Hur får man Riktigt Bra Bromsar??

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Goldwing
Nu är jag trött på de dåliga bromsarna på min Gixxer. Jag har std ok och skivor, stålomspunnet, SBS belägg på nu (har kört med EBC HH också). Jag har försökt att få ut all luft ur systemet. Dåligt bett och lite svampig känsla, det höll på att gå åt helvete nu på Gelleråsen pga av att hojar framför mig uppenbarligen hade mycket bättre bromsar. :3freak

Är det något fel på bromsarna, eller vad ska man byta? Skivor? Belägg? Pump?

hermes

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
SÅLD
Är det något fel på bromsarna:3freak , eller vad ska man byta? Skivor? Belägg? Pump?[/QUOTE]
köp en nyare hoj, eller en honda, om detta är uteslutet köp nya ok och skivor.

Per

YOU MEET THE NICEST PEOPLE ON A HONDA
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650HRC SM CR500
Tillägg

Vill också gärna ha svar på frågorna ovan av någon som har gedigen erfarenhet i ämnet. Dessutom med tillägget vad för slags bromsvätska som är bäst och tål högst temperatur, har för mig att det ska finnas nån som har 370gr kokpunkt, stämmer? För o nackdelar med 'värsta' bromsblasket?

Tacksam för vettiga svar
/Per

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Per skrev:
Vill också gärna ha svar på frågorna ovan av någon som har gedigen erfarenhet i ämnet.

Bromsvätskan är viktig, se till att hälla i färsk 5.1. Det finns andra som också fungerar men 5.1 är fullt tillräcklig. Skivorna är inte direkt viktiga för greppet och känslan, däremot för värmeavledningen, livslängden på belägg och vätska och för hur bromsarna fungerar under hård påfrestning.
Beläggen är viktiga, EBC HH är skapliga belägg men det finns betydligt bättre och dyrare alternativ. Kolla efter performance friction eller carbon lorraine.

Standard ok och pump och skivor funkar oftast utmärkt så länge dom är felfria och inte slitna.

Har du koll på allt och har bytt till nya slangar och belägg men det fortfarande känns svampigt, då har du förmoligen luft kvar någonstans. Prova att hålla tryck på bromsen och lossa lite på slang-bulten vid pumpen, så du får ut ev. luftbubblor som "fastnat" längst upp.

/HW

suzuki1100snubb

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
2000 Kawasaki ZX12R
Bad brakes!

Tjena Micke!
Grunden för känslan (nyp) i alla skivbromsar är att beläggen körs in när de är nya typ inga hårda inbromsningar i hög fart (värme överhettar lätt beläggen innan de är inkörda) kör helst 10-30 mil i stan (50 km/h) med smygande inbromsningar. (Gubbköning ger bästa nypet i bromsarna sen).
Om du har bråttom bromsa hårt i depån i typ 10 km/h, se upp för värme känn på skivan.
Om du vill kolla om de är inkörda plocka dän ett belägg och se om ytan är jämt sliten (inga oslitna fläckar) brukar själv putsa bromsskivan med fint vattenslippapper för att ta bort beläggningar detta hjälper även till med en snabbare inkörning av beläggen.
Nya belägg och sen testa i 200 km/h funkar inte för då överhettas beläggen i punkterna som går mot skivan innan de har blivit inkörda och man får en trög broms. Tålamod!!!
Svampig känsla får man när man måste ta i (två fingrar räcker) för att låsa framhjulet i hög fart
En gång överhettade belägg går aldrig att få någon känsla i så det är tyvärr bara att byta igen.
P.S. Keramikbelägg verkar bra
Min kunskap av detta kommer av att jag körde Yamaha Cup på 80-talet.

K-Micke skrev:
Nu är jag trött på de dåliga bromsarna på min Gixxer. Jag har std ok och skivor, stålomspunnet, SBS belägg på nu (har kört med EBC HH också). Jag har försökt att få ut all luft ur systemet. Dåligt bett och lite svampig känsla, det höll på att gå åt helvete nu på Gelleråsen pga av att hojar framför mig uppenbarligen hade mycket bättre bromsar. :3freak

Är det något fel på bromsarna, eller vad ska man byta? Skivor? Belägg? Pump?

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
Testa carbone lorraine. det ska vara av typen SBK3. har kört med dem mycket på bana och är skitnöjd. Om inte det räcker så är skivor det första du ska byta. till tex ISR, de har högre friktion. Byt ok och sånt i sista hand eftersom det är dyrast och det spelar inte såstor roll om oken är värst men belägg och skivor är "hala".

Hyper

SDK #2174
Gick med
18 Jun 2003
Hoj
1078RS Pierobon
K-Micke skrev:
Nu är jag trött på de dåliga bromsarna på min Gixxer.

Jaadu Micke...det är bland annat sådana problem du får när du byter till japs och lämnar ducceträsket.. :fakta ;)

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Det är ganska intressant med bromsar.
Det är ju ingen raketforkning direkt men ändå så skiljer det markant mellan olika märken.
Hondas bromsar bettar i nåt grönjävligt jämfört med många andra märken som tex R1. Hur svårt kan det vara för dem att bygga ett par vettiga bromsar :va
Yamaha får skäll år efter år att bromsarna är värdelösa men ändå så blir de inte bättre, skumt.

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Goldwing
Kanske ett Brembo uppgraderingskit kunde va nåt:

http://www.yoyodyneti.com/detail.aspx?ID=368

Hard Racing har också Brembo kit, lite billigare, och så kan man få det med 4-pads ok. http://www.hardracing.com

Finns det någon i Europa som säljer kompletta Brembo kit?

Hur är det med ISR, får man bättre bromsar med enbart deras skivor och passande belägg? Är deras 4-kolvsok bra eller är det 6-kolvs som gäller?

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag har Brembo ok, ISR pump/skivor på Kawwan, ISR pumpen är wonderbar :kär

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...