Hur få filmen på "fel" bildskärm?

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Nu behöver jag hjälp! :huvet

Jag sitter med VLC och försöker få filmbilden att visas på en extren bildskärm. Själva visningen är inga problem, jag drar bara över bildrutan till den externa skärmen och trycker på F för fullskärm, men hur fasen får jag bilden att vara kvar på den externa skärmen när jag byter filmklipp i spellistan? VLC spelar hela tiden upp de nya filmklippen på den primära bildskärmen. Tanken är att jag skall ha några filmer som spelas om och om igen på en extern skärm.

Jag har letat i inställningarna utan resultat.

Hjälp, någon?!

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
JoS skrev:
2079983 Nu behöver jag hjälp! :huvet

Jag sitter med VLC och försöker få filmbilden att visas på en extren bildskärm. Själva visningen är inga problem, jag drar bara över bildrutan till den externa skärmen och trycker på F för fullskärm, men hur fasen får jag bilden att vara kvar på den externa skärmen när jag byter filmklipp i spellistan? VLC spelar hela tiden upp de nya filmklippen på den primära bildskärmen. Tanken är att jag skall ha några filmer som spelas om och om igen på en extern skärm.

Jag har letat i inställningarna utan resultat.

Hjälp, någon?!

Hej, sätt den externa skärmen som förstaskärm, alltså primary

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nähepp - det gick förstås inte.

I VLC så delar jag upp spelaren så mediekontrolldelen hamnar på datorn och bilden hamnar på den andra skärmen. Då har jag möjlighet att ändra spellistan "on the fly" medans filmen på den andra skärmen fortsätter att spelas.
När jag sätter den externa skärmen som förstaskärm, alltså primary, så händer samma sak som om jag valde datorns skärm som primary. Det är alltid skärmen som är kopplad till datorn som får fullscreen. Det har väl med att det är där mediekontrolldelen är?

Gah! Vad gör jag för fel? Ideér?

Finns det kanske något annat mångsidigt program som kan spela alla filmformat samt DVD och som kan sätta vilket fönster som filmen skall visas på?!

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
JoS skrev:
2080174 Nähepp - det gick förstås inte.

I VLC så delar jag upp spelaren så mediekontrolldelen hamnar på datorn och bilden hamnar på den andra skärmen. Då har jag möjlighet att ändra spellistan "on the fly" medans filmen på den andra skärmen fortsätter att spelas.
När jag sätter den externa skärmen som förstaskärm, alltså primary, så händer samma sak som om jag valde datorns skärm som primary. Det är alltid skärmen som är kopplad till datorn som får fullscreen. Det har väl med att det är där mediekontrolldelen är?

Gah! Vad gör jag för fel? Ideér?

Finns det kanske något annat mångsidigt program som kan spela alla filmformat samt DVD och som kan sätta vilket fönster som filmen skall visas på?!
om du har ett nvidia kort så kan du välja något i stil med "fullscreen mode 2ndary screen" det brukar oftast vara det bästa.

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
I datorn (laptop) så sitter det ett Radeon-blablabla.

När du nämner det så hade jag faktiskt mer inställningsmöjligheter med de Nvidia korten jag haft.

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
JoS skrev:
2080948 I datorn (laptop) så sitter det ett Radeon-blablabla.

När du nämner det så hade jag faktiskt mer inställningsmöjligheter med de Nvidia korten jag haft.
aha oekj, jag har tyvärr ingen extra skärm till datorn med radeon i så jag vet inte hur det fungerar

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen som har några tips?

ALLA tips är av intresse.

Coola Ola

Guest
JoS skrev:
2082250 Ingen som har några tips?

ALLA tips är av intresse.

Nu har jag visserligen Mac och Windows-version verkar lite annorlunda men jag kan välja "Video Device" under "Video"-menyn om jag har en två skärmar anslutna. Den som man bockar för är den på vilken helskärmsvideo spelas. Jag måste dock ansluta extraskärmen innan jag startar VLC för att det ska gå att välja.

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Coola Ola skrev:
2082703 Nu har jag visserligen Mac och Windows-version verkar lite annorlunda men jag kan välja "Video Device" under "Video"-menyn om jag har en två skärmar anslutna. Den som man bockar för är den på vilken helskärmsvideo spelas. Jag måste dock ansluta extraskärmen innan jag startar VLC för att det ska gå att välja.
Den optionen har inte jag. Men det är ju precis vad jag söker efter.
Undrar om det beror på OS:et eller grafikdrivrutinen?

Är det någon annan här på forumet som kör med WinXP som kan kolla om de har den här inställningen i VLC??

jayjay

Jappsen jr
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Honda CB750 -94, CBR600F -96
Använder inte själv VLC, men med Zoomplayer som jag primärt använder, kan ajg skicka med en parameter där man kan välja vilken skärm som programmet ska starta på. Har letat i VLC-dokumentationen, men hittar inget.

Däremot, så startade alltid zoomplayer på den skärm som man avslutade den på. gör inte VLC det? Och har inte VLC ett separat, "kontroller"-fönster?

Möjligt att denna behöver vara på samma skärm som du ska spela upp filmen på.

Om byte av mediaspelare är ett alternativ så tror jag nog flera andra spelare har samma stöd, men zoomplayer har det iaf garanterat. Kanske kan vara värt att kika på Media Player Classic också, men då har du å andra sidan inte inbyggda codecs. Men ffdshow brukar kirra det mesta.

Last edited:

Coola Ola

Guest
JoS skrev:
2082801 Den optionen har inte jag. Men det är ju precis vad jag söker efter.
Undrar om det beror på OS:et eller grafikdrivrutinen?

Är det någon annan här på forumet som kör med WinXP som kan kolla om de har den här inställningen i VLC??

Det skulle bero på det som på engelska heter "overlay" eftersom jag tror att VLC spelar video genom det (kan kallas överlagring på svenska, ej säker). Om du kan hitta någon inställning för det och vilken skärm det ska spelas på skulle det kunna lösa ditt problem. Möjligt att den inställninge bara finns (har funnits...) på nvidia-kort iofs.

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tack allihopa för era förslag :Bugar , jag tror jag fixat det hela nu.

ATI verkar inte ha samma coola egenskaper som tex Nvidia inbyggt i drivrutinen, men däremot så har de ett program som heter ATI HYDRAVISION som verkar lösa mina problem. Mina första tester har varit framgångsrika.

Tack igen. :tummenupp

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har också problem med VLC när det gäller extern skärm.
När jag ska kolla på en del Lost-avsnitt så funkar det inte i windows media player av någon konstig anledning och då får jag köra dem i VLC.
Men trots att allt ser likadant ut på projektorn, alltså skrivbord och mediaplayer etc, så fungerar inte bilden när jag kör via vlc. Jag har rullande film på lcd-skärmen till datorn men inte på projektorn :(
Jag hade en del problem med detta förut i wmp också men det löste jag genom att ändra hårdvaru-accelerationen och då fungerade det.
Men hur gör jag detta i VLC?

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
nån som har samma problem som jag att de inte går å få ut bilden på TVn .. den går inte sätta som secondary display :va .. går bara växla mellan tvn å skärmen som primary ... har ett radeon x1800xl

nån som har en bra guide till hur AVIVO funkar? har en AVIVO sladd.. men när jag använder den så får ja inte ut bilden alls på TVn... går bara med den gamla adaptern till mitt 9700pro som inte är video in/ut

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy