Hur få upp trycket i bromssystemet?

R80GS

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2008
Ort
Danderyd
Hoj
BMW R80GS, R71, R51, R69, R69s, R60, R100
Hej!

Jag har tömt ur all olja i bromssystemet och ska nu fylla på ny. Jag har fyllt upp oljebehållaren på styret och tänkte att det bara var att pumpa ner olja i systemet genom att hålla för luftningsnipeln när jag släpper ut bromshandtaget och släppa på den när jag trycker in handtaget, men oljan pumpas inte ner.

Förmodligen har jag för mycket luft i hela systemet, så att det inte blir tillräckligt undertryck för att oljan ska sugas ner.

Hur brukar man göra detta????

Ska man fylla upp systemet "manuellt" först eller?

Tacksam för tips!
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
1. Dra in handtaget
2. Håll handtaget inne
3. Ta bort tummen från nippeln
4. Sätt för tummen för nippeln
5. Släpp ut bromshandtaget

Repeat

Kan vara bara att pumpa handtaget det några gånger mellan 1 och 2 kändes som det hjälpte förra tisdagen när ag gjorde detta iaf.

Det tar längre tid att få ut luften än man tror ge inte upp bara för att det inte verka hända nåt. Jag gjorde det sen fick jag hjälp och en bra stund senare med samma operationer var det klart.

Lycka till :tummenupp
 

R80GS

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2008
Ort
Danderyd
Hoj
BMW R80GS, R71, R51, R69, R69s, R60, R100
Jo, men jag har pumpat som en idiot, men jag tror inte att det räcker. Bromsslangen, bromsröret och oket verkar innehålla för mycket luft. Det skapas inte ett tillräckligt stort undertryck utan kolven trycker bara oljan fram och tillbaka i oljebehållaren. Oljan kommer inte över på andra sidan om kolvtätningen.
 

Explosive

Medlem
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki Z 1000 utbytt mot Ktm 690 Superretard, Aprilia RS 250 SP samt en grussprättar Qvarna
Jo, men jag har pumpat som en idiot, men jag tror inte att det räcker. Bromsslangen, bromsröret och oket verkar innehålla för mycket luft. Det skapas inte ett tillräckligt stort undertryck utan kolven trycker bara oljan fram och tillbaka i oljebehållaren. Oljan kommer inte över på andra sidan om kolvtätningen.

Tjena!

Använd en spruta och tryck bromsvätskan baklänges från oket och upp i behållaren så ska du se att det fungerar!
Då är det luftat och klart!

/Mattias
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Jo, men jag har pumpat som en idiot, men jag tror inte att det räcker. Bromsslangen, bromsröret och oket verkar innehålla för mycket luft. Det skapas inte ett tillräckligt stort undertryck utan kolven trycker bara oljan fram och tillbaka i oljebehållaren. Oljan kommer inte över på andra sidan om kolvtätningen.

Som sagt jag gav upp och körde ut till träningen och efter massa tid med samma sak fick vi resultat gissningsvis uppåt 30-40min pumpande totalt. vi kom även fram till att det gick ok att pumpa med öppen nippel (ganska snabbt men jämt tryck) det suger ju uppåt i systemet lite när man släpper ut handtaget men på det hela gick luften neråt.

Kändes som att den inte fick nån tid på sig att dra sig uppåt då. dock hade vi fått ner lite vätska redan när vi gjorde detta.
 

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Norrlänning i Karlskoga..
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
För att det ska gå fort så öppnar man först banjobulten uppe vid bromspumpen
och luftar där, sen öppnar man banobulten nere vid ett ok och luftar där,
sist av allt så luftar man ute vid nipplarna.
Då brukar det gå fint att få luftat hela systemet på några minuter istället
för att stå och pumpa i timtal.
 

R80GS

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2008
Ort
Danderyd
Hoj
BMW R80GS, R71, R51, R69, R69s, R60, R100
Jag har renoverat oken och bytt bromsslang mm. därav tömningen av systemet. att fylla systemet nerifrån kan vara värt att testa!
 

MoZkit0

Sugen
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha FZ1-N (Inlöst)
hej
jag har en yamaha fz1 och frambromsen tar inte bra. när jag trycker in bromshandtaget så bubblar det till i bromsvätskebehållaren. har jag luft i systemet? hur fixar man detta på lättaste sätt? tacksam för svar
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Alltså när jag bytte bromsvätska för nån vecka sen hade jag sånt kit med spruta och slang. Inga problem med att få ut vätskan, inge problem att fylla på heller men likförbannat blev systemet fullt med luft.

Enda sättet att få ut luften var att pumpa pumpa pumpa. He helst lite hjälp med fram då du måste stänga luftnippeln när du släpper ut handtaget. Det kan ta ett tag men det funkar, går åt lite bromsvätska men burken är ju ändå förbrukad så spelar ingen större roll.

Mozkito, du har luft i systemet ja. Bara att pumpa på! Ha gärna en slang fäst på nippeln som går ner i en flaska så slipper du spruta bromsvätska över hela hojen.
 

MoZkit0

Sugen
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha FZ1-N (Inlöst)
Alltså när jag bytte bromsvätska för nån vecka sen hade jag sånt kit med spruta och slang. Inga problem med att få ut vätskan, inge problem att fylla på heller men likförbannat blev systemet fullt med luft.

Enda sättet att få ut luften var att pumpa pumpa pumpa. He helst lite hjälp med fram då du måste stänga luftnippeln när du släpper ut handtaget. Det kan ta ett tag men det funkar, går åt lite bromsvätska men burken är ju ändå förbrukad så spelar ingen större roll.

Mozkito, du har luft i systemet ja. Bara att pumpa på! Ha gärna en slang fäst på nippeln som går ner i en flaska så slipper du spruta bromsvätska över hela hojen.


tack för snabbt svar. är nybörjare på detta men antar att jag ska göra samma procedur på båda sidor, men frågan är om jag ska göra det var för sig eller samtidigt?
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Börja med att skruva bort det bromsok som sitter längst från behållaren. Sedan pumpar du på bromshandtaget tills beläggen och kolvarna rör sig utåt. Lägg gärna en mejsel eller ett plattjärn mellan beläggen ifall kolvarna skulle komma för långt ut. Sen kan du pressa tillbaka beläggen och kolvarna tills de är max inne. Gör om detta och du pressar upp luften i behållaren bakvägen. Montera tillbaka oket och gör likadant på andra sidan.

Detta funkade kanon för mig efter att ha stått och pumpat på handtaget i en timme utan resultat.....:huvet
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Köp en lång genomskinlig slang ca 2 - 3 meter tex på OK/Q8för ca 25:-. Sätt på luftnippeln och sug medans du pumpar tills det börjar komma vätska i slangen(svälj inte), på resp ok. Sedan är det bara att lufta som vanligt med tex biltemas 39:- sats med backventil och flaska. Jag gjorde det senast för en månad sedan när jag satte på stålomspunnet på DR'n. Stenhård känsla i handtaget nu.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top