hur får man upp en R6:a på 2:ans växel

*DIABLO*

Guest
hur får man upp en r6a på bakhulet i tvåans växel?? har testat men de går inte kan bara på 1tans

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Lägg dig i den hastighet som motsvaras av det varvtal där du har mest effekt, dvs. ~12000 rpm. Släpp gasen snabbt och snärta sedan till på gasen samtidigt som du rycker upp hojen i styret.

Du kan också använda dig av kopplingen, alltså bara snärta till på kopplingen utan att släppa gasen, släpp sedan kopplingen snabbt så reser sig hojen.

Så har jag gjort iaf, de få gånger jag har försökt mig på att köra på slangen.

Henke

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blå med 167hk -06:a
Har inte kört R6:a men med tanke på att jag fick upp min SV 650 jag hade innan på 2:an på gas så borde inte du ha några problem.
Det är bara att ut och öva på på/av tekniken.
Hade problem även på 1:an i början med SV´n men med rätt teknik så.

Långt bak på sadeln och av/på med gasen vid rätt varvtal (vilket det nu är) så borde framhjulet lyfta.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
En varning bör utfärdas dock: om du lyckas få upp hojen på slangen innan effektkicken kommer, så ta det lugnt. När väl kicken kommer så blir det inte trevligt om du ligger och slangar.

*DIABLO*

Guest
har varit ute o testat lite men de gjick inte så bra.. bakhjulet bara slira när släppte kopplingen eller så gjick den upp men bara en liten bit,, vad gör jag för fel???? :( :mad: :confused:

*DIABLO*

Guest
nej då min brosa har en r1 har testat där me o jag lyckas inte där heller, så jag anänder fel teknik bara :slicka

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
yamahaR6_03 skrev:
har varit ute o testat lite men de gjick inte så bra.. bakhjulet bara slira när släppte kopplingen eller så gjick den upp men bara en liten bit,, vad gör jag för fel???? :( :mad: :confused:

Har inte provat å slanga r6'a men som regel på 105+ hästar plus hojarna är det bara å ligga på ett "starkt" varvtal, gissar på din hoj typ 7000-10000 varv. Släpp gasen tvärt och sen lika tvärt ge 3/4 till full gas så borde du få tanken i hakan.
Ta det vääääääligt lungt första gångerna så du inte snärtar över och får gashäng.

Annars har du alltid kopplingvarianten som får upp så gott som vilken hoj som helst:

tvåans växel, 3000-5000 varv.
(de nästa stegen skall ske på under typ en halv sekund)
in med kopplingen till precis innan dragläge, ge lite gas och släpp kopplingen tvärt. Om du inte får upp den, ge lite mer gas nästa gång. Till slut kommer du hitta det läge som du tycker det är enklast att ta upp den i.

Viktig detalj är att du vågar luta dig lite bakåt, du bör inte satsa på 12'o-clock med hakan på styret utan lite mer "nästan raka armar stuket" när du reser hojen.

Glöm inte att kolla att du har foten på bromsen in case of fuck up. :tummenupp

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Du gör fel... om du inte ens får upp en R1a så är det nått fel.

gasa.. dra inkoppling utan att minska gas.. ge mer gas, släpp ut koppling.. SE UPP! !

MickeAson

"Perfect Gentleman"
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Skrapad Retta
yamahaR6_03 skrev:

kan inte heller åka på bakhjulet, men ja skulle tro att du hade för kalla däck om den spinner...råkade själv utför de när ja ryckte upp den på ettan, inge trevligt alls....

var det du som var med till askersund i lördags?

*DIABLO*

Guest
japp de va jag som va me,, jag kan åka på bakhjulet men bara på ettan de e de som e problemet. måste lära mig att få upp den på 2an för har hör att de inte e bra att åka på 1an asså för växellådan. jag ligger i balanserar typ 100 meter på ettan, och då börjar de låta dåligt i motorn

Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
har inget med växelådan att göra utan hojen blir nervösare med den låga utväxlingen och det är helt enkelt mycket svårare att balansera den på slangen.

*DIABLO*

Guest
Silwer skrev:
har inget med växelådan att göra utan hojen blir nervösare med den låga utväxlingen och det är helt enkelt mycket svårare att balansera den på slangen.

ja det stämmer de med för efter en bit så e nästan att hojen vill ner på marken för de går inte o balansera mer, men har oxo hört att det inte är bra för växellådan, men de e ju bara vad jag hört de behöver inte vara så

Optimalt

+ + + + +
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
cbr 1000 -06
Min 600fs kopplar jag enklast upp den runt 70 knyck på tvåan, ska jag gasa upp den måste det gå runt 90-100 men väl uppe på slangen så är det inte mycket varv kvar att leka med.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
yamahaR6_03 skrev:
ja det stämmer de med för efter en bit så e nästan att hojen vill ner på marken för de går inte o balansera mer, men har oxo hört att det inte är bra för växellådan, men de e ju bara vad jag hört de behöver inte vara så

Frågan är väl om det inte sliter mer att dra upp hojen på tvåan...

Men jag vet inte...än.

*DIABLO*

Guest
tack till er som skrivit o hjälpt till men nu e de inga problem ;) nu går den upp utan problem :tummenupp nu måste jag bara lära mig att kunna hålla den uppe en bra bit me :)

Gavazn

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2004
Hoj
R6...99 omlackad svart
rr

Jag har samma problem som du får inte upp den på 2:an... :va

måste våga släppa kopplingen ordentligt!!

Mouse

Nasare
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
RSV4 Factory
Ett litet tips...R6 går även att få upp på trean... sketabra wheeliemaskin... :yoparty

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
En fet CBR600F från 90-talets första hälft går att få upp på tvåan i farter mellan 50 och 100 km/h. Bara att koppla. MEN!! Motoryklar tål inte såna övningar i nån större utsträckning, så se till att ha pengar på kontot.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy