Bad brakes!
Tjena Micke!
Grunden för känslan (nyp) i alla skivbromsar är att beläggen körs in när de är nya typ inga hårda inbromsningar i hög fart (värme överhettar lätt beläggen innan de är inkörda) kör helst 10-30 mil i stan (50 km/h) med smygande inbromsningar. (Gubbköning ger bästa nypet i bromsarna sen).
Om du har bråttom bromsa hårt i depån i typ 10 km/h, se upp för värme känn på skivan.
Om du vill kolla om de är inkörda plocka dän ett belägg och se om ytan är jämt sliten (inga oslitna fläckar) brukar själv putsa bromsskivan med fint vattenslippapper för att ta bort beläggningar detta hjälper även till med en snabbare inkörning av beläggen.
Nya belägg och sen testa i 200 km/h funkar inte för då överhettas beläggen i punkterna som går mot skivan innan de har blivit inkörda och man får en trög broms. Tålamod!!!
Svampig känsla får man när man måste ta i (två fingrar räcker) för att låsa framhjulet i hög fart
En gång överhettade belägg går aldrig att få någon känsla i så det är tyvärr bara att byta igen.
P.S. Keramikbelägg verkar bra
Min kunskap av detta kommer av att jag körde Yamaha Cup på 80-talet.
K-Micke skrev:
Nu är jag trött på de dåliga bromsarna på min Gixxer. Jag har std ok och skivor, stålomspunnet, SBS belägg på nu (har kört med EBC HH också). Jag har försökt att få ut all luft ur systemet. Dåligt bett och lite svampig känsla, det höll på att gå åt helvete nu på Gelleråsen pga av att hojar framför mig uppenbarligen hade mycket bättre bromsar.
Är det något fel på bromsarna, eller vad ska man byta? Skivor? Belägg? Pump?