Robban_C
Gubbfan åker knarr!
Ang gummipuckar:
Dom är kanonbra ibland men inte alls bra i vissa fall.
Dom kom såvitt jag vet först från 3M och är som det mesta från 3M skitbra och skitdyrt. Kan till och med användas för att ta bort dekaler och lim tillsammans. Numer finns nåt liknande från Biltema som kostar nästan ingenting, fungerar säkert lika bra/dåligt.
Puckarna är bra på plåt (ex vis tankar), dåligt på plast (ex vis kåpor).
Det blir nämligen värme i underlaget och det är inga problem på plåt där värmen leds bort men försöker man på plast så leds inte värmen bort med resultatet att den underliggande färgen (och därmed ytan) förstörs.
Puck ska alltså INTE användas på plastdetaljer. Tro mig, been there done that.
Men som sagt, på plåtunderlag finns det inget som är bättre.
Ang slipning av limmet:
Glöm det. Dom som föreslår sånt har uppenbarligen inte ens funderat på hur limmet påverkar slippapprets livslängd. Och då menar jag inte från ekonomisk synpunkt (slippapper är billigt), jag avser arbetstiden. Hur tröstlöst är det inte att byta slippapper var 10:e sekund eftersom det är igenkletat med lim?
Ang slipning:
Om du ska lacka med billack så finns det ingen anledning att våtslipa som föreslogs ovan, det räcker gott med att torrslipa med 320- eller 400-korn i "förspelet". Våtslipning blir bara mer komplicerat och det blir inte bättre.
Jag har ingen erfarenhet av limborttagningsmedel (säkert kanonbra) men kan bekräfta att bl a bensin fungerar bra. Dock hälsovådligt.
Sen är ju bensinen billig också (dvs i dessa sammahang ).
Men man måste lägga på en "yta" av bensin och låta det dra in i limmet nån minut innan man torkar bort gojan. Jobba utomhus och med gummihandskar, bensin är inte att leka med!
Dom är kanonbra ibland men inte alls bra i vissa fall.
Dom kom såvitt jag vet först från 3M och är som det mesta från 3M skitbra och skitdyrt. Kan till och med användas för att ta bort dekaler och lim tillsammans. Numer finns nåt liknande från Biltema som kostar nästan ingenting, fungerar säkert lika bra/dåligt.
Puckarna är bra på plåt (ex vis tankar), dåligt på plast (ex vis kåpor).
Det blir nämligen värme i underlaget och det är inga problem på plåt där värmen leds bort men försöker man på plast så leds inte värmen bort med resultatet att den underliggande färgen (och därmed ytan) förstörs.
Puck ska alltså INTE användas på plastdetaljer. Tro mig, been there done that.
Men som sagt, på plåtunderlag finns det inget som är bättre.
Ang slipning av limmet:
Glöm det. Dom som föreslår sånt har uppenbarligen inte ens funderat på hur limmet påverkar slippapprets livslängd. Och då menar jag inte från ekonomisk synpunkt (slippapper är billigt), jag avser arbetstiden. Hur tröstlöst är det inte att byta slippapper var 10:e sekund eftersom det är igenkletat med lim?
Ang slipning:
Om du ska lacka med billack så finns det ingen anledning att våtslipa som föreslogs ovan, det räcker gott med att torrslipa med 320- eller 400-korn i "förspelet". Våtslipning blir bara mer komplicerat och det blir inte bättre.
Jag har ingen erfarenhet av limborttagningsmedel (säkert kanonbra) men kan bekräfta att bl a bensin fungerar bra. Dock hälsovådligt.
Sen är ju bensinen billig också (dvs i dessa sammahang ).
Men man måste lägga på en "yta" av bensin och låta det dra in i limmet nån minut innan man torkar bort gojan. Jobba utomhus och med gummihandskar, bensin är inte att leka med!