hur får jag bort den här

jonken

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Ort
Gästrikland
Hoj
SÅLD
Dom där utstickarna som du menar heter kamaxel nockar, ock ja dom lär du ställa rätt när du ska sätta ihop den, du lär släppa på kamkedjespännaren och plocka av kedjan från kamkedje drevet, ta bort kamaxeln, sen så är det bara att ta ur topplocks bultarna och lyfta av toppen.
Om du inte har gjort det förut och om du är osäker så ska du inte ge dej på det...... sätter du inte kammen på de angivna markeringarna så tar ventilerna i kolv toppen och det blir ett stort ras för dej...... TIPS köp en verkstadshandbok, det är det första man gör när man ska riva en motor.
 
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Märsta
Hoj
KTM 250 EXC -05, BMW F800S -06
Om du inte får loss den efter du släppt kamkedjespännaren, så måste kapa kamkedjan för att kunna få bort den, sen behöver du ett specialverktyg för att klämma dit ett nytt kamkedjelås.

Det behövs för att kunna lyfta av toppen på en EXC 250, har du tur så slipper du.

tips är att märka upp kamkedjans placering gentemot drevet.

Ett tips till är att du låser motorn i ÖD innan du fortsätter också så att motorn inte kan vrida på sig och markeringarna blir helt meningslösa.
 

FreeSniff

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Ort
sävsjö
Hoj
KTM 660 -04
hur släpper jag på kamkedjespännaren? beskriv gärna hur jag hitta den. eftersom jag ha inte en aning vart den sitter. jag ha gjort en markering. eftersom jag ha inte mörjligthet att låsa motorn. och det värka tillräckligt bra för att den inte ska få fel på ventilerna?
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Kapa inget !!

Lossa bulten i framakant på drevet så kan du lyfta ur allt utan problem.

Det finns markeringar på drev,kam och vev som skall överrensstämma när du sätter ihop det igen.

Kamkedjespännaren släppes genom att skruva ut bulten i mitten dvs själva spännaren.
 

jonken

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Ort
Gästrikland
Hoj
SÅLD
Ett Tipps...... lämmna bort hojen till någon som är hemma på KTM.. som jag förstår så är inte du så hemma med att skruva på motorer, är man osäker på typ allt så kan det bli mycket galet med allt..... inget illa ment att du inte är en bra mekaniker... men jag vet hur det är.. offtast kostar det mer om man inte vet vad man ska göra och här sedan sönder en massa saker.. Ha det bra// Johnny
 

FreeSniff

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Ort
sävsjö
Hoj
KTM 660 -04
jag vet att jag inte är nån motor mekaniker... än
men jag vill lära mig

tack långa farbron. värdefulla grejer !
 

FreeSniff

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Ort
sävsjö
Hoj
KTM 660 -04
jag tycks inte hitta några markeringa på drevet i ytekant. men därimot på andra sidan drevet va det en hel del märken. kanske inte spelar nån roll vilken sida markeringar är?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
jag tycks inte hitta några markeringa på drevet i ytekant. men därimot på andra sidan drevet va det en hel del märken. kanske inte spelar nån roll vilken sida markeringar är?

Där skall bara finnas en märkning annars tittar du på fel ställe.....

Som sagt, har du inte koll så låt någon annan göra det eller åtminstone övervaka. Monterar du kammarna en kugg fel rasar det och kostnaden blir lätt 10kkr...
 

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Solna
Hoj
Såld
jag tycks inte hitta några markeringa på drevet i ytekant. men därimot på andra sidan drevet va det en hel del märken. kanske inte spelar nån roll vilken sida markeringar är?

Snälla... pilla inte själv i motorn... om du nu promt ska lära dig mecka gör det tillsammans med någon som har skruvat tidigare.
om du skulle sätta tillbaka något fel eller glömma dra fast något så kan det sluta i katastof....:galen
jag har en motor som ligger i småbitar för att kamkedjan har gått av... tro mig den ser inte vacker ut... en ny motor kostar skjortan och lite till.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Grejen med använda en manual är att man följer den.

Det finns fina steg för steg förklaringar i den,följ dom (ordentligt och noggrant).


Markeringarna finns där (dra ut kedjan) och dom skall stå som i manualen,inte på något annat sätt.

Läs dessutom ovanstånde 2 inlägg igen.
 

FreeSniff

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Ort
sävsjö
Hoj
KTM 660 -04
fann. trode inte det skulle va så krånglit å byta en topp-packingen bara. aja blir la å lämna in den då. **suck**
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top