Hur får man liv i en död Noco-laddare?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
För 5 år sen eller så köpte jag en Noco-laddare när jag blev med litiumbatteri. Den har funkat klockrent, och har laddat allt från hojar till bilen. Men nu har den fått för sig att det inte ska gå att byta laddningsläge, den har parkerat på små blybatterier, och vad jag än gör så kan jag inte byta mode med knappen. Men, mikrobrytare kan ju gå sönder, så jag öppnade den för att mäta den, och den funkade så bra så. Innebär det att det är skrot, eller kan man göra något kul för att resetta dom, mer än att den ligger strömlös någon månad då?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bara en ide: Anslut NOCOn till ett batteri. Sätt batteriet på laddning. Anslut en glödlampa till NOCOklämmorna. Koppla bort ena NOCO klämman från batteriet (glödlampan fortfarande ansluten till båda NOCO klämmorna.)
Hur gillade NOCOn det ?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Köp en sån här. Skitbra. Jag har en.
Men ska du ha underhåll sätter du den på en dygnstimer/veckotimer som Comeback informerade mig om. Den laddar bara upp och slår ifrån, men den har minne efter att man brutit strömmen och slår på den igen.

Köpte först 1,5A varianten men köpte senare denna också.
Det är bra att man kan se batterispänningen innan laddning bla.

 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Det står att den har automatisk underhållsladdning men jag är osäker på det...Men kan ha fel.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Bara en ide: Anslut NOCOn till ett batteri. Sätt batteriet på laddning. Anslut en glödlampa till NOCOklämmorna. Koppla bort ena NOCO klämman från batteriet (glödlampan fortfarande ansluten till båda NOCO klämmorna.)
Hur gillade NOCOn det ?
Jag tror inte att det gör någon skillnad, den laddar ju, den vill bara aldrig byta mode.
 

NilleK

Medlem
Gick med
10 Dec 2017
Ort
Gisebo
Hoj
Massor
För 5 år sen eller så köpte jag en Noco-laddare när jag blev med litiumbatteri. Den har funkat klockrent, och har laddat allt från hojar till bilen. Men nu har den fått för sig att det inte ska gå att byta laddningsläge, den har parkerat på små blybatterier, och vad jag än gör så kan jag inte byta mode med knappen. Men, mikrobrytare kan ju gå sönder, så jag öppnade den för att mäta den, och den funkade så bra så. Innebär det att det är skrot, eller kan man göra något kul för att resetta dom, mer än att den ligger strömlös någon månad då?
Kontakta Gelins i skara,dom kan säkert hjälpa dig!!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tror inte att det gör någon skillnad, den laddar ju, den vill bara aldrig byta mode.
Eftersom den står på små blybatterier gissar jag på en laddström på ca 1 A, hakar du nu på en glödlampa typ 55/60W som dra ca 4-5 Ampere vid 12 volt och sedan kopplar bort batteriet tänkte jag att NOCOn skulle börja fundera över: Är detta ett litet blybatteri ? och byta mode.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Eftersom den står på små blybatterier gissar jag på en laddström på ca 1 A, hakar du nu på en glödlampa typ 55/60W som dra ca 4-5 Ampere vid 12 volt och sedan kopplar bort batteriet tänkte jag att NOCOn skulle börja fundera över: Är detta ett litet blybatteri ? och byta mode.
Jag har testat med ett 80Ah-batteri, och det gick ändå inte att byta mode. Jag tror inte att den är så smart att den vägrar byta till något som inte är ok om jag ska vara riktigt ärlig. Förr har det tex gått utmärkt att bläddra förbi 6V-läget även när den har suttit mot ett 12V-batteri.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har testat med ett 80Ah-batteri, och det gick ändå inte att byta mode. Jag tror inte att den är så smart att den vägrar byta till något som inte är ok om jag ska vara riktigt ärlig. Förr har det tex gått utmärkt att bläddra förbi 6V-läget även när den har suttit mot ett 12V-batteri.
Det var då NOCOn insåg det var dags dra tillbaka root-behörigheten för den här ägaren!:hjarta
 
Last edited:
Nyheter
BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Top