Hur få loss packbox ur R6 gaffel?

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Ort
Lerum
Hoj
PW50
Jag har ägnat en del av kvällen åt lite fulmek - byte av packboxar i gaffeln (R6 -01).
Det verkade gå bra tills jag skulle få ut de gamla. Hur f*n gör man?
Tittade i mekmanual här: http://www.yzfr6.net/manual/R6_manual_chasis.pdf, men det står bara "Ta bort dammtätning, låsring samt packbox". HUR DÅ? :näsblod

Jag har sökt i gamla trådar och någon sa att man kunde rycka i innerbenet för att få ut packboxen, men det verkade vara ett mer generellt tips och jag vill veta att jag inte rycker sönder nåt dyrt i gaffeln.

Ska man lossa innerbenet innan packboxen pillas ut? Går det ens?

Någon som bytt R6 packboxar tidigare?


Förresten, när är det INTE fulmek? Vita silkesvantar i en Ferrariverkstad?
 
Last edited:

Vsundelin

åka hoj =)
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Kalix
Hoj
ingen alls för tillfället..
Ta och skruva ut hela innanmätet i gaffeln. Använd sedan innerbenet som en glidhammare, Eller spänn fast i skruvstycke och dra. Efter några om och men så löser det sig nog..
 

k25alleballe

Two stroke forever!
Gick med
26 Dec 2003
Ort
lund
Hoj
Kawa s1 250, Yama RD 350, 2*RD 500
Värm packningen med värmepistol innan så bör det gå ganska lätt.
 

Sweppe

Medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 1290 super duke -20
Glöm inte skruven i botten på gafflen! Skruva loss den med muttermaskin.....! Sen plockar du ut innehållet. Sen e det bara att slita....! (Glidhammar vertionen)
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jag hade ena jävla problem med mina packboxar för ett tag sen. En metod som funkade då var att borra ett litet hål i packboxen, och knipsa av den med avbitartång, sedan fick man lätt bort den med en stor mejsel!
 

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Ort
Lerum
Hoj
PW50
Sweppe skrev:
Glöm inte skruven i botten på gafflen! Skruva loss den med muttermaskin.....! Sen plockar du ut innehållet. Sen e det bara att slita....! (Glidhammar vertionen)

Jag ringde min favvomek för ett tag sedan, och han sa som du att man behöver muttermaskin för att få loss muttern som håller innanmätet.
Provade - det tog ca 1.3 sekunder att få loss den! Hade hållit på några timmar tidigare... :huvet

Lyckades även med en mektabbe under resans gång...
Efter att väl ha fått isär benet så skulle det sättas ihop igen. Eftersom det var ganska trögt att få ner packboxen i sätet så satte jag den gamla ovanpå den nya som skydd. När den började närma sig sin rätta plats var jag rädd att inte få upp den gamla packboxen igen så jag skar spår i den för att kunna sätta fast små buntband. Tanken var att buntbanden skulle fungera som handtag.
Medan jag står och karvar i packboxen så börjar jag fundera var den andra nya tog vägen. SHIT POMMFRITT! Det var den nya som jag just skurit sönder! :huvet

Nåja, det var bara ena benet som läckte, och det blev fixat iaf.


Tack för tipsen! :Bugar
 

Sweppe

Medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 1290 super duke -20
DOT4 skrev:
Jag ringde min favvomek för ett tag sedan, och han sa som du att man behöver muttermaskin för att få loss muttern som håller innanmätet.
Provade - det tog ca 1.3 sekunder att få loss den! Hade hållit på några timmar tidigare... :huvet

Lyckades även med en mektabbe under resans gång...
Efter att väl ha fått isär benet så skulle det sättas ihop igen. Eftersom det var ganska trögt att få ner packboxen i sätet så satte jag den gamla ovanpå den nya som skydd. När den började närma sig sin rätta plats var jag rädd att inte få upp den gamla packboxen igen så jag skar spår i den för att kunna sätta fast små buntband. Tanken var att buntbanden skulle fungera som handtag.
Medan jag står och karvar i packboxen så börjar jag fundera var den andra nya tog vägen. SHIT POMMFRITT! Det var den nya som jag just skurit sönder! :huvet

Nåja, det var bara ena benet som läckte, och det blev fixat iaf.


Tack för tipsen! :Bugar

Hahaha :rofl
Ja det e lätt hänt!
Men tänk på det till nästa gång :tungan
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Ska man ha muttermaskin för att skruven i bottten troligtvis sitter hårt, eller är det nåt annat? Hade stora problem en av gångerna jag bytte boxarna på RDn, pga. att skruven (med insexskalle) var helt rundad.
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
PacMan skrev:
Ska man ha muttermaskin för att skruven i bottten troligtvis sitter hårt, eller är det nåt annat? Hade stora problem en av gångerna jag bytte boxarna på RDn, pga. att skruven (med insexskalle) var helt rundad.
Det låter som yamaha i ett nötskal.. :hihi
 

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Ort
Lerum
Hoj
PW50
PacMan skrev:
Ska man ha muttermaskin för att skruven i bottten troligtvis sitter hårt, eller är det nåt annat? Hade stora problem en av gångerna jag bytte boxarna på RDn, pga. att skruven (med insexskalle) var helt rundad.

Muttermaskinen använder man för att lossa insexskruven i botten. Om man vrider skruven för hand så följer innanmätet med runt och skruven lossnar inte. Muttermaskinen "knackar" loss skruven.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
DOT4 skrev:
Muttermaskinen använder man för att lossa insexskruven i botten. Om man vrider skruven för hand så följer innanmätet med runt och skruven lossnar inte. Muttermaskinen "knackar" loss skruven.

Ok, av nån anledning funkade det att skruva med insex-nyckel på RDn, även om jag tyckte att det inte borde ha gått.... :va

Nu är den såld i alla fall, och det är dags att lära sig köra (och mecka :rolleyes: ) 4-takt. :)
 

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Ort
Lerum
Hoj
PW50
bjerka skrev:
ska man lossa översta skruven med? eller räcker det med insexskruven?

Om du bara lossar skruven i botten (nu pratar vi alltså inte USD-gaffel) så kanske du får isär grejorna, men jag antar att du hade tänkt göra något med benet oxå! Kanske byta fjäder/olja packbox? Om man inte lossar högst upp så blir det himla kinkigt att få i ny olja iaf.
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
PacMan skrev:
Ok, av nån anledning funkade det att skruva med insex-nyckel på RDn, även om jag tyckte att det inte borde ha gått.... :va

kanske för att du inte har upsidedown gaffel!!! funkade perfa för mig med på gammelbladen! :tummenupp
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top