Hur få bort mossan?

Åk till lantmännen (granngården som de heter nu för tiden)

Tjöp en säck Ferrogent, vilket är järnsulfat.

Blanda ut med vatten, typ 1-2 dl per liter. i en vattenkanna. Sprid...
Mossan dör, sen kör du med gödsel o diverse rekommendationer som rekommenderas ovan.

Åk till lantmännen (granngården som de heter nu för tiden)

Tjöp en säck Ferrogent, vilket är järnsulfat.

Blanda ut med vatten, typ 1-2 dl per liter. i en vattenkanna. Sprid...
Mossan dör, sen kör du med gödsel o diverse rekommendationer som rekommenderas ovan.
Har varit en del snack om att man som privatperson inte längre kan köpa Ferrogent.. Annars verkar det vara en kanonprodukt till bra pris, under 200 bagis för 15kg.. Räcker väl en 20år :)

Har varit en del snack om att man som privatperson inte längre kan köpa Ferrogent.. Annars verkar det vara en kanonprodukt till bra pris, under 200 bagis för 15kg.. Räcker väl en 20år :)

Du är ju bonde som köper lite näringstillskott ju, inget som du ska sprida:D

Sen ifall man inte vill tjöpa så mycket kan man knalla in i färgaffären och köpa järnvitriol (vilket man målar med för att få "grått" trä, vilket även det är ren järnsulfat)

Last edited:
Köp en robotgräsklippare till gubben. I och med att den klipper så regelbundet så hålls gräset på en stabilt kort nivå & ger gödning till gräset i form av det finklippta gräset. Mossan gillar det inte & drar sin kos.

Har en Husqvarna Automover 220ACX själv och är riktigt nöjd med den.

Iofs kostar de ju en del.... :)

Det finns många sätt att flå en katt...

Automover går bort. För vad en sån kostar kan man få många säckar järnsulfat och gödning.

Någon cross har jag tyvärr inte, så det går också bort. Fast iofs så är det billigare med en begagnad cross än en Automover...

Det lutar nog mot något som innehåller järnsulfat, sedan lite gödning och eventuellt stödså med lite gräsfrö där det finns behov.

Mossrivare har jag ingen. Så det alternativet får bli vilande. Om det inte skulle dyka upp något bra erbjudande från Jula eller Granngården eller något.

Mossrivare har jag ingen. Så det alternativet får bli vilande. Om det inte skulle dyka upp något bra erbjudande från Jula eller Granngården eller något.

Man kan hyra såna maskiner, jag jobbade tidigare på en firma som hyrde ut såna.

När det gäller preparat man kan köpa så är jag lost på vad som är bra, så jag följer tråden för tips.

Nu har jag införskaffat Weibulls Stoppar Mossa och testat lite. Det var ingen som ville sälja Ferrogent till mig (:mad:) och Stoppar Mossa tillhörde de produkter som verkade ge mest bang for the buck.

Det förändrar iaf färgen på mossan på ett par minuter. Bilderna nedan är tagna med ca 27min mellanrum. Den första tagen innan jag börjat blanda mossdödaren med vatten och den andra efter att jag vattnat ca 20-30kvm.

mossa1.jpg

mossa2.jpg

Nu har jag införskaffat Weibulls Stoppar Mossa och testat lite. Det var ingen som ville sälja Ferrogent till mig (:mad:) och Stoppar Mossa tillhörde de produkter som verkade ge mest bang for the buck.

Det förändrar iaf färgen på mossan på ett par minuter. Bilderna nedan är tagna med ca 27min mellanrum. Den första tagen innan jag börjat blanda mossdödaren med vatten och den andra efter att jag vattnat ca 20-30kvm.

mossa1.jpg

mossa2.jpg
Photoshop? ;-)

//\//\

Var likadant vid vår sommarstuga. Mossmattor istället gräsmattor. När det fälldes en del stora träd så blev det en massa mer näring över till resten av marken och gräsmattan kom av sig själv. :cool:

Svedjebränning? Elda är ju kul, dubbel spänning om du eldar i medvind! Vad förvånad han skall bli.

-Jo ehrm, du Pappa, det där japanska körsbärsträdet...täcker din hemovilla sånt??

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick