Hur få min dator att sluta stänga av sig.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Hej bullen min dator börjar ibland helt plötsligt pipa som en bomb på cs för att när den ska detornera stänga av sig. uppenbarligen är det virus men hur får jag veck det? hinner aldrig scanna datorn innan den dör... Tänk på att i min värld är data hacker en person med yxa..

:argpådato

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
prulle skrev:
2159856 Hej bullen min dator börjar ibland helt plötsligt pipa som en bomb på cs för att när den ska detornera stänga av sig. uppenbarligen är det virus men hur får jag veck det? hinner aldrig scanna datorn innan den dör... Tänk på att i min värld är data hacker en person med yxa..

Hitta felet.. kanske är en fördel om procesor fläkten funkar? Kan man köpa vilken som hälst?

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
prulle skrev:
2159891 Hur vet jag vilken sockel jag har då? är en amd athelon xp skit sak.
Hur ny är den...?

Annars kan du ju alltid ta en bild på den och lägga upp här så ser man direkt:D

Elr invänta svar från nån annan...

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
zpeppy skrev:
2159938 Hur ny är den...?

Annars kan du ju alltid ta en bild på den och lägga upp här så ser man direkt:D

Elr invänta svar från nån annan...
typ 1½ år jävla problem dator.. scaleop står de på den om de är nån hjälp fijutsi simens också tydligen.

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
prulle skrev:
2159943 typ 1½ år jävla problem dator.. scaleop står de på den om de är nån hjälp fijutsi simens också tydligen.
Ok, låter som att de sitter nån standard sak i den...du kan nog köpa antingen den ja länkade elr nån bra zalman fläkt...

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
zpeppy skrev:
2159948 Ok, låter som att de sitter nån standard sak i den...du kan nog köpa antingen den ja länkade elr nån bra zalman fläkt...
ok. drar webbhalen på vägen hem imorn då..

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
prulle skrev:
2159972 ok. drar webbhalen på vägen hem imorn då..
athlon XP använder "socket A"

räcker de inte med å bara byta ut fläkten mot en annan 80 mm .. eller är de som vanligt att de sätter på en 70mm bara för å jävlas?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
heimdal skrev:
2160157 athlon XP använder "socket A"

räcker de inte med å bara byta ut fläkten mot en annan 80 mm .. eller är de som vanligt att de sätter på en 70mm bara för å jävlas?
Okej så jag ska ha en 80 mm socket A fläkt?

heimdal

Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
prulle skrev:
2160189 Okej så jag ska ha en 80 mm socket A fläkt?
om du ska köpa hela kylaren så ska du ha en som passar till socket A

men om de bara va fläkten som pajat, så borde du kunna byta ut enbart fläkten om du känner att det blir billigare. mät hur stor fläkten är (ramen av fläkten, inte bara över fläktbladen)
standardmåtten på fläktar brukar vara 40, 60, 80 eller 120mm, men ibland används fläktar med andra mått, säkerligen bara för att jävlas.
så de brukar vara å lossa njåra skruvar som sitter i hörnen så lkossnar fläkten, vet ju inte riktigt hur din ser ut men de borde vara så iaf. köp gärna en fläkt där du kan justera varvtalet så man kan sänka det om de behövs, låter ju lite om de går på fullvarv hela tiden

CivilEkonomen

Ny medlem
Gick med
17 May 2006
Hoj
Ingen
hur gick det

prulle skrev:
2159856 Hej bullen min dator börjar ibland helt plötsligt pipa som en bomb på cs för att när den ska detornera stänga av sig. uppenbarligen är det virus men hur får jag veck det? hinner aldrig scanna datorn innan den dör... Tänk på att i min värld är data hacker en person med yxa..

hur gick det med fläkten? Ingen som berättade att din prolle skulle kunna vara sönderbränd om/då fläkten slutat fungera?

Finns en liten film att ladda ner på nätet om hur lång tid det tar för att prollen ska börja brinna, en amd runt 10-20sekunder och en Pentium något längre, kanske runt 50sekunder. OK nu var det ett tag sedan det gjordes det testet och nu har de väl överhettningsskydd, hoppas det löser sig.

Hay Duck

heimdal

Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
stannar fläkten brukar datorn stängas av rätt snabbt..

finns ju ofta i BIOS å ställa in, hur många grader processorn får bli innan den stängs av

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024