Hur få puts på repigt kåpglas?

yoohan

Team Manwhore
Gick med
25 Feb 2005
Hoj
Honda VTR1000 SP-1
Så många repor jag har fått lämna in till lackeraren så finns det inte en chans i världen att polera bort dem.
Tror du man kan trolla oxå?

Min bil blev repar förra midsommaren av en avundsjuk som vanligt - kom du o polera bort dem så får du bilen.

Nej men nu är du väl ändå ute och cyklar. Vi visar det bildligt för dig istället.

Se bild nedan, vilket representerar en repa i ett gods (kan lika bra vara metall som ett lager lack, eller nån plastsammansättning). Om du slipar (eller polerar vilket är en synonym för att slipa väldigt fint) ner godset till den röda linjen, finns det då någon repa kvar? Godset är förvisso inte bibehållet i tjocklek, men det finns inte heller någon repa. För att göra det ännu mer bildligt för dig har jag även ritat in ett "färgrinn" i grön, vilket är ganska vanligt att det blir när man lämnar in hos lackerare... hur tror du man får bort dessa mån tro? Stämjärn och dammsugare? Nej man slipar och polerar. Om man inte kan behandla ojämnheter i ytan på olika gods så hade det aldrig heller funnits någon mening med polera någonting alls... enligt din tes skulle det då inte göra någon skillnad för ytans jämnhet. Se så... ta och ge dig nu.

Bifogat

• repa.jpg
    repa.jpg
    4.7 KB · Visningar: 75

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Jo på lack där repan går ned till grunden eller plåten - där är det lite annorlunda - det blir ju liksom en annan färg på bilen/mcen när man är klar...

Men på kåpglas där man kanske har en halv cm tjockt homogent material att arbeta med - där är det inga problem.

Snabbare förr..

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
Blå-vit relik på 1,1 liter från -80 talet och en betydlit nyare orange geggamoppe på 4 dl
Smårepor går att polera bort med tandkräm (innehåller fint polermedel). Det har funkat förr och bör väl funka nu också....

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Våtslippapper , autosol med borrmaskin o skumgummihätta o sen en polish med samma maskin. Kan man inte polera bort repor med det så är det jag som kan trolla !
Dåliga bilder , men de var de bästa jag hittade....

Köpte en lykta på Ebay som var skrapad i asfalten med rejält djupa repor.

Efter 30 min jobb så kan jag garantera att den var finare än ny o om nån hittat repor på den så hade de haft röntgenblick.

Bifogat

• IMG_2338.jpg
    IMG_2338.jpg
    148.1 KB · Visningar: 135
  • IMG_2410.jpg
    IMG_2410.jpg
    96 KB · Visningar: 133

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Att stå o handjaga är slöseri på tid...åk in till närmsta rekond så polerar de upp kåpglaset med polermaskin på 5 min!

Nej men nu är du väl ändå ute och cyklar. Vi visar det bildligt för dig istället.

Se bild nedan, vilket representerar en repa i ett gods (kan lika bra vara metall som ett lager lack, eller nån plastsammansättning). Om du slipar (eller polerar vilket är en synonym för att slipa väldigt fint) ner godset till den röda linjen, finns det då någon repa kvar? Godset är förvisso inte bibehållet i tjocklek, men det finns inte heller någon repa. För att göra det ännu mer bildligt för dig har jag även ritat in ett "färgrinn" i grön, vilket är ganska vanligt att det blir när man lämnar in hos lackerare... hur tror du man får bort dessa mån tro? Stämjärn och dammsugare? Nej man slipar och polerar. Om man inte kan behandla ojämnheter i ytan på olika gods så hade det aldrig heller funnits någon mening med polera någonting alls... enligt din tes skulle det då inte göra någon skillnad för ytans jämnhet. Se så... ta och ge dig nu.

Han menar förstås repor som gått igenom lackytan ner till primern

Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Va?

Är du allvarlig?

Men NEJ, det går inte att polera bort repor.

Jag lovar att jag kan se att det varit en repa i ditt glas eller på din kåpa om du försökt polera bort den.
Man kanske kan meskera den lite, men den lär ju aldrig försvinna.

Så många repor jag har fått lämna in till lackeraren så finns det inte en chans i världen att polera bort dem.
Tror du man kan trolla oxå?

Min bil blev repar förra midsommaren av en avundsjuk som vanligt - kom du o polera bort dem så får du bilen.

Jag förstår hur du menar, och DU har rätt!

Vid en lackskada, tex en repa så har material försvunnit. Detta material kan ej ersättas med varken polish, vax eller tandkräm.

Till största delen vid en mindre repa är att man polerar upp den matta yta som blir i själva repan. Är det en väldigt fin repa så kommer färgen att slipas ner samtidigt som man polerar upp en matta ytan, vilket gör att repan "försvinner".

Polerar man på plast likt ett kåpglas, så kommer man att slipa ner tjockleken på plasten tills repan har krympt och tillslut försvunnit. Men man har fortfarande inte polerat bort den...bara tagit bort ännu mer material och slätat ut ytan.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024