han kan nog lugnt använda det för borttagning av limrester och har han väldigt känsliga händer, kan han använda handskar.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Jag skrev inte att det inte går att använda men "inte hälsovådligt" är en annan sak. Dessutom en rätt allvarlig sak eftersom det kan tolkas just så som det står.
Men som sagt, vi har en lirare här på SH som är proffs i ämnet så låt oss istället avvakta och se vad han säger.

Och ja, jag skulle säkert använda det själv om jag hade behovet. :tummenupp

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Frankenviffer
OJ, minnet är gott men kort.

Jag skulle ju in här och prata kemiskt ren bensin och hälsa, men lyckades förtränga det (sorry, Robban)
Kom först ihåg att motorbensin är farligare än kemiskt ren

Så här är det (ungefär): kemiskt ren bensin är relativt ofarligt om man inte drar i sig det ganska mycket och länge.

Bensinförgiftning följer den vanliga lösningsmedelsgången:
1 Man blir stirrig (överaktiv, svårt att koncentrera sig)
2 Man kräks
3 Man blir avtrubbad och handlingsförlamad
4 Koma osv osv

För att dö av inandning av bensin så får man dock ligga i men att det går det finns det en del som har bevisat. Det är faktiskt giftigare att dricka...
Lungan tar åxå skada om du andas in mycket och länge.
Att utsättas för bensin (och det som finns i) länge är farligare, vissa sorters Cancer verkar folk få som jobbar på mackar.

Det är inte nyttigt på nått sätt, men det finns mycket värre lösningsmedel (Benzen. och xylen t.ex) som finns (fanns?) i bensinen från macken.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0