Hur får man liv i en död Noco-laddare?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
För 5 år sen eller så köpte jag en Noco-laddare när jag blev med litiumbatteri. Den har funkat klockrent, och har laddat allt från hojar till bilen. Men nu har den fått för sig att det inte ska gå att byta laddningsläge, den har parkerat på små blybatterier, och vad jag än gör så kan jag inte byta mode med knappen. Men, mikrobrytare kan ju gå sönder, så jag öppnade den för att mäta den, och den funkade så bra så. Innebär det att det är skrot, eller kan man göra något kul för att resetta dom, mer än att den ligger strömlös någon månad då?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bara en ide: Anslut NOCOn till ett batteri. Sätt batteriet på laddning. Anslut en glödlampa till NOCOklämmorna. Koppla bort ena NOCO klämman från batteriet (glödlampan fortfarande ansluten till båda NOCO klämmorna.)
Hur gillade NOCOn det ?

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Köp en sån här. Skitbra. Jag har en.
Men ska du ha underhåll sätter du den på en dygnstimer/veckotimer som Comeback informerade mig om. Den laddar bara upp och slår ifrån, men den har minne efter att man brutit strömmen och slår på den igen.

Köpte först 1,5A varianten men köpte senare denna också.
Det är bra att man kan se batterispänningen innan laddning bla.

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Det står att den har automatisk underhållsladdning men jag är osäker på det...Men kan ha fel.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Bara en ide: Anslut NOCOn till ett batteri. Sätt batteriet på laddning. Anslut en glödlampa till NOCOklämmorna. Koppla bort ena NOCO klämman från batteriet (glödlampan fortfarande ansluten till båda NOCO klämmorna.)
Hur gillade NOCOn det ?
Jag tror inte att det gör någon skillnad, den laddar ju, den vill bara aldrig byta mode.

NilleK

Medlem
Gick med
10 Dec 2017
Hoj
Massor
För 5 år sen eller så köpte jag en Noco-laddare när jag blev med litiumbatteri. Den har funkat klockrent, och har laddat allt från hojar till bilen. Men nu har den fått för sig att det inte ska gå att byta laddningsläge, den har parkerat på små blybatterier, och vad jag än gör så kan jag inte byta mode med knappen. Men, mikrobrytare kan ju gå sönder, så jag öppnade den för att mäta den, och den funkade så bra så. Innebär det att det är skrot, eller kan man göra något kul för att resetta dom, mer än att den ligger strömlös någon månad då?
Kontakta Gelins i skara,dom kan säkert hjälpa dig!!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Jag tror inte att det gör någon skillnad, den laddar ju, den vill bara aldrig byta mode.
Eftersom den står på små blybatterier gissar jag på en laddström på ca 1 A, hakar du nu på en glödlampa typ 55/60W som dra ca 4-5 Ampere vid 12 volt och sedan kopplar bort batteriet tänkte jag att NOCOn skulle börja fundera över: Är detta ett litet blybatteri ? och byta mode.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Eftersom den står på små blybatterier gissar jag på en laddström på ca 1 A, hakar du nu på en glödlampa typ 55/60W som dra ca 4-5 Ampere vid 12 volt och sedan kopplar bort batteriet tänkte jag att NOCOn skulle börja fundera över: Är detta ett litet blybatteri ? och byta mode.
Jag har testat med ett 80Ah-batteri, och det gick ändå inte att byta mode. Jag tror inte att den är så smart att den vägrar byta till något som inte är ok om jag ska vara riktigt ärlig. Förr har det tex gått utmärkt att bläddra förbi 6V-läget även när den har suttit mot ett 12V-batteri.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Jag har testat med ett 80Ah-batteri, och det gick ändå inte att byta mode. Jag tror inte att den är så smart att den vägrar byta till något som inte är ok om jag ska vara riktigt ärlig. Förr har det tex gått utmärkt att bläddra förbi 6V-läget även när den har suttit mot ett 12V-batteri.
Det var då NOCOn insåg det var dags dra tillbaka root-behörigheten för den här ägaren!:hjarta

Last edited:
Nyheter
Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...

Distinguished Gentleman’s Ride 18/5

Screenshot I maj är det ...

Indian-träff i Cornwall i augusti

Andra veckan i augusti håll...

Var femte mc-förare byter hjälm för sällan

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vinterns roligaste mc-helg flyttar till Elmia!

I slutet av januari 2026 sl...

MC Mässan 2026 – vinterns roligaste mc-helg!

I slutet av januari 2026 sl...