hur få kopplingskåpa tät?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag har skruvat av kopplingskåpan på min 250 cross några gånger och jag lyckas aldrig få den helt tät. det brukar både läcka kylvätska vid vattenpumpen samt olja lite varstans.
jag har försökt att bara göra rent som fan och sätta ihop kåpan mot blocket, men då läcker det verkligen som satan.
det funkar väldigt mycket bättre ifall jag kör med nån slags tätningsgegga. den jag testat med heter typ hermatite eller nått sånt. den som är blå kör jag med. det funkar rätt ok, men det läcker ändå lite grann.

vad ska man göra för att få det tätt. ska jag använda nån annan gegga?
ska jag plana kopplingskåpan?
ska man ha en packning därimellan kanske? (det är inte med nån på sprängskissen)
oljan läcker oftast på ett visst ställe i nederkant. kan man kanske göra rent och helt enkelt sätta nån slags tejp som täcker springan så att oljan hålls kvar?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
bmwjohan skrev:
jag har skruvat av kopplingskåpan på min 250 cross några gånger och jag lyckas aldrig få den helt tät. det brukar både läcka kylvätska vid vattenpumpen samt olja lite varstans.
jag har försökt att bara göra rent som fan och sätta ihop kåpan mot blocket, men då läcker det verkligen som satan.
det funkar väldigt mycket bättre ifall jag kör med nån slags tätningsgegga. den jag testat med heter typ hermatite eller nått sånt. den som är blå kör jag med. det funkar rätt ok, men det läcker ändå lite grann.

ska man ha en packning därimellan kanske? (det är inte med nån på sprängskissen)
oljan läcker oftast på ett visst ställe i nederkant. kan man kanske göra rent och helt enkelt sätta nån slags tejp som täcker springan så att oljan hålls kvar?

Du kan ju testa att skära ut en packning ur ett packningsark, finns på mekonomen, biltema m.m

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
Är det någon synlig skada? Isf fixa.

Har du rätt skruvar? Är de lika långa (=sitter de på rätt ställe)? gängorna ok?

Finns där några "kablar" som går i skarven? Isf sitter de rätt i spårgummina?

Annars
1. Gör rent

2. Sätt packningspasta på blocket

3. Sätt packningspasta på locket

4. Sätt dit din hemmagjorda packning.

funkar det inte, får du försöka fixa ny kåpa... eller fylla på olja oftare... lycka till!

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
cRoC skrev:
Du kan ju testa att skära ut en packning ur ett packningsark, finns på mekonomen, biltema m.m

att skära ut en så stor och komplicerad packning skulle verkligen va riktigt jävla toksvårt (utan att överdriva)

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Förmodligen läcker den via skruvhålen - om gängan går ända in i motorn. Silkonet som du använder ska egentligen dras i två omgång, först väldigt lätt så att du känner att skruven börjar göra motstånd. När det blå silikonet har lufthärdat (ca 4 timmar) drar du åt med normalt moment. Ytorna MÅSTE vara absolut fettfria. Den ska klabbas ihop INNAN silikonet har börjat härda. Använd endast ett väldigt tunt lager silikon.

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
RacerX skrev:
Är det någon synlig skada? Isf fixa.

Har du rätt skruvar? Är de lika långa (=sitter de på rätt ställe)? gängorna ok?

Finns där några "kablar" som går i skarven? Isf sitter de rätt i spårgummina?

Annars
1. Gör rent

2. Sätt packningspasta på blocket

3. Sätt packningspasta på locket

4. Sätt dit din hemmagjorda packning.

funkar det inte, får du försöka fixa ny kåpa... eller fylla på olja oftare... lycka till!

nej det finns inga synliga skador

det finns inga kablar som går i nån skarv. finns inga kablar där alls.

göra rent brukar jag göra klart noga

vad för slags packningspasta menar du? duger den där hermatite blå som jag kör med eller finns det nån bättre man kan använda sig av?

jag känner verkligen att det är för klurigt att fixa en hemmagjord packning. den måste vara väldigt stor men väldigt smal och det svänger hur mycket som helst åt alla håll. kan det inte funka med bara packningspasta på båda halvorna?

chyfer1

chyfer
Gick med
26 Oct 2004
Hoj
gsf 1200s
bmwjohan skrev:
att skära ut en så stor och komplicerad packning skulle verkligen va riktigt jävla toksvårt (utan att överdriva)
det är inte tok svårt om man inte har tummen på ovansidan av handen :D

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
PW50
bmwjohan skrev:

Har du inte glömt ett alternativ?
Köpa en ny originalpackning?

Packning på tub kan leta sig in på de mest olämpliga ställen - inte bra.
Skära packning själv kan vara sk*tsvårt!

Köp en ny.

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
Precis. Packning på tub kan vara riktigt farligt.

Har varit med om att en v8 i en ferrari 360 skar pga av att den riktiga ferrari verkstaden hade tagit för mycket packningen på tub, på oljetråget emot blocket.

Mycket bra och billigt. sån lite sak kan göra så mycket, så du vet.

Men nu är inte växellådsoljan runt vevaxeln, men ändå.

fjädern

Ex Scooterboy
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
DT125R
Det flesta billiga tätningsmassorna är siliconbaserade, mao funkar bäst för din guldfiskskål/akvarium :tummenupp

Åk till din lokala mc-handlare och köp Hondas lr Yamahas orginalbond :yoparty .

Boove tar in Yamahas bond i småtuber, vilka är lite billigare.

/fjadern

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
andersbrink skrev:
Förmodligen läcker den via skruvhålen - om gängan går ända in i motorn. Silkonet som du använder ska egentligen dras i två omgång, först väldigt lätt så att du känner att skruven börjar göra motstånd. När det blå silikonet har lufthärdat (ca 4 timmar) drar du åt med normalt moment. Ytorna MÅSTE vara absolut fettfria. Den ska klabbas ihop INNAN silikonet har börjat härda. Använd endast ett väldigt tunt lager silikon.

nej jag har inte sett att det läcker något vid nån skruv faktiskt, men jag ska testa att dra så där i två omgångar när jag gör det nästa gång.

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
DOT4 skrev:
Har du inte glömt ett alternativ?
Köpa en ny originalpackning?

Packning på tub kan leta sig in på de mest olämpliga ställen - inte bra.
Skära packning själv kan vara sk*tsvårt!

Köp en ny.

jag hade fått för mig att det inte ska vara nån packning där eftersom att det inte är det på min sprängskiss. men det är väl kanske som så att det ska vara det och isåfall är det ju bara att jag går och köper en. ska kolla på mc-firman imorgon ifall dom har nån packning att erbjuda

men ifall jag kör packning, ska jag ha packningsmassa också då eller kan det funka med bara packning? jag vill verkligen inte att det ska läcka denna gång för jag börjar tröttna på att skruva isär och ihop dessa delar.

tros-kaffe

CRF ÄR BARA SÅ JÄVLA CRF!
Gick med
20 Jan 2004
Hoj
03, Honda CB 1300
bmwjohan skrev:
jag hade fått för mig att det inte ska vara nån packning där eftersom att det inte är det på min sprängskiss. men det är väl kanske som så att det ska vara det och isåfall är det ju bara att jag går och köper en. ska kolla på mc-firman imorgon ifall dom har nån packning att erbjuda

men ifall jag kör packning, ska jag ha packningsmassa också då eller kan det funka med bara packning? jag vill verkligen inte att det ska läcka denna gång för jag börjar tröttna på att skruva isär och ihop dessa delar.

på min CR 500 så ligger det som en O-ring i ett urfräst spår i locket,,,du har inget spår i ditt?

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Men lägg kåpan på ett sånt där ark och rita och tryck ner kåpan hårt så gör den fina avtryck i packningsarket :) Sen är det bara ta fram skalpellen och efter nån kvart har du en fin packning som passar helt ok!

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Nisse Järnet skrev:
Men lägg kåpan på ett sånt där ark och rita och tryck ner kåpan hårt så gör den fina avtryck i packningsarket :) Sen är det bara ta fram skalpellen och efter nån kvart har du en fin packning som passar helt ok!

så ska jag absolut göra ifall det nu inte finns färdig packning att få. ska dra till mc-firman och kolla det nu

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
bmwjohan skrev:
vad för slags packningspasta menar du? duger den där hermatite blå som jag kör med eller finns det nån bättre man kan använda sig av?

Den blå funkar. Biltemas svarta funkar också... och är betydligt billigare.

Paroxyst

beLIEve
Gick med
20 Oct 2004
Hoj
Kawasaki
Nisse Järnet skrev:
Erhm..låter som svårt sätt att göra en packning. Men först, nej endast packning inte både och. Jag brukar ta det som ska ha packning att man lägger det på en plan yta (eller så den hålls rak) och lägger packningspappret ovanpå. Sen börjar jag sakteliga slå med en gummihammare eller plasthammare överallt där packningen skall vara. Lite snett ska man slå på dessa kanter så packningen "skär ut" det som ska bli en packning. Så håller man på tills hela packningen är uthackad. Hålen för bultar och kanaler/styrningar så tar man ur med en hålslag. Se bara till att packningen hålls rätt hela tiden..svårast med dom första slagen men när man fått början hålls den där rätt bra.

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
nu har jag varit på mc-firman.

det fanns en packning för kåpan. den kostade 30kr så den tog jag direkt

sen sa han att man kan göra på lite olika sätt.

först ska man göra rent kanten så att den blir helt fettfri. tex med hjälp av avfettning. sen finns det tre olika varianter

1. bara köra med packning

2. köra med både packning och massa. man tar då bara lite massa på fingret och stryker ut längsmed hela kanten. det ska bara vara pyttelite. göres på båda halvorna

3. man kör lite massa på kopplingskåpan och sen stryker man ett väldigt tunt lager med olja på motorblockshalvan. på detta sätt lossar sen packningen lätt från motorn, men sitter kvar bra på kåpan. man kan då använda samma packning flera gånger.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jag är inget vidare förtjust i det där blå silikonbaserade eländet. Läste dock Anders idé om att låta gojan "halvtorka" innan slutmontering ovan. Det har jag inte testat, det kanske fungerar utmärkt om man gör så.
Föredrar annars Permatex eller i vissa ett lite fastare silikon, ex vis Biltemas orangea "High temp" eller vad det nu heter.
Nu verkar det ju lösa sig men...

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...