Hur få ut grej ur hål?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Speedsoda skrev:
Visst. Jag bjuder. :)

Tejpdutt på pinne funkar inte, den är ju totalt nerkladdad med olja...

Undrar det också. Har aldrig delat en motor, men det kan ju inte vara omöjligt på nåt sätt. Finns det nånting som bara rasar ut så fort man klyver motorn typ vevstake eller nåt? Hatar sånt.
Jaa det är isf växellådan som kan vara tjinkig.. massa drev osv.. rätt små motorer som inte har så mycket grejor.. det löser du lätt.. håll bara koll på i vilken ordning de sitter.. föresten så bör du använda en avdragare till svänghjulet.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
granath_ skrev:
i klass med popnits-tråden :banana

skulle ta isär nåra skyltar på jobbet idag som satt popnitade..vi prova först med en tång för vi hade ingen borr.
men de sluta med att vi åkte o hämta en borr o borrade ur popnitarna :rofl

helt överlägset sätt :yoparty

Speedsoda

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
Nattsvart Racing Devil, förklädd cross.
philsson skrev:
Jaa det är isf växellådan som kan vara tjinkig.. massa drev osv.. rätt små motorer som inte har så mycket grejor.. det löser du lätt.. håll bara koll på i vilken ordning de sitter.. föresten så bör du använda en avdragare till svänghjulet.

Har en avdragare. Till Dt50 visserligen, men det är väl ingen skillnad.

Bara inte en massa grejer trillar ut som en uppochnervänd låda så kan jag hålla reda på skiten...

Ljunghusen, det är ju som sagt en massa olja i det där hålet, lim funkar förmodligen inte...

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Speedsoda skrev:
Har en avdragare. Till Dt50 visserligen, men det är väl ingen skillnad.

Bara inte en massa grejer trillar ut som en uppochnervänd låda så kan jag hålla reda på skiten...

Ljunghusen, det är ju som sagt en massa olja i det där hålet, lim funkar förmodligen inte...

fins epoxy metal lim om jag inte mins fel

ta något lösnings medel som du spayar på låt torka stick in någon smal pinne försök lima fast den-dra ut den :)

a är det rostfrit så funkar väll inte elektro magneten :huvet

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
Kan man komma åt kanalens andra sida? På min SR 500 -79 satt kopplingshävarmen på motsatt sida av kopplingen och hade en stötstång över till kopplingssidan. Jag minns att jag fick byta den några gånger. Jag skruvade loss mekanismen på motsatt sida av kopplingen (under drevkåpan) och petade ut den med en långsmal skruvmejsel. Är det detta problemet så sitter hålet som du har problem med i kopplingscentrum.

Sitter möget i en oljekanal (kanske inte eftersom det är en tvåtaktare) så kan du prova att ttrycklufta en annan anslutning till oljesystemet och hoppas på att den flyger ut. Håll en pappertuss för hålet så den inte försvinner. Kolla vart kanalerna går först så du inte trycker sönder ett membran eller nåt.

Det hade kanske gått att suga ut den med en tryckluftsdriven bromsluftare? -Låna på en bilverkstad?

Annars kan du prova att tilta motorn och knacka FÖRSIKTIGT på sidan av kanalen med en liten hammare? --OBS-- knacka inte för hårt! Deformerar du mynningen är du rökt!

Lycka till!

pilsner

Speedsoda

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
Ska försöka era metoder... Ta ut motorn, luta och knacka låter förnuftigt. Borde funka.
Men jag kom på en annan sak nu också, när jag tog ut oljan var den kolsvart och i botten av kopplingshuset låg en saftig liten hög med metallspån :skrämd ... Mina naturliga instinkter säger att det inte är någe vidare bra. Ett rasslande vid gasavdrag runt 3-5.500 rpm har också stört mig i några hundra mil... Vad anser ni? Hänger det ihop? Kommer min motor explodera? Vad är meningen med livet?

whitesnake

vad ska man skriva här??
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
suzuki dr650se -00
Speedsoda skrev:
Ska försöka era metoder... Ta ut motorn, luta och knacka låter förnuftigt. Borde funka.
Men jag kom på en annan sak nu också, när jag tog ut oljan var den kolsvart och i botten av kopplingshuset låg en saftig liten hög med metallspån :skrämd ... Mina naturliga instinkter säger att det inte är någe vidare bra. Ett rasslande vid gasavdrag runt 3-5.500 rpm har också stört mig i några hundra mil... Vad anser ni? Hänger det ihop? Kommer min motor explodera? Vad är meningen med livet?

du ska nog dela motorn och kolla hur ddet ser ut :tummenupp

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Speedie >> Nej, inget ramlar ut. Ingen moppemotor. ;) Däremot så låter det som ramlagrena är lite dåliga. Ring Yamma och beställa nya ramlager och packningar till dem. Tog bara någon dag för mig. Beställ idag och du har allt tills på fredag. :tummenupp Ska du ha hjälp med att knacka isär motorn så säg till. Inge fyllemek bara.. vet ju inte hur det kommer sluta. :3freak

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
Speedsoda skrev:
42 !?!

Speedsoda

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
Itacha75 skrev:
Speedie >> Nej, inget ramlar ut. Ingen moppemotor. ;) Däremot så låter det som ramlagrena är lite dåliga. Ring Yamma och beställa nya ramlager och packningar till dem. Tog bara någon dag för mig. Beställ idag och du har allt tills på fredag. :tummenupp Ska du ha hjälp med att knacka isär motorn så säg till. Inge fyllemek bara.. vet ju inte hur det kommer sluta. :3freak

Nej. Inget fyllemek, jag är klantig nog ändå. :hihi
Var sitter ramlagrena?? Är det lagrena till veven?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Speedsoda skrev:
Nej. Inget fyllemek, jag är klantig nog ändå. :hihi
Var sitter ramlagrena?? Är det lagrena till veven?
mycket rätt... spräck motorn när du hittat massa spån!. du måste få reda på vad som orsakar dethär!. så får du ut cylindern samtidigt.. :tummenupp
tittat på kopplingskåpan föresten?.

Speedsoda

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
philsson skrev:
mycket rätt... spräck motorn när du hittat massa spån!. du måste få reda på vad som orsakar dethär!. så får du ut cylindern samtidigt.. :tummenupp
tittat på kopplingskåpan föresten?.

Jo. Jag får väl spräcka den då :( . Fan vad jobbigt.

Nä. Blev deprimerad bara av att kolla på hojen. Tar itu med det imorgon. Eller i övermorgon. Kanske ska köpa ramlager först också... Så småningom! :tungan

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Speedsoda skrev:
Jo. Jag får väl spräcka den då :( . Fan vad jobbigt.

Nä. Blev deprimerad bara av att kolla på hojen. Tar itu med det imorgon. Eller i övermorgon. Kanske ska köpa ramlager först också... Så småningom! :tungan
sluta tjura nu!. :fatta! Tar dig högst 2 timmars jobb att spräcka och leta fram vad du har för fel och hitta dendär grejen.. så svårt är det inte.. se bara till så att du hittar rätt svänghjulsavdragare!.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln